امنیت فروشگاه و مغازه با دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته  در فروشگاه و مغازه

فروشگاه یا مغازه شما محلی است که در آن از سرمایه خود بهره گرفته‌اید تا به اهداف و آرزوهای خود برسید. حال وقت آن رسیده که از سرمایه خود، یعنی ساختمان، انبار، کالاها، کارمندان و از همه مهم‌تر مشتریان خود محافظت کنید.

ممکن است در حال حاضر مغازه یا فروشگاه شما مجهز به دزدگیر باشد، ولی باید به این موضوع توجه کنید که با مجهز کردن فضای کاری خود به دوربین مداربسته، تا چه اندازه سطح امنیت افزایش یافته و در مقابل دزدی و خرابکاری مصون می‌شوید.

مزایای نصب دوربین مدار بسته در فروشگاه ها و مغازه های خرده فروشی

دوربین های مدار بسته جدای از دستگیری مجرمین، از چند جهت می‌توانند از کسب و کار شما کمک کنند که در ادامه برخی از این موارد را ارائه می‌دهیم:

آرامش خاطر = افزایش کیفیت عملکرد

با افزایش امنیت محیط کاری، بطور مثال با نصب دوربین های مدار بسته، می‌توانید به جای اینکه درگیر خطرات احتمالی باشید، با آرامش خاطر و تمرکز بیشتر کسب و کار خود را مدیریت کنید.

در محیط کاری امن‌تر، کمیت و کیفیت عملکرد کارکنان نیز افزایش می‌یابد. مهم‌تر از همه وجود سیستم امنیتی نظارت تصویری باعث افزایش آرامش خاطر کارکنان بخش صندوق (که به تبادل پول نقد با مشتریان مشغولند) می‌شود. هنگام بروز مشکل به راحتی می‌توان با چک تصاویر ضبط شده، موضوع را بررسی کرد.

افزایش امنیت محیط کار

وجود دوربین مدار بسته در محیط، اهرم بازدارنده موثری در مقابل خشونت و وقوع جرم می‌باشد. آمارها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند افراد زیادی هنگام کار قربانی خشونت شده‌اند و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

سیستم نظارت تصویری مانع وقوع چنین مواردی می‌شود. جدای از این در صورت وقوع نیز می‌توان از تصاویر ضبط شده به عنوان مدرک در دادگاه استفاده کرد.

بهبود روال‌های کاری

نظارت تصویری به وسیله دوربین های مدار بسته می‌توان نقص‌های موجود در روال کاری را نمایان کند.

کنترل و مدیریت بهتر کارکنان

یکی دیگر از مزایای نظارت تصویری، مدیریت بهتر کارکنان می‌باشد. با بازبینی تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مدار بسته می‌توانید روابط کاری را کنترل کرده و در صورت بروز هرگونه نزاع و اختلاف میان کارکنان، بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید.

سیستم نظارتی همچنین می‌تواند موارد زیر را در مورد کارکنان به شما گزارش دهد:

  • استراحت بیش از حد در ساعت کاری
  • انجام کارهای شخصی و یا نامربوط در ساعت کاری
  • عدم انجام درست وظایف و شانه خالی کردن از انجام مسئولیت
  • ارائه مزایای خاص به آشنایان
  • و…

این موارد ممکن است ربطی به امنیت نداشته باشند، ولی کمک شایانی به مدیریت بهتر کسب و کار می‌کنند.

کنترل سرقت

اکثر افراد با در نظر داشتن این مورد اقدام به نصب دوربین مداربسته و سیستم امنیتی می‌کنند.

دوربین‌های مداربسته‌ای که در دید مشتریان نصب می‌شوند، عامل بازدارنده مهمی در مقابله با سرقت هستند.

اگر فردی اقدام به سرقت از فروشگاه شما کند، می‌توانید با بازبینی تصاویر ضبط شده، اقدام به شناسایی و دستگیری فرد مضنون کنید. البته تنها فروشگاه‌ها قربانی سرقت نیستند، بلکه شرکت‌ها و هر مرکز دیگری می‌تواند هدف سارقین قرار گیرند.

