» آموزش » awb چیست؟ تکنولوژی AWB و AGC در دوربین مداربسته
آموزش

awb چیست؟ تکنولوژی AWB و AGC در دوربین مداربسته

دی 1, 1395 50

در این مقاله به معرفی سه تکنولوژی AWB و AGC در دوربین های مدار بسته می‌پردازیم.

AWB (تنظیم خودکار نورسفید در تصویر) چیست؟

میزان دمای رنگ به‌طور مستقیم با محیط و تاثیر آن روی رنگ تصویر مرتبط است. AWB می‌تواند به‌طور خودکار میزان رنگ سفید را در شرایط نوری مختلف تنظیم کند تا رنگی دقیق بدون هیچ طرح رنگی با منابع نوری مختلف دوباره ایجاد شود (به‌عنوان مثال: نور روشنایی یا تنگستن، مهتابی یا فلورسنت، نور کوارتز و …).

428 AWB

Conventional camera vs with AWB

 نور روز دارای درجه حرارت رنگ‌های مختلف است که هنگام عکسبرداری تأثیر می‌گذارد. در عکاسی، تعادل رنگ سفید فرآیندی است از حذف رنگ‌هایی با درجه حرارت مختلف تا چشم انسان رنگ ها را بهتر پردازش نماید. اغلب در دوربین های پیشرفته و دوربین DSLR، تنظیم خودکار تعادل رنگ سفید بسیار دقیق است ولی در سایر دوربین‌ ها این تنظیم ممکن است اشتباه بوده و نیاز به تنظیمات کمکی داشته باشد. به همین دلیل است که دوربین مداربسته شما با انواع مختلف از حالت‌ها کمک می‌کند تا در شرایط پیچیده نیز روشنایی قابل قبولی داشته باشید.

درحالت AWB، دوربین معمولاً‌ از طریق گزینه‌ی بهترین حدس، درخشان‌ترین قسمت تصویر را به‌عنوان نقطه سفید انتخاب می‌کند.

AGC (کنترل خودکار بهره ولتاژ) چیست؟

یک روش تقویتی است که در آن دوربین مدار بسته به‌طور خودکار تصویر دریافتی را ارتقاء می‌دهد تا در شرایط پایین‌تر از استاندارد، وضوح تصویر در نور ضعیف صحنه را بهینه سازد. با روشن شدن AGC، سیگنال های ویدئویی از جمله پارازیت ها، نیز تقویت خواهند شد. برخی از دوربین های امنیتی IP با استفاده از کنترل دستیابی خودکار، در شرایط نوری کم، به صورت مصنوعی دامنه داینامیکی خود را بهبود داده و تصاویر قابل قبولی تولید می‌کنند. AGC اساساً نوعی فرآیند تقویتی است که طی آن دوربین به‌طور خودکار تصویر را دریافت می‌کند تا اشیاء به‌وضوح دیده شود. در شرابط نور طبیعی دوربین یک تصویر معمولی را نمایش می‌دهد. با‌ این‌حال، هنگامی‌که کیفیت نور در زیر سطح مشخصی قرار می‌گیرد، دوربین شروع به افزایش سیگنال برای کمبود نور می‌کند.

مزیت این تکنیک این‌است که دوربین شما تصاویری نسبتاً استاندارد را در شرایط کم نوری تولید می‌کند. نکته جالب این‌ است که تقویت نه تنها بر روی داده‌های قابل استفاده در تصویر بلکه بر‌روی صدای پس‌زمینه نیز اعمال می‌گردد. این یعنی هرچه بیشتر تقویت کنید، نویز بیشتری خواهید دید و کیفیت تصویر ضعیف‌تر خواهد بود.

428 AGC

Conventional camera vs with AGC

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×