» آموزش » WDR چیست؟ آشنایی با WDR در دوربین مدار بسته
آموزش

WDR چیست؟ آشنایی با WDR در دوربین مدار بسته

تیر 5, 1395 10

احتمالاً اصطلاح WDR را در مشخصات فنی دوربین های مدار بسته دیده‌اید. اما WDR چیست؟ در این مقاله سعی داریم 3 تکنولوژی WDR را توضیح دهیم.

تفاوت سطح نور در یک محیط از مشکلاتی است که دوربین های مداربسته با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که در محیطی که دوربین مداربسته در حال تصویربرداری است، یک منبع نور قوی (مثل چراغ یا خورشید یا یک پنجره رو به بیرون) وجود دارد. وجود منبع نور باعث می‌شود که دیافراگم دوربین بسته‌تر شده و نقاط کم‌نورتر کاملا تاریک دیده شوند.

در اینجاست که WDR و BLC به کمک دوربین های مدار بسته می‌آیند.

WDR

این تکنولوژی دوربین مدار بسته را قادر می‌سازد در شرایط نوری سخت که اختلاف مقدار نور در بخش‌های مختلف تصویر وجود دارد هم عکس‌هایی با کیفیت و نور متناسب بگیرد. این قابلیت هم در دوربین های مدار بسته IP و هم در دوربین های مداربسته آنالوگ وجود دارد. DB واحد اندازه‌گیری WDR است. یک WDR بالا مانند 120DB، دوربین مدار بسته را قادر می‌سازد عکس‌هایی با تناسب سطح روشنایی بهتری بگیرد.

WDR قابلیت

DWDR

DWDR یا DWR دیجیتال، یک تکنیک نرم‌افزاری است که از طریق تنظیم اشعه گاما برای بهبود نقاط تاریک تصویر کار می‌کند. در WDR برای تصویربرداری از دو پردازنده استفاده می‌شود، یک پردازنده نقاط روشن و دیگری نقاط تاریک تصویر را برداشت کرده و از تلفیق این دو تصویر باکیفیت بدست می‌آید، ولی در WDR این کار توسط نرم‌افزار صورت گرفته می‌گیرد. DWDR از 1 تا 8 قابل تنظیم است ولی باید با احتیاط و با توجه به شرایط نوری تصویر تنظیم شود تا باعث بدتر شدن عکس نشود.

BLC

وقتی در یک محیط نور زمینه زیاد باشد، سوژه در تصویر تاریک‌تر دیده می‌شود. BLC بطور اتوماتیک نقاطی که بخاطر وجود یک شی نورانی در پشت سوژه قرار دارد را روشن‌تر کرده و از این طریق به عکس جزئیات بیشتری اضافه می‌کند.

قابلیت BLC

HLC

قابلیتی است که اشیا نورانی تصویر را تاریک‌تر می‌کند. بطور مثال برای خواندن پلاک ماشین‌ها در شب، HLC به کمک می‌آید. HLC هر نور پخش شده از ماشین را ضعیف‌تر می‌کند تا تصویر با کیفیت برداشته شود و در نتیجه پلاک ماشین خوانده شود.

قابلیت HLC

مقایسه بین DWDR، WDR، BLC :

مقایسهDigital WDRTrue WDRBLC 
تکنولوژیمقدار اشعه گاما را برای ترمیم نقاط تاریک تصویر تنظیم می کندپرتوهای بلند و کوتاه نور را در یک فریم ترکیب می‌کندارتقاء سطح پرتو نور برای کل تصویر
مزایاکیفیت عکس خوببهترین کیفیت عکسسوژه واضح تر است
معایبقسمتی از عکس ممکن است از دست رودممکن است دچار پراکندگی رنگ یا در ترمیم رنگ‌ها مشکل داشته باشدبازتاب نور بسیار بالا در قسمت‌هایی از تصویر با روشنایی زیاد
مقایسه DWDR، WDR، BLC

منبع: hkvstar[dot]com

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×