ریسک‌های ناشی از عدم نصب دوربین مداربسته چیست؟

سرقت کالا، ادعای دروغین کارکنان نسبت به مجروح شدن در محل کار، خسارت ناشی از اعمال خرابکاران و عدم امنیت کارکنان در محل کار، تمام این‌ها گرچه کم و کوچک، می‌توانند خسارات جدی به کسب و کار شما وارد کنند.

طبق گزارش‌های اعلام شده، در سال ۲۰۱۶ تعداد ۳.۲ میلیون سرقت گزارش‌شده در ایالات متحده رخ داده است.

همانطور که مطرح شد، تنها صرف نصب دوربین مداربسته در دید افراد، عامل بازدارنده موثری در مقابل سرقت و خرابکاری می‌باشد. بدون دوربین مداربسته و سیستم امنیتی نظارت تصویری، هنگام بروز مشکل، نه تنها یافتن منشاء و ریشه مشکل سخت و یا غیر ممکن است، بلکه بدلیل عدم حل مشکل، امکان وقوع مجدد نیز وجود خواهد داشت.

حفاظت از فروشگاه‌های خرده فروشی با سیستم‌های نظارت تصویری

سیستم‌های نظارت تصویری ازجمله دوربین های مداربسته در محیط‌های مختلف از منزل گرفته تا فروشگاه‌ها، ساختمان‌های اداری، مدارس و دانشگاه‌ها و … کاربردهای متنوعی دارند. علاوه بر این در طراحی و نصب یک سیستم نظارت تصویری مواردی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان به بیشترین میزان کارآمدی سیستم دست یافت. در این مقاله با کاربردهای دوربین های مداربسته در مغازه‌های خرده‌فروشی و ملاحظات مربوط به طراحی سیستم نظارت تصویری برای این فروشگاه‌ها آشنا خواهید شد.

استفاده از دوربین مداربسته در خرده‌فروشی‌ها

سیستم‌های نظارت تصویری یکی از مهمترین بخش‌های خرده‌فروشی‌ها می‌باشد. کاربردها و ملزومات سیستم بسته به نوع فروشگاه می‌توانند تغییرات زیادی یابند. مغازه‌هایی که به فروش اشیاء بزرگ همچون مبلمان و اسباب و اثاثیه منزل اشتغال دارند در مقایسه با لباس‌فروشی‌ها و فروشندگان محصولات فرهنگی از نگرانی کمتری درباره احتمال سرقت اجناس از مغازه برخوردارند. اگرچه سرقت جنس از مغازه ممکن است گهگاهی اتفاق بیفتد، اما اینکه مثلا فردی بخواهد یک کاناپه را از مغازه سرقت کند غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

حفاظت از فروشگاه‌های خرده فروشی با سیستم‌های نظارت تصویری

برعکس، البسه را به راحتی می توان پنهان نمود و در نتیجه فرد ممکن است بیشتر وسوسه شود که لباسی از مغازه سرقت نماید.

در یک محیط خرده‌فروشی، هدف اصلی از نصب سیستم نظارت تصویری، حفاظت از محصولات و مردم می‌باشد. محافظت از محصولات، فرایندی است  در محیط‌های خرده‌فروشی بیشتر از سایر مشاغل مشاهده می‌شود. هر کسب و کاری جهت فروش محصول راه‌اندازی می‌شود، حتی اگر محصول در قالب خدمات ارائه شود، اما مغازه‌های خرده فروشی بیشتر در مقابل سارقان آسیب‌پذیر هستند.

در یک مغازه خرده‌فروشی در مقایسه با دیگر محیط‌های کسب و کار، مردم بیشتری به طور روزانه به محصولات دسترسی دارند. مشتری‌ها تنها به خاطر علاقه به محصول مورد نظرشان به مغازه رجوع می‌کنند و کارکنان نیز همواره در نزدیکی محصولات قرار دارند و می‌دانند که چطور کارشان را انجام دهند.

