» نقد و بررسی » انواع لنز دوربین مدار بسته
نقد و بررسی

انواع لنز دوربین مدار بسته

خرداد 30, 1395 20

مقایسه لنز دوربین ها

اندازه‌ی لنز دوربین‌های مدار بسته، میدان دید و میزان بزرگنمایی تصویر ضبط شده توسط دوربین را تعیین می‌کند. اندازه‌ی لنز دوربین‌های مداربسته به‌طور‌کلی از 2.5mm تا 100 mm تغییر می‌کند. هرقدر اندازه‌ی لنز دوربین بزرگتر باشد، پهنای میدان دید کمتر و بزرگنمایی تصویر بیشتر است.

دوربین‌های مداربسته با لنز ثابت در اندازه‌های معمول 2.8 میلی‌متر، 3.6 میلی‌متر و 6 میلی‌متر تولید می‌شوند.

با توجه به نوع کاربرد اگر لازم است میدان و زاویه دید دوربین به‌طور دقیق تنظیم شود، استفاده از دوربین‌های با لنز وریفوکال توصیه می‌شود، چراکه شما می‌توانید اندازه لنز دوربین را با توجه به میدان دید موردنظر خود تنظیم کنید.

آیا شما در انتخاب اندازه‌ی لنز مورد نظر خود به کمک نیاز دارید؟ همکاران ما در فروشگاه آنلاین فرافن مارکت آماده پاسخ‌گویی به سوالات و راهنمایی شما در زمینه انتخاب بهترین سیستم نظارتی با توجه به نیاز شما هستند.

ویدئویی از مقایسه‌ی لنز های دوربین مداربسته

مقایسه لنزهای دوربین مداربسته

ویدئویی بالا یک مقایسه بین تنظیمات مختلف لنز دوربین مدار بسته می‌باشد. این تصاویر با استفاده از یک دوربین مداربسته صنعتی با تنظیمات لنز 2.8 mm ، 6 mm ، 12 mm ، 60 mm ، و 100 mm ضبط شده است.

تصاویری از مقایسه‌ی لنز دوربین مداربسته

مقایسه لنز دوربین مداربسته

عکس فوق مقایسه‌ای را بین همان تنظیمات مختلف لنز که در ویدیوی قبل گفته شد، انجام می‌دهد. تصاویر و ویدیوی فوق با استفاده از دوربین مداربسته صنعتی مدل PRO-680DN گرفته شده است.

مقایسه‌ی لنز دوربین‌های مداربسته HD

در ادامه چند عکس که با استفاده از تنظیمات مختلف لنز و توسط دوربین‌های مداربسته‌ی صنعتی HD گرفته شده، به‌عنوان نمونه قرار‌ داده‌ شده است. در این عکس‌ها فوکوس دوربین روی سطل زباله‌ای که در 90 فوتی مکان نصب دوربین قرار دارد، تنظیم شده است. دو نسخه متفاوت از این دوربین وجود دارد که تنها تفاوت آنها لنز وریفوکال به‌کار رفته در این دوربین‌ها است. مدل AHD-BX3-28 دارای لنز 2.8-12 میلیمتری و مدل AHD-BX3-5 دارای لنز 5-50 میلیمتری است. وضوح تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین full 1080p HD می‌باشد.

برای ضبط این تصاویر، دوربین مدار بسته به یک دستگاه DVR نظارتی HD مدل iDVR-PRO متصل بوده است.

دوربین اچ دی با لنز 2.8 میلیمتر

اولین عکس با تنظیم لنز دوربین روی 2.8 mm گرفته شده است. شما می‌توانید مشاهده کنید که تنظیم لنز روی عدد 2.8 میلیمتر یک میدان دید تقریباً 95 درجه را فراهم می‌کند. سطل زباله در پس‌زمینه عکس 90 فوت دورتر از محل نصب دوربین قرار دارد.

دوربین اچ دی با لنز 12 میلیمتر

عکس فوق توسط دوربین مداربسته مدل AHD-BX3-5 با لنز وریفوکال 5-50 میلیمتری گرفته شده است. در این عکس لنز دوربین روی عدد 5mm که عریض‌ترین میدان دید را فراهم می‌کند، تنظیم شده است. تنظیم لنز روی 5mm یک میدان دید تقریباً 66 درجه را فراهم می‌کند. سطل زباله در پس‌زمینه عکس 90 فوت دورتر از محل نصب دوربین قرار دارد.

