» آموزش » روش های پیشگیری سرقت منزل
آموزش

روش های پیشگیری سرقت منزل

بهمن 14, 1398 50

جلوگیری از ورود سارقین

شاید همه ما باور داریم که سارقین و دزدها فقط ویلاها و خانه های مجلل و فانتزی را هدف قرار می‌دهند. به هر حال، این برداشت درباره سرقت منزل همیشه درست نیست.

با وجود روش های زیادی که برای امنیت منزل وجود دارد، هنوز هم برای بسیاری از ما تعجب برانگیز است که سارقین چگونه منازل مشخصی را هدف دزدی خود قرار می‌دهند.

حتی اگر هیچ کس نتواند دقیقاً بفهمد که در ذهن سارقان چه می‌گذرد، ولی با استفاده از اطلاعات مفیدی که نیروهای پلیس و کارشناسان امنیتی ارائه می‌دهند، می‌توان خطر قربانی شدن در این جرائم را کاهش داد. شما با پیروی از نکات و پیشنهاداتی که در ادامه می‌خوانید، می‌توانید در کنار یک سیستم امنیتی خانگی خوب، خانه خود را تقریباً به طور کامل از انواع سرقت محافظت نمایید.

سارقین از سرقت منزل چه می‌خواهند؟

هرچند سارقان احتمالاً آماده دزدیدن همه چیزهای باارزش بالا مانند جواهرات، وسایل مدرن، اجناس هنری و … هستند، بااین وجود، برخی از مجرمان ممکن است به مسائل دیگر ازقبیل سرقت اطلاعات شخصی شما و سوءاستفاده از آن‌ها علاقه‌مند باشند.

سرقت از خانه

اگر متوجه شدید که شخصی وارد خانه شما شده ولی به نظر نمی‌رسد که چیزی جابه‌جا یا کم و زیاد شده باشد، در اولین فرصت باید تمام اسناد ارزشمند خود را (صورتحساب های بانکی، شناسنامه، پاسپورت، تصاویر شخصی و …) بررسی کنید و مطمئن شوید که هنوز در جای خود قرار دارند.

اگر سارق ناجوانمرد رایانه شخصی شما یا هر وسیله شخصی دیگری از شما را به سرقت برده است، اولین موردی که باید در نظر بگیرید مقدار اطلاعات شخصی‌ای است که آن شخص به تازگی به انها دسترسی پیدا کرده است.

چرا دزد ها مکان های خاصی را هدف قرار می‌دهند؟

همانطور که شما هم می‌توانید تصور کنید، سارقین معمولاً خانه هایی را انتخاب می کنند که دسترسی به آنها آسان تر است و درب یا حفاظ این منازل به راحتی شکسته و قابل نفوذ می‌شود. آن‌ها قبل از اینکه وارد منزل شما شده و اقدام به سرقت اموال‌تان نمایند، احتمال خیلی زیاد روز ها و شاید هفته ها به تجزیه و تحلیل وضعیت محله یا منزل شما و علت رفتارهایتان پرداخته اند.

قفل درب و پنجره ها

آنها معمولاً در مناطق خلوت‌تر به دنبال سوژه های خاص هستند و یا مواردی که برای مدت طولانی خالی از سکنه مانده‌اند. وجود یک ماشین گران قیمت در پارکینگ شما ممکن است به همان اندازه که خانه خود را به مدت طولانی بدون سکنه یا سیستم نظارتی ترک کرده اید، سارقان را به خود جلب کند.

چه زمان هایی احتمال سرقت از منازل بیشتر می‌شود؟

همانطور که گفته شد، دزدهای حرفه‌ای عادات و رفتار های شما را مطالعه و بررسی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که بازه‌ی زمانی ای که شما در خانه نیستید را پیدا کرده‌اند. از طرف دیگر، تابستان نیز فصل بسیار خوبی برای استراحت و سفر است. اکثر مردم در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند و محله ها سوت و کورتر از قبل می‌شود. مدارس هم که تعطیل شده‌اند و خالی از دانش‌آموز. به نظر می‌رسد میزان امنیت مناطق مختلف شهر کاهش چشمگیری یافته است.

به همین دلیل، همیشه باید به آنچه در رسانه های اجتماعی ارسال می‌کنید توجه کنید. شما هرگز نباید تاریخ دقیقی از مواقعی که در منزل حضور ندارید به زبان بیاورید، مخصوصاً اگر مشخصات شما در دسترس عموم می‌باشد. اگر هم تصاویری از محیط خانه خود ارسال می‌کنید، سعی کنید هیچ راه آسان از قبیل درب ها، پنجره های باز و موارد مشابه را آشکار نکنید.

راه های آسانی که هدف سارقان قرار می‌گیرند

سارقین در ابتدا به دنبال نقاطی از منزل شما هستند که آسیب پذیری بیشتری دارد و راحت تر می‌توان از آن مسیرها نفوذ کرد. از همین رو چنانچه در طبقه همکف زندگی می‌کنید، نباید از درب های شیشه ای استفاده کنید، زیرا به‌راحتی می‌توان آنها را خرد کرد. یا حداقل از حفاظ های آهنی محکمی در چلوی آنها استفاده نمایید.