در حضور چنین حجم زیادی از مردم و محصولات، تقریبا غیر ممکن است که همه آن‌ها را در تمام مدت زیرنظر داشت و در نتیجه فرصت دزدی محصول معمولا به وفور پیش می‌آید. چنین حجم زیادی از محصولات و مشتریان بالقوه به معنای به کارگیری کارکنان بیشتر است. این کارکنان بیش از بقیه احتمال دارد از روی حرص، طمع، عصبانیت یا دلایل دیگر محصولات را بدزند.

این ادعا ممکن است ناعادلانه به نظر برسد، اما آمارهای مربوط به مفقود شدن محصولات همواره نشان می‌دهند که عمدتاً عوامل درونی، مسئول مفقود شدن محصولات می‌باشند. سیستم نظارت تصویری با نظارت تمام مدت خود می‌تواند در راستای کمک به محافظت از مشتری در مقابل کارکنان یا دیگر مشتریان، محافظت از کارکنان در مقابل مشتریان و همکاران کینه‌توز، و به طورکلی محافظت از فروشنده در برابر همه موارد فوق به کار گرفته شود.

مواردی که عملا هرگز از مغازه خارج نمی‌شوند. از دیگر موارد قابل توجه به شمار می‌روند. به عنوان مثال، فرد وارد فروشگاه می‌شود و یک یا چندین آیتم را برمی‌دارد، اما به جای خروج از فروشگاه به سمت صندوق می‌رود و اجناس را به عنوان کالای برگشتی ارائه می‌دهد تا بدین نحو پولش را پس بگیرد. اثبات اینکه کالایی واقعا کالای برگشتی نیست، می‌تواند مشکل باشد مگر اینکه مشاهده گردد که فرد مذکور دست خالی وارد فروشگاه می‌شود، اجناس را از درون فروشگاه برمی‌دارد و به سمت صندوق می‌رود.

اگر تاسیسات فروشگاه اینگونه باشد که هنگام پس دادن کالا به رسید فروش احتیاجی نباشد، در این حالت راحت‌تر می‌توان سر فروشنده کلاه گذاشت. در فروشگاه‌هایی که چنین سیاستی را اعمال می‌کنند، سیستم‌های نظارت تصویری نقشی اساسی در کشف موارد کلاهبرداری ایفا می‌کنند.

تعداد کلاهبرداری‌هایی که در فروشگاه‌های خرده‌فروشی صورت می‌گیرد، می‌تواند بی‌شمار باشد. تعویض برچسب قیمت، پنهان کردن یک کالا در کالایی دیگر، تلاش جهت گیج کردن صندوق‌دار، دستکاری چک، استفاده از کارت اعتباری دزدی و بلند کردن اجناس، تنها چند مورد از این موارد کلاهبرداری است.

دو شیوه نسبتاً جدید دزدی در اینجا ذکر می‌گردد. شیوه شکستن و دزدیدن، یکی از این شیوه‌ها است که در سطح دنیا رایج‌تر است. در این شیوه، دزدی معمولا هنگامی رخ می‌دهد که مغازه تعطیل است. دزدها معمولا ابتدا یک اتومبیل دزدی را به قسمت جلوی فروشگاه می‌کوبانند و با استفاده از شکاف ایجاد شده وارد مغازه شده و هرآنچه که می‌توانند می‌دزدند، مخصوصا اجناسی که بعدا به راحتی به فروش می‌روند. دزدها سپس با اتومبیل دیگری از محل می‌گریزند، قبل از اینکه پلیس سر برسد.

سیستم نظارت تصویری در چنین سناریویی اهمیت می‌یابد زیرا دسترسی به شاهدان عینی و دستگیری سارقین، نامحتمل به نظر می‌رسد. شیوه دزدی و فرار، گونه‌ای دیگر از شیوه شکستن و دزدی می‌باشد. در این شیوه، تعداد زیادی از افراد همزمان وارد مغازه می‌شوند، هر فرد تا آنجا که می‌تواند اجناسی برمی‌دارد و به خارج از فروشگاه فرار می‌کند.

