» نقد و بررسی » مزایای نصب دوربین مداربسته
نقد و بررسی

مزایای نصب دوربین مداربسته

مهر 1, 1397 40

مزایای نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی

این روزها شاهد فعالیت‌های تروریستی شامل بمب‌گذاری، عملیات انتحاری، تیراندازی و … در برخی شهرهای بزرگ دنیا هستیم. یکی از اقداماتی که برای تأمین امنیت محیط زندگی خود می‌کنیم، نصب دوربین مداربسته در محیط داخل و بیرون محل کار و منزل است.

در این میان در ارتباط با نصب دوربین مدار بسته در فضای خارجی و اماکن عمومی مشکلی پیش می‌آید. آیا نصب دوربین در اماکن عمومی کار درستی است؟ آیا این اقدام حریم خصوصی افراد را زیر سؤال می‌برد؟ مزایا و معایب نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی چیست؟ نظر شما چیست؟

نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی مانند مدارس، فروشگاه‌ها و مغازه‌های خرده‌فروشی، کتابخانه‌ها، فرودگاه‌ها و اماکن تفریحی، باعث می‌شود برخی از مردم احساس امنیت کرده و برخی دیگر از شهروندان احساس خوبی نسبت به اینکه شخصی دائماً در حال تماشای آن‌ها در اماکن عمومی است، ندارند.

نصب دوربین مدار بسته در اماکن عمومی

آیا دوربین های مدار بسته در تضاد با رعایت حریم خصوصی افراد هستند؟

اولین سؤالی که در ارتباط با نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی در ذهن افراد پیش می‌آید، این است که آیا این اقدام باعث تعارض به حریم خصوصی آنان است؟

وقتی در‌حال قدم زدن در خیابان، رانندگی یا منتظر همسر خود هستید، توسط دوربین‌های امنیتی نظارت می‌شوید. با این وجود نظارت عمومی باعث افزایش امنیت عمومی شده و در نهایت باعث محافظت از شما در مقابل اتفاقات و تهدیدات احتمالی می‌شود.

برخی معتقدند وقتی افراد در اماکن عمومی مانند پارک یا پارکینگ هستند، به‌دلیل عمومی بودن محیط، دیگر در فضای خصوصی نیستند و استفاده از نظارتی تصویری جهت تأمین امنیت مشکلی نداشته و در تضاد با رعایت حریم شخصی افراد نیست.

مزایای نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی

در ادامه 5 مورد از مزایای نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی را مطرح می‌کنیم.

دوربین مداربسته در اماکن عمومی شهر

مزیت اول: دوربین‌های مداربسته باعث افزایش سطح امنیت عمومی می‌شود.

وقتی در منزل خود دوربین مداربسته نصب می‌کنیم، امنیت محیط زندگی و در نتیجه عزیزانمان افزایش پیدا می‌کند. در مورد اماکن عمومی نیز این مورد صدق می‌کند.

نصب دوربین‌های مداربسته در اماکن عمومی باعث افزایش امنیت افراد، هنگام خرید، گردش در شهر و مسافرت می‌شود.

از دوربین‌های مداربسته به شکلی می‌توان استفاده کرد که روی تمام جرایم و مجرمین نظارت داشت. دوربین های مدار بسته اسپید دام یا PTZ که در اماکن عمومی نصب می‌شوند، مانند چهارراه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پارکینگ‌های عمومی، موزه‌ها، سالن‌های همایش و… دقیقا همین کار را با ارائه تصاویر 360 درجه، به شکلی بسیار عالی و کارآمد انجام می‌دهند.

علاوه بر این نصب دوربین های مدار بسته در اماکن عمومی باعث پیشگیری از وقوع جرایم می‌شود. به‌طوریکه جرایم را قبل از وقوع شناسایی کرد و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد. وقتی فرد، افراد و یا حرکات مشکوک در یک ناحیه دیده شود، می‌توان سریعاً نیروهای امنیتی را به منطقه فرستاد تا از وقوع جرم و هرج و مرج جلوگیری کرد.

به‌دلیل تضمین امنیت، ترس مردم از وقوع جرم کمتر شده و حس امنیت می‌کنند.

کاهش نرخ جرم با نصب دوربین مداربسته در شهر

مزیت دوم: نصب دوربین های مداربسته در اماکن عمومی باعث کاهش نرخ جرم می‌شود.