امنیت خانه و دارایی

تهویه هوای پنجره ای نیز راه آسان دیگری است که ممکن است در منازل شما وجود داشته باشد. به طور کلی باید بدانید که سارقان از هر فضای بازی قابلیت نفوذ خواهند داشت. از طرفی، برخی از این مجرمان می‌توانند از ابزارهای مانند شاخک و سیخ و یا کلیدهای دست ساز که در بین همه ما به شاه کلید مشهور هستند استفاده کنند.

چگونه می‌توانید خانه خود را ضدسرقت کنید؟

بهترین راه کار برای محافظت از خانه و خانواده خود و همچنین اموال و دارایی هایتان در برابر دزدها و سارقین، نصب سیستم های نظارتی و امنیتی خانگی است. دوربین مداربسته و دزدگیر ها و سنسور های حساس به حرکت از جمله مواردی است که می‌توانید جهت تأمین امنیت منزل خود از آنها استفاده کنید. البته در صورت تمایل می‌توانید با سرمایه گذاری بیشتر و گران قیمت تر به یک خانه مجهز به سیستم هوشمند داشته باشید که علاوه بر امنیت نیازهای دیگری از قبیل مدیریت مصرف و کنترل وسایل منزل را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

با این وجود سیستم زنگ هشدار یا دزدگیر منزل و چند دوربین امنیتی به تنهایی می‌توانند یک بازدارنده عالی دربرابر سارقان باشند. علاوه‌بر این، دوربین های مداربسته می‌توانند به شما کمک کنند تا در هر شرایط مکانی و زمانی به تمام نقاط خانه خود نظارت کنید و از راه دور مراقب اموال خود باشید.

اگر برای مدت طولانی محل سکونت خود را ترک می‌کنید، ایده جالب دیگر استفاده از درب های استیل یا فلزی و ضدسرقت باکیفیت می‌باشد. فراموش نکنید که تمام درب و پنجره‌ها را کاملاً قفل نمایید. استفاده از قفل های درب هوشمند نیز کارایی بالای دارند. اگر به خانه‌ی جدید نیز منتقل می‌شوید، باید بلافاصله قفل ها را تغییر دهید و بررسی کنید که هیچ مکان قابل دستسرسی برای مجرمان و متجاوزان در محیط اطراف شما از باغ و پارکینگ گرفته تا اتاق ها و سرویس بهداشتی وجود نداشته باشد.

اگر به مرخصی می‌روید و بازهم نگران امنیت خانه و کاشانه خود هستید، می‌توانید از دوست، همسایه یا فامیل نزدیک خود درخواست کنید که مرتباً به خانه شما سر بزنند. باز هم یادآوری می‌کنیم که تا زمان بازگشت سعی کنید عکس یا جزئیاتی از مرخصی یا تعطیلات خود را برای افراد ناشناس ارسال نکنید.

در آستانه‌ی سال نو و تعطیلات پیش‌رو آخرین چیزی که نیاز است نگران آن باشید سارقانی هستند که قصد دستبرد به منزل شما را دارند. سرقت از منازل در ایام تعطیلات نوروز و تابستان که بیشتر خانواده‌ها در مسافرت بسر می‌برند، شایع‎‌تر می‌باشد. بنابراین نگه‌داشتن عزیزان و دارایی‌هایتان دور از دسترس جنایتکاران بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت می‌باشد.

سرقت در ایام تعطیل

با عنایت به این موضوع، در نظر گرفتن احتمال سرقت از منزل در این ایام سال می‌تواند بسیار استرس‌زا و ناراحت کننده باشد. اما هر اندازه شما درباره‌ی فن‌آوری‌های جدید در حوزه‌ی امنیت منزل اطلاعات بیشتری کسب کنید، به همان مقدار احساس آرامش خاطر بیشتری خواهید کرد. برطبق گزارشی از دانشگاه North Carolina، حدود 60 درصد از سارقان محکوم شده اظهار داشتند که حضور یک دوربین مداربسته در منزل بر تصمیم آن‌ها به سرقت تأثیر مستقیم داشته و آن‌ها را از ورود به آن منزل بازمی‌داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شمار قابل توجهی از سارقان از طریق ورودی‌ اصلی منزل که قفل نشده است، به فضای خانه دسترسی پیدا می‌کنند، به‌خصوص منازلی که در طبقه اول واقع شده‌اند- و 34 درصد از سارقان درواقع با توسل به زور و شکستن قفل درب ورودی وارد منزل می‌شوند. این بدان معنی است که خروجی‌های اصلی در هر منزل اولین دیوار دفاعی برای هر سیستم امنیتی خانگی می‌باشد.

