» آموزش » سیستم برق اضطراری چیست؟ انواع دستگاه برق اضطراری
آموزش

سیستم برق اضطراری چیست؟ انواع دستگاه برق اضطراری

تیر 24, 1397 10

سیستم برق اضطراری هنگام قطعی برق شهری، به‌عنوان پشتیبان عملکرده و مسؤلیت تأمین برق اماکن و دستگاه‌ها را بر‌عهده می‌گیرد.

برخی بخش‌ها و تجهیزات در ساختمان‌ها و اماکن عمومی مانند درب‌های اتوماتیک، آسانسور، تلفن و سیستم مخابراتی، روشنایی برخی اماکن حساس، اتاق جراحی و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان ها، تأسیسات رایانه‌ای و از همه مهم‌تر سیستم‌های حفاظتی مانند دوربین مداربسته لازم است که بی‌وقفه فعال بوده و دارای یک سیستم پشتیبان برق اضطراری باشند.

خرید و فروش انواع برق اضطراری: یو پی اس ups، موتور برق، توربین بادی، پنل خورشیدی یا سولار

انواع مولد برق اضطراری شامل موارد زیر می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

  • UPS
  • موتور برق یا ژنراتور
  • پنل خورشیدی
  • ژنراتور بادی

UPS یا منبع تغذیه بدون وقفه

یو پی اس UPS (مخفف Uninterruptible power supply به‌معنای منبع تغذیه بدون وقفه) دستگاهی است که بین سیستم و برق شهری قرار گرفته و با بهره‌گیری از باتری خود، هنگام نواسانات شدید و یا قطعی برق، برق مورد‌نیاز سیستم را به‌صورت یکنواخت تأمین می‌کند.

معرفی یو پی اس و انواع آن

طریقه کار یو پی اس

UPS یا منبع تغذیه بدون وقفه همانطور که گفته شد دارای یک باتری می‌باشد. در حالت عادی یو پی اس ضمن تامین برق سیستم با استفاده از برق شهری، باتری خود را نیز شارژ می‌کند.

طریقه کار یو پی اس ups

در صورت بروز هرگونه نوسان برق یا قطعی، یو پی اس در کمتر از 2 میلی‌ثانیه جریان برق شهری را قطع کرده و برق سیستم را از باتری داخلی خود تأمین می‌کند. در زمینه نوسان برق لازم به‌ذکر است در صورتیکه شدت جریان از یک عدد معین کمتر یا بیشتر شود، UPS جهت عدم آسیب دیدن سیستم برق اضطراری ساختمان، برق سیستم را از باتری داخلی خود تأمین می‌کند.

موتور برق

موتور برق، مولد برق یا ژنراتور وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند، یا به عبارت دیگر با احتراق بنزین یا گازوئیل، برق تولید می‌کند. ژنراتور در صورت قطعی برق، برق سیستم را  تأمین کرده و مانع از اختلال و وقفه در عملیات کاری می‌شود.

موتورهای برق معمولاً از طریق هندل یا دکمه استارت روشن می‌شوند و تا زمانیکه سوخت در مخزن خود داشته باشند، برق سیستم را تأمین می‌کنند.

انواع موتور برق

موتور های برق را می‌توان به لحاظ سوخت مصرفی به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • موتور برق بنزینی
  • موتور برق گازی
  • موتور برق دیزلی یا گازوئیلی
خرید و فروش انواع موتور برق

جهت خرید موتور برق ابتدا باید لوازم برقی که استفاده می‌کنید را لیست کرده و سپس مجموع مقدار کیلووات مصرفی وسایل لیست شده را محاسبه کنید. از این طریق مقدار برق مورد نیاز خود را محاسبه کرده و متوجه می‌شوید موتور برق با چه قدرتی خریداری کنید. البته لازم به‌ذکر است همیشه باید موتور برقی با 20% قدرت بیشتر نسبت به نیاز خود خریداری کنید، زیرا موتوربرق نباید در نهایت توان خود کار کند.