در این روش، هیچ تلاشی جهت دور زدن تدابیر امنیتی صورت نمی‌گیرد و فرد سارق تنها اجناسی را برداشته و فرار می‌کند، پیش از اینکه کسی بتواند واکنشی نشان دهد. از آنجا که معمولا چندین نفر در این دزدی دست دارند، برای شاهدان عینی آسان نیست که مشخصات دقیق سارقین را ارائه دهند. سرعت وقوع دزدی و شمار زیاد سارقین باعث سر در گمی کارکنان و مشتریان فروشگاه می‌شود.

پمپ بنزین‌ها که گونه‌ای از تاسیسات خرده‌فروشی به شمار می‌روند، بیشتر از دیگر خرده‌فروشی‌ها در معرض سرقت مسلحانه قرار دارند. در نتیجه، استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری در چنین محیط‌هایی بسیار رایج است. بلند کردن جنس و فرار اتومبیل‌ها از دیگر موارد نگرانی در پمپ بنزین‌ها است. گاهی پیش می‌آید که فرد باک اتومبیلش را پر می‌کند و بدون پرداخت بهای بنزین، محل را ترک می‌کند.

حفاظت از فروشگاه‌های خرده فروشی با سیستم‌های نظارت تصویری

ملاحظات مربوط به طراحی سیستم امنیتی برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی

هنگام طراحی سیستم نظارت تصویری برای محیط‌های خرده‌فروشی، چند نکته مهم را باید مد نظر داشت. اول باید مشخصی نمود که از دوربین مداربسته رنگی یا تک رنگ باید استفاده شود. اگرچه هر دو نوع دوربین مدار بسته می‌توانند مؤثر باشند، اما سیستم تصویری رنگی دارای مزایای آشکاری است. دوربین های مداربسته تک رنگ غالبا دارای وضوح بالای تصویر هستند، اما دوربین رنگی معمولا می‌تواند جزئیات قابل شناسایی بهتری را نشان دهد. رنگ محصول، اتومبیل، مو و پوست امکان شناسایی سارقین را فراهم آورده و محکمه پسندتر می‌باشد.

گستره زیادی از کالاها ممکن است در محوطه تحت پوشش دوربین های مداربسته دیده شود که بسیاری از آنها دارای اندازه و شکل یکسانند. هرچند دوربین های مداربسته تک رنگ می‌توانند در تشخیص فعالیت‌هایی همچون حرکت از محوطه‌ای به محوطه دیگر مفید باشند، اما اگر دوربین های مدار بسته رنگی به درستی نصب گردند در تشخیصی افراد و اشیاء دقیق تر عمل می‌کنند.

موقعیت دوربین های مداربسته یکی دیگر از نکات مهمی است که هنگام نصب سیستم نظارت تصویری در محیط‌های خرده‌فروشی باید مد نظر قرار گیرد. دوربین ها باید به گونه‌ای نصب شوند که ورودی‌ها و خروجی‌ها، صندوق‌ها و گیشه پرداخت را پوشش دهند.

آنالیز دقیق فروشگاه و همچنین مکان‌های پر رفت و آمد آن باید صورت گیرد تا بدین نحو مشخصی شود که کدام بخش به بیشترین پوشش تصویری نیاز دارد و در کدام بخش، افراد را می‌توان حین ارتکاب عمل خلاف راحت‌تر تشخیص داد. در حالتی که اپراتور به طور دائم تصاویر دوربین‌ها را مشاهده می‌کند، بخش‌هایی وجود دارد که دوربین های مدار بسته دارای قابلیت حرکت و زوم می‌توانند سودمندتر باشند.

این بخش‌ها عبارتند از محوطه‌هایی همچون محوطه صندوق‌ها که در آن زوم تصویر بر روی چهره افراد و مشاهده دقیق حرکات و اقدامات آنها اهمیت می‌یابد. قابلیت‌های حرکت و زوم به پرسنل امنیتی امکان می‌دهد تا در صورت لزوم نمای دوربین مداربسته را در قسمت اجناس بازگشتی فروشگاه تغییر دهند.

منبع: gatewaylockandkey

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − سه =

ورود به سایت