ضرورت استفاده از سیستم‌های امنیتی خانگی

شواهد تاریخی یک افزایش مداوم در آمار سرقت اموال را در دهه‌های 60 و 70 میلادی نشان می‌دهد که این میزان در دهه‌ی 90 سیر نزولی داشت. اگرچه این امر می‌تواند به سطوح مختلف جرم و جنایت که در طول زمان یک جامعه خاص را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، نسبت داده شود، بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش دسترسی به سیستم‌های امنیتی خانگی مقرون به صرفه تا حد قابل‌توجهی شمار سرقت منازل را در چند دهه‌ی اخیر کاهش داده است.

مسأله مهم این است که اجازه ندهیم این امنیت نسبی و ظاهری باعث آسودگی خیال ما شود. هرچند طبق آخرین آمار جرم و جنایت، میزان سرقت اموال در طول 50 سال اخیر به پایین‌ترین سطح رسیده است، عدم استفاده از تجهیزات امنیتی در منزل می‌تواند اثرات نامطلوبی برای شما و همچنین همسایگان شما داشته باشد. از آن‌جایی که منازل حومه شهر نسبت به سایر مناطق بیشتر در معرض دستبرد و سرقت قرار دارند، استفاده از سیستم‌های امنیتی می‌تواند از سرقت‌های احتمالی و به طور کلی قربانی شدن یک جامعه جلوگیری کند.

کاربرد سیستم امنیتی در جلوگیری از سرقت منزل

فرقی نمی‌کند که از چه نوع سیستم امنیتی در منزل خود استفاده می‌کنید، اتوماسیون کردن سیستم امنیتی منزل مزایای بسیاری برای امنیت خانواده و اموالتان دارد. در ادامه به چهار مورد مهم اشاره خواهیم کرد.

دریافت هشدار بلافاصله پس از شناسایی عامل مزاحم

با تجهیز منزل خود به یک سیستم امنیتی هوشمند دیگر نیازی نیست که نگران اشیای باارزشی باشید که در منزل دارید. در صورتی که شخصی به قصد سرقت وارد منزل شما شود، بلافاصله از طریق تماس تلفنی یا پیامک از وجود این عامل مزاحم در منزل خود مطلع می‌شوید. اگر شما از سیستم نظارت شخصی استفاده می‌کنید، می‌توانید قبل از تماس با پلیس وضعیت اموال خود را مورد بررسی قرار دهید.

سرقت و درب باز

در صورت استفاده از سیستم نظارت حرفه‌ای یک تیم اورژانسی بلافاصله به منزل شما اعزام می‌شود. در بسیاری موارد، حتی اگر هاب کنترل سیستم امنیتی شما یا خط تلفن شما توسط سارقان خراب شود، سیستم امنیتی همچنان می‌تواند پیام هشدار را به بیرون ارسال کند.

کنترل هر گونه رفت و آمد به منزل

احتمال سرقت از منزل زمانی که شما در منزل حضور ندارید به مراتب بیشتر است. آگاهی داشتن از اینکه چه اشخاصی ممکن است به منزل شما رفت و آمد کنند، به شما احساس امنیت بیشتری می‌دهد. شما قادر خواهید بود قرار ملاقات‌های خود را در منزل با فشردن یک دکمه هماهنگ کنید و از هرجایی به زمان بازگشت فرزندانتان از مدرسه نظارت داشته باشید و به پیمانکاران، پرستار کودک و حتی مهمانان اجازه ورود دهید.

پیش‌بینی تهدیدات طبیعی

سارقان و دزدان تنها مواردی نیستند که امنیت منزل شما را به خطر می‌اندازند. دود، گاز مونوکسیدکربن، و سیل از جمله تهدیدات طبیعی هستند که میتوانند تعطیلات را به کام شما تلخ کنند. استفاده از یک سیستم امنیتی هوشمند به صاحب‌خانه این امکان را می‌دهد تا بر دتکتورهای دود و گاز مونوکسیدکربن نظارت داشته باشد و در شرایط اضطراری آب‌وهوایی پیام هشدار دریافت کند، بنابراین شما قادر خواهید بود که همواره موانع بوجود آمده را مدیریت کنید. هر اندازه منزل شما هوشمندتر و نسبت به تهدیدات طبیعی پاسخگو باشد، احتمال اینکه هدف سرقت قرار گیرد کمتر خواهد بود.

مزایا و معایت خانه هوشمند

عدم نیاز به پنهان کردن کلید یدک در بیرون ساختمان

بسیاری از افراد یک کلید یدک را در مکانی قابل دسترس در بیرون ساختمان پنهان می‌کنند تا در مواقعی که پشت درب بسته قرار می‌گیرند، از آن استفاده کنند. البته “قابل دسترس” به این معناست که هر شخصی می‌تواند این مکان‌ها را پیدا کند، به‌خصوص سارقان منازل که در این کار بسیار حرفه‌ای هستند. با استفاده از قفل‌های هوشمند، که می‌توانند توسط کد‌های امنیتی باز ‌شوند یا از طریق تلفن همراه کنترل شوند، شما می‌توانید احتمال ماندن پشت درب بسته را به حداقل رسانده و همچنین دیگر نیازی به پنهان کردن کلید یدک در بیرون ساختمان نخواهید داشت.

منبع: learncctv

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×