پنل خورشیدی

پنل خورشیدی یا صفحه خورشیدی سیستمی است که نور خورشید را جذب کرده و آن را به برق تبدیل می‌کند، یا به‌عبارت دیگر انرژی موجود در نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. از صفحه خورشیدی می‌توان برای تولید و ذخیره برق در امکان مسکونی و تجاری استفاده کرد.

پنل خورشیدی, صفحه خورشیدی, ماژول خورشیدی

هر ماژول خورشیدی (یا صفحه خورشیدی) بر اساس خروجی برق DC خود در شرایط استاندارد رتبه‌بندی می‌شود، و معمولا از 100 تا 350 وات درجه‌بندی می‌شوند.

از یک سلول خورشیدی تا ماژول خورشیدی و پنل خورشیدی

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، از اتصال چند سلول خورشیدی یک ماژول خورشیدی ساخته شده و از در کنار هم قرار گرفتن چند ماژول خورشیدی یک صفحه یا پنل خورشیدی ایجاد می‌شود.
لازم به‌ذکر است در پروژه‌های بزرگ با قرار دادن چند پنل خورشیدی یک سیستم PV (سیستم فتوولتائیک) یا سیستم برق خورشیدی ایجاد می‌شود.

سلول خورشیدی - ماژول خورشیدی - صفحه یا پنل خورشیدی - سیستم برق اضطراری خورشیدی

یک ماژول خورشیدی یا سولار تنها مقدار معینی برق تولید می‌کند، بیشتر سیستم‌ها جهت تأمین برق مورد نیاز چندین ماژول خورشیدی یا همان صفحه خورشیدی نصب می‌کنند. یک سیستم سولار شامل چندین صفحه خورشیدی، یک اینورتر، پکیجی از باتری جهت ذخیره‌سازی برق، سیم‌کشی داخلی و در بعضی موارد مکانیسم ردیابی می‌باشد.

قیمت صفحه خورشیدی

قیمت صفحه خورشیدی یا صفحه سولار پیوسته در‌حال کاهش است، تا جایی که انتظار می‌رود در آینده در بیشتر کشورها ارزان‌تر از سوخت فسیلی معمول شود. برای مثال در سال 2012 قیمت هر وات برق تولید شده توسط صفحه خورشیدی 0.6 دلار بود، که در مقایسه با سال 1970 که قیمت 150 دلار داشت، 250 برابر کاهش قیمت داشته است.

توربین بادی

توربین بادی دستگاهی است که انرژی جنبشی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

مزرعه بادی - مزرعه ای از توربین های بادی

مزرعه بادی

ردیف‌هایی از توربین های بادی بزرگ که با عنوان مزرعه بادی شناخته می‌شوند، به یکی از بزرگترین منابع مهم انرژی تجدیدپذیر تبدیل شده‌اند و توسط بسیاری از کشورها به عنوان بخشی از استراتژی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود.

انواع توربین بادی

توربین های بادی می‌توانند در محور افقی یا عمودی بچرخند. توربین های بادی با محور افقی قدیمی‌تر و رایج‌تر هستند و می‌توانند دارای پره یا بدون پره باشند. توربین های بادی که به‌صورت عمودی طراحی می‌شوند، برق کمتری تولید کرده و کمتر استفاده می‌شوند.

در کل توربین های بادی همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • Savonius VAWT
  • towered HAWT یا Modern HAWT
  • Darrieus VAWT
انواع توربین بادی

نصب توربین بادی در منازل و اماکن دولتی و…

نصب توربین بادی در منازل
نصب توربین بادی در منازل و ادارات

کوچکترین توربین های بادی جهت شارژ باتری برای سیستم برق کمکی در قایق‌ها و یا تامین برق چراغ‌های راهنمایی استفاده می‌شوند. توربین های بادی کمی بزرگتر می‌توانند به‌عنوان سیستم برق اضطراری پشتیبان در کنار برق شهری به‌کار رود.

منابع:

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×