بررسی‌ها نشان داده است که نصب دوربین‌های امنیتی نرخ وقوع جرایم را کاهش می‌دهند. طبق این بررسی نصب دوربین مداربسته در اماکن مختلف پارک هومبولت واقع در شیکاگو ایالات متحده باعث کاهش 20 درصدی وقوع جرم و جنایت شده است.

وقتی در یک ناحیه دوربین امنیتی نصب شده است، افراد خرابکار و مجرمین به‌دلیل ترس از دستگیری توسط مراجع قانونی، اقدام به انجام تخلف نمی‌کنند.

دستگیری مجرمین با نظارت شهری

مزیت سوم: دوربین های مدار بسته نصب شده در اماکن عمومی به دستگیری مجرمین کمک می‌کند.

وقتی در مقابل چشمان همیشه بیدار یک دوربین مداربسته جرمی اتفاق بیفتد، شانس دستگیری مجرم یا مجرمین به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوشمندی مانند تشخیص چهره در دوربین‌های مداربسته که طی سال‌های گذشته پیشرفت روز افزونی داشته‌اند، شناسایی و ردگیری خرابکاران و مجرمین در صحنه بسیار آسان‌تر و مستندتر شده است. تصویر فرد یا افراد خرابکار قابل چاپ بوده و حتی می‌توان فیلم لحظه وقوع جرم را در رسانه‌های مناسب منتشر کرد تا به پروسه دستگیری سرعت بخشید.

وقتی در محل وقوع جرم هیچ دوربین مداربسته‌ای نصب نشده باشد، پروسه شناسایی، ردگیری و دستگیری مجرمین بسیار سخت و یا غیر ممکن می‌شود. حتی وقتی شاهدین در صحنه وجود داشته و با چشمان خود نظاره‌گر وقوع جرم بوده باشند.

شناسایی، ردگیری و دستگیری افراد خرابکار و مجرم یکی از بهترین مزایای نصب دوربین‌های مداربسته در اماکن عمومی می‌باشد.

واقعه دلخراش بمب‌گذاری در ماراتون بوستون مثال خوبی است. تنها طی سه روز نیروهای امنیتی تصاویری واضح از دو مظنون پخش کردند. این تصاویر توسط دوربین‌های مداربسته نصب شده در یک فروشگاه ضبط شده بود.

مزیت چهارم: دوربین‌های مداربسته در اماکن عمومی باعث جمع‌آوری مدرک و سرنخ می‌شود.

دوربین مداربسته شاهدی بر لحظه وقوع جرم است. تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها می‌توانند به‌عنوان مدرک به مراجع قانونی داده شوند و در دادگاه قابل استناد هستند.

مواردی پیش‌آمده است که در دادگاه بدلیل عدم وجود شواهد کافی مانند تصویر ضبط شده از لحظه وقوع جرم توسط یک دوربین مدار بسته، متهم آزاد شده است.

و بالعکس، در بسیاری از موارد تصاویر ضبط شده می‌توانند گواهی بر بی‌گناهی فردی که تخلفی انجام نداده باشند.

دوربین های مدار بسته دارای قابلیت دید در شب حتی در اماکن تاریک یا در تاریکی شب نیز تصاویری با کیفیت و قابل استناد به‌دست داده و به شناسایی سارق یا سارقین کمک بسیاری می‌کنند.

کنترل ترافیک و مدیریت شهری با نصب دوربین در اماکن عمومی

مزیت پنجم: کمک به مدیریت شهری و اجرای قانون

نصب دوربین مداربسته در چهارراه‌ها و میادین کمک بسیاری به کنترل ترافیک می‌کند.

دوربین های مداربسته مانع خوبی برای رانندگان جهت جلوگیری از رد‌شدن از چراغ قرمز در شهرها و تخطی از سرعت مجاز در جاده‌ها است. این قوانین در نهایت به سلامت و امنیت جانی افراد هنگام رفت و آمد در شهر و جاده‌ها می‌شود.

همچنین مراجع قانونی و صحیح با بازبینی تصاویر دوربین ها می‌توانند گزارشی از وضعیت ترافیک به‌دست آورده و با اعلام آن در رسانه‌ها، به مردم جهت انتخاب مسیر مناسبی که ترافیک سبک‌تری دارد، کمک کنند.

نظر شما در مورد نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی چیست؟ آیا هنوز معتقدید این کار به معنی تجاوز به حریم خصوصی افراد است؟

منبع: reolink

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×