» نقد و بررسی » تفاوت هارد دوربین مداربسته با هارد کامپیوتر
نقد و بررسی

تفاوت هارد دوربین مداربسته با هارد کامپیوتر

خرداد 22, 1398 40

image

درایو های ذخیره سازی بسیاری برای مصارف مختلف وجود دارند، اما اکثر کاربران هنگام خرید نمی دانند کدام یک از هارد ها را انتخاب کنند. به‌طور خلاصه باید دانست که تفاوت هارد ها یا HDD ها به نوع طراحی و معماری ساخت آنها مربوط است. به‌عنوان نمونه امور نظارتی نیاز به فعالیت مداوم هارد دیسک ها در طول شبانه روز دارد. به‌همین‌منظور هاردهایی مخصوص نظارت تصویری تولید شده‌اند که با اندکی قیمت بیشتر، عملکرد بسیار مطلوب‌تری دارند.

هارد های نظارت تصویری که در بازار بیشتر از دو برند معروف سیگیت و وسترن دیجیتال (هارد بنفش) شناخته می‌شوند به صورت ویژه برای نصب دوربین های مداربسته طراحی و تولید شده اند. این درایو ها از نظر ظاهری مشابه سایر هاردها هستند، ولی با بهینه سازی‌هایی در زمینه پشتیبانی از سیستم های نظارتی و امنیتی. با این‌حال شما همچنان می‌توانید این نوع هارد دیسک ها را مانند سایر دیسک های سخت به‌راحتی در دستگاه DVR یا NVR خود نصب کنید.

مزایای هارد نظارت تصویری

  • عملکرد و سرعت بالای نوشتن (دوام بالا)

هارد pc یا هارد کامپیوتر، برای ذخیره سازی طراحی شده‌ است و قابلیت خواندن و نوشتن به هنگام انتقال اطلاعات را دارد، درحالیکه هارد دوربین مدار بسته، 90 درصد زمان را درحال ضبط ویدئو و 10 درصد زمان را مشغول بازبینی و نظارت داده ها می‌باشد. همچنین هارد دیسک های مخصوص نظارت تصویری از نرم افزارهای انتقال و نمایش تصاویر پشتیبانی می‌کنند و برای بهبود عملیات نوشتن داده ها بهینه سازی شده‌اند.

هارد های نظارتی عملکرد رایت اطلاعات را بالا برده و ضمن افزایش سرعت انتقال، موجب دوام بیشتر دستگاه های دی وی ار یا ان وی ار می‌گردند. از نکات مثبت و مهم هارد دوربین مداربسته این است که این hdd ها برای جریان ضبط و نمایش همزمان تصاویر برنامه‌ریزی شده‌اند. به‌عبارتی همزمان با مانیتورینگ و مشاهده ویدئوهای با کیفیت HD، عملیات ضبط تصاویر را هم انجام می‌دهند.

  •  قابلیت اعتماد

هارد های معمولی و دسکتاپی در برابر تمامی نیازهای عملیاتی و ویژگی‌های خاص نرم افزار های نظارتی مقاوم نیست. از سوی دیگر، هارد دیسک های نظارتی و مخصوص دوربین مداربسته برای ضبط تصاویر و داده ها به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته و سازگار با کانال های چندگانه دوربین مداربسته ساخته شده‌اند. سرانجام اینکه هارد دیسک کامپیوتر در عملکرد شبانه‌روزی ناموفق عمل کرده‌اند درحالیکه درایو های بهینه شده ویدئویی مزایای پایانی به‌مراتب فراتری از درایو های دسکتاپی که جهت کارهای سبکتر طراحی شده‌اند، ارائه می‌دهند.

  • مصرف کم انرژی

مصرف انرژی کم هارد های نظراتی (هارد دیسک دوربین مداربسته)، نه تنها به صرفه جویی در مصرف برق و انرژی کمک می‌کند، بلکه دمای عملکردی خنک و قابل اطمینان آن موجب می‌شود که سیستم های نظارتی بتوانند به صورت 24 ساعته و همه روزه کارکرد درستی داشته باشند.

  • هزینه

در هر خریدی هزینه نقش مهمی ایفا می‌کند، ازآنجاکه هارد های ویدئویی برای محیط های نظارتی طراحی شده‌اند، شاید فکر کنید که هزینه بالایی برای شما خواهند داشت. ولی درواقع تنها چند دلار با هاردهای معمولی یا دسکتاپی با قابلیت های کمتر، تفاوت دارند.