دوربین اچ دی با لنز 12 میلیمتر

این عکس با تنظیم لنز دوربین روی 12mm گرفته شده است. سطل زباله هنوز در فاصله 90 فوتی از دوربین قرار دارد.

ضبط ویدئو با لنز 55 میلیمتر

این عکس توسط دوربین مداربسته مدل AHD-BX3-50 با تنظیم لنز روی عدد 50mm که میدان دید با کمترین پهنا و بیشترین بزرگنمایی را فراهم می کند، گرفته شده است. در مقایسه‌ی این عکس با سایر عکس‌ها تفاوت زیادی در میدان دید و بزرگنمایی قابل مشاهده است. سطل زباله هنوز در فاصله 90 فوتی از دوربین قرار دارد اما این‌طور به نظر می‌رسد که درست در مقابل دوربین قرار دارد، زیرا لنز دوربین به‌گونه‌ای تنظیم شده است که نمای روبه‌رو را بسیار نزدیک‌تر می‌آورد.

دوربین اچ دی شبکه دام

این عکس توسط یک دوربین مداربسته‌ی تخصصی با لنز fisheye – فیش‌آی 180 درجه گرفته شده است. این یک لنز فیش‌آی 2.5 mm است که میدان دید فوق‌العاده وسیعی را فراهم می‌کند. شخص مستقیماً در زیر مکانی که دوربین قرار گرفته است، ایستاده است.

چنانچه سؤالی در زمینه‌ی دوربین‌های مداربسته دارید، با ما تماس بگیرید.

لنز دوربین های مداربسته از نظر امکان تنظیم به دو نوع ثابت (Fixed) و قابل تنظیم (Varifocal) تقسیم می‌شود. در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو نوع لنز در دوربین های مداربسته می‌پردازیم. 

لنز ثابت (فیکس)

باید بدانید که استفاده از لنزهای ثابت به علت هزینه پایین به مراتب رایج‌تر است. لنزهای ثابت دوربین های مدار بسته تنها می‌توانند در یک زاویه ثابت تصویربرداری کنند. رایج‌ترین انواع لنزهای ثابت لنزهای 3.6 میلی‌متر، 2.8 میلی‌متر و 4 میلی‌متر هستند. استفاده از لنزهای ثابت با فاصله کانونی دیگر به ندرت صورت می‌گیرد.

لنز وریفوکال

این نوع لنزها که به لنز وریفوکال یا متغیر معروف‌اند، به شما امکان تنظیم فاصله‌ی کانونی را در یک بازه مشخص می‌دهند. شما از طریق تنظیم لنز می‌توانید زاویه دید دوربین مدار بسته را بین فاصله کانونی مجاز تغییر دهید. برای مثال با نصب یک لنز وریفوکال 2.8 به 12 میلیمتر بر روی یک CCD 1/3” می‌توانید زاویه دید دوربین مداربسته را بین 86 درجه تا 25 درجه تغییر دهید. 

  • توجه کنید که با تنظیم لنز بر روی 2.8 می‌توانید محدوده 86 درجه را تصویر بگیرید و هرچه عدد 2.8 را بالاتر ببرید پهنای تصویر کمتر شده و زوم تصویر بالاتر می‌رود.

یک لنز وریفوکال مانند شکل دارای دو اهرم تنظیم است. اهرم اول برای تنظیم زاویه دید دوربین مدار بسته است. از این طریق شما می توانید فاصله کانونی لنز را تغییر دهید و به مقدار دلخواه درآورید. اهرم دوم وظیفه تنظیم فوکوس دوربین مداربسته را برعهده دارد. هر بار که شما فاصله کانونی لنز را تغییر می‌دهید باید فوکوس لنز را برای آن فاصله کانونی تنظیم کنید.

فاصله کانونی رایج برای دوربین های مدار بسته عبارتند از:

  • 3.5 به 8 میلیمتر
  • 2.8 به 10 میلیمتر
  • 2.8 به 12 میلیمتر
  • 5 به 50 میلیمتر
  • 6 به 60 میلیمتر

انواع لنز وریفوکال

  • لنز وریفوکال دستی (با قابلیت تنظیم بصورت دستی)
  • لنز وریفوکال موترایز (دارای موتور جهت تنظیم لنز)

منبع: cctvcamerapros

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×