هارد کامیپوتر

یک آزمایش واقعی: مقایسه هارد دسکتاپ و هارد نظارتی از برند وسترن دیجیتال (western digital)

برای اینکه یک تست واقعی انجام دهیم و تفاوت این دو نوع هارد را مشاهده کنیم، 2 عدد هارد دسکتاپی و هارد نظارتی وسترن با ظرفیت 4TB را انتخاب نمودیم. به‌علاوه درایو ها به صورت جداگانه در یک بستر مشابه آزمون شد.

ابتدا به نتایح عمکلرد و کارایی این دو هارد hdd براساس نرم افزار های امتیازدهی توجه کنید:

هارد کامپیوتر: در HDTunePro سرعت خواندن 175.9 مگابایت برثانیه و در CrystalDiskMark سرعت خواندن 161.4 مگابایت برثانیه و سرعت نوشتن 160.3 مگابایت برثانیه بود.
هارد نظارت تصویری: در HDTunePro سرعت خواندن 180.7 مگابایت برثانیه و در CrystalDiskMark سرعت خواندن 166.8 مگابایت برثانیه و سرعت نوشتن 165.5 مگابایت برثانیه بود.

طبق این نتایج شما تفاوت عملکرد را براساس امتیازهای به‌دست آمده مشاهده می‌کنید.

حال به نتایج عملکردی هر کدام که در یک آزمایش واقعی صورت گرفته است توجه فرمایید.
Desktop HDD: در آزمون واقعی و عملی، 2 گیگ داده از کامپیوتر به هارد دیسک در عرض 34 ثانیه و با سرعت 362.4 مگابایت برثانیه منتقل شد. درحالیکه انتقال از هارد به کامپیوتر 38 ثانیه و سرعت 466.09 مگابایت برثانیه طول کشید.
Surveillance HDD: در این هارد دیسک نیز 2 گیگابایت داده از کامپیوتر به هارد منتقل شد که با سرعت 563.2 مگابایت برثانیه به مدت 8 ثانیه طول کشید. انتقال معکوس نیز در مدت زمان 34 ثانیه و سرعت 459.8 مگابایت برثانیه صورت گرفت.

هارد dvr

باز هم مشاهده می‌کنید که هارد های نظارتی از هارد های معمولی بهتر بودند. مدتی بعد این هارد دیسک ها بر روی دستگاه های DVR نصب و بیش از دو هفته نگهداری شدند. بااینکه تفاوت خیلی زیادی در ذخیره سازی که نگران کننده باشد وجود نداشت، ولی هارد های نظارتی مصرف برق و انرژی پایین تری داشتند. به‌علاوه، قابلیت های بیشتری نیز دراختیار شما قرار خواهد گرفت که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • تنظیمات پیش فرض برای سیستم هاردهای چندگانه با پشتیبانی RAID.
  • امکان بازیابی از طریق گزینه خدمات بازیابی سیگیت برای حفاظت 360 درجه از داده ها.
  • نرم افزار بهینه سازی نظارت که قابلیت اعتماد هارد را به 30 درصد افزایش می‌دهد و موجب کاهش از دست دادن داده ها خواهد شد.
  • سنسور های حفظ عملکرد RV در سیستم هاردهای چندگانه
  • تنظیمات انرژی Idle3 که اجازه می‌دهد بلافاصله بعد از هر حرکتی که دوربین شناسایی می‌کند، عمل ضبط تصاویر شروع شود.
  • حالت آماده به کار سریع که موجب کاهش هزینه و اندازه بافر های سیستم خواهد شد.

به طورکلی، هر دو نوع هارد درایو ها جزو قطعات خوب و باکیفیت هستند. هرچند هارد های دوربین مداربسته عملکرد بهتری دارند ولی به این معنی نیست که شما از آنها در کامپیوتر خود نیز استفاده کنید. چراکه هرکدام برای مصارف متفاوتی طراحی شده اند. بنابراین اگر فقط برای مصارف کامپیوتری نیاز به هارد دیسک دارید بهتر است از هاردهای دسکتاپی استفاده کنید. همچنین برای مصارف نظارتی و امنیتی نیز بهتر است از درایو های مخصوص دستگاه های DVR و NVR یا همان هارد dvr بهره بگیرید.

امیدواریم که این مقاله اطلاعات مفیدی را دراختیار شما عزیزان قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع: tangodigitalsystems

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×