» آموزش » آموزش نصب دوربین مدار بسته؛ 0 تا 100 نصب دوربین به صورت عملی و گام به گام
آموزش

آموزش نصب دوربین مدار بسته؛ 0 تا 100 نصب دوربین به صورت عملی و گام به گام

فروردین 23, 1397 50

راهنما و آموزش نصب دوربین مداربسته در خانه

نصب دوربین مداربسته در منزل موجب افزایش سطح امنیت شده و این امر نیز باعث می‌شود با خاطری آسوده هنگام سفر و دوری از خانه، به مشاهده و بررسی تصاویر ضبط‌شده توسط دوربین های مداربسته و ذخیره شده روی دستگاه DVR (با استفاده از تکنولوژی انتقال تصویر) بپردازید.

پروسه تحقیق، انتخاب، خرید و نصب سیستم‌های امنیتی نظارت تصویری می‌تواند جذاب باشد. همچنین اگر خودتان اقدام به خرید و نصب دوربین های مدار بسته کنید، می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید، به‌شرطی‌که در منابع درستی به تحقیق پرداخته و از مشاوران زبده و صحیحی کمک گرفته باشید. 

  • هزینه نصب چقدر است؟
  • نصب دوربین را خودتان انجام دهید
  • نصب حرفه‌ای
  • دوربین را کجا نصب کنید؟
  • در داخل یا خارج از منزل
  • دوربین شما باسیم است یا بی سیم یا سیمکارتی؟
  • مراحل نصب دوربین باسیم
  • مراحل نصب دوربین بیسیم
  • مراحل نصب دوربین سیمکارتی
  • تصاویر چگونه ذخیره سازی شوند؟

فکر ایجاد حفره در دیوارهای خانه برای سیم کشی جهت نصب دوربین مدار بسته ممکن است کمی نگران کننده باشد. اما بعضی سیستم های امنیتی دوربین مداربسته به‌صورت پکیج ارائه شده و نصب سیستم امنیتی دوربین مداربسته را بسیار آسان می‌کنند. 

1. تهیه لیستی از نیازها

اولین قدم تهیه لیستی از نیازهایی است که در زمینه نظارت تصویری دارید. این بدین معناست که مشخص کنید در چه مکانهایی نیاز به کنترل و نظارت تصویری دارید.

نظارت تک‌تک نقاط خانه توسط دوربین های مداربسته هم گران است و هم غیرضروری. در نتیجه نقاطی از خانه که مهم‌تر هستند و نیاز بیشتری به نظارت دارند را باید مشخص و اولیت‌بندی کنید. نقشه را روی یک کاغذ کشیده و نقاطی‌که نیاز به نصب دوربین مدار بسته است را مشخص کنید. سپس تک‌تک مکان‌هایی که برای نصب دوربین مداربسته مشخص کرده‌اید را چک کنید تا مطمئن شوید در آن نقطه بهترین تصویر را از دوربین مداربسته می‌گیرید و شیئی مانع ضبط تصویر توسط دوربین مداربسته نیست.

مکان‌های معمول برای نصب دوربین مدار بسته در خانه:

  • درب جلویی و پشتی خانه
  • پنجره‌های رو به خیابان
  • فضاهای باز داخل خانه (مثل آشپزخانه، حال و…)
  • کوچه یا خیابانی که خانه در آن واقع است
  • ایوان
  • راه‌پله‌ها
آموزش نصب دوربین مدار بسته در خانه

2. خرید بهترین پکیج دوربین مداربسته مطابق نیازهایتان

شما می‌توانید تمام دستگاه‌های موردنیازتان را به‌صورت جدا تهیه کنید. اما معمولا ًخرید سیستم نظارت تصویری به‌صورت پکیج آماده ارزان تر، مقرون بصرفه‌تر و راحت‌تر است. سیستم امنیتی موردنیازتان می‌تواند شامل حداقل 2 یا 3 دوربین مداربسته، یک دستگاه DVR (دی وی آر)، کابل دوربین مداربسته (کواکسیال یا شبکه)، فیش BNC یا سوکت شبکه (بسته به سیستم دوربین مداربسته ای که نصب می‌کنید) و منبع تغذیه باشد. اگر هم قصد نظارت بر محیط بزرگی را ندارید، یک سیستم دوربین مداربسته بیسیم (وای فای یا وایرلس) نیازهایتان را برطرف می‌کند. این نکته را هم هنگام انتخاب دوربین مدار بسته در نظر بگیرید که تا حد امکان از برندهای معتبر بازار از قبیل هایک ویژن، داهوا، اکسوم و … باشد. چرا که دوربین هایی که به اصطلاح noname گفته می‌شود فاقد کیفیت و ضمانت می‌باشند.

نصب پکیج دوربین مداربسته معمولی برای خانه:

پکیجی دارای دو یا سه دوربین مداربسته (برای نظارت بر درب‌ها)، و یک دستگاه DVR (دی وی ار) با فضای ذخیره سازی (هارد دیسک) کافی برای ضبط دو یا سه روز ویدئو.

نصب پکیج دوربین مداربسته برای نظارت کودکان و دیگر اشیاء و اماکن مهم در خانه:

تعداد یک تا سه دوربین مداربسته وایرلس indoor می‌تواند یک اتاق را کاملاً پوشش داده و تصویر را مستقیماً به کامپیوترتان ارسال کند. (به دوربین های مدار بسته ای که در فضاهای داخلی مثل خانه و بانک و ادارات نصب می‌شوند ایندور (indoor) یا داخلی و به دوربین های مدار بسته ای که در فضاهای خارجی و باز نصب می‌شوند، اوتدور (outdoor) یا خارجی گفته می‌شود).

خرید فروش پکیج دوربین مداربسته

3. دوربین های مداربسته موردنیازتان را شخصاً خریداری کنید.

وقتی تعداد دوربین های مدار بسته مورد نیازتان را مشخص کردید، باید دقیقاً نوع دوربین مداربسته ای که احتیاج دارید را مشخص کنید. خرید یک سیستم امنیتی دوربین مداربسته برای خانه می‌تواند از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان قیمت داشته باشد، پس باید دقیقاً نوع و مشخصاتی که می‌خواهید دوربین مداربسته‌تان داشته باشد را مشخص کنید. برای اطمینان از انتخاب بهترین دوربین های مداربسته و دستگاه DVR (دی وی ار) می‌توانید از سیستم مشاوره رایگان فروشگاه اینترنتی فرافن مارکت استفاده کرده و با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید. در نظر داشته باشید که امتیاز دیگر پکیج های آماده به نصب دوربین مداربسته ارزان تر تمام می‌شوند و همچنین با استفاده بسته آموزش نصب دوربین مدار بسته ای که همراه پکیج ارسال می‌شود، می‌توانید به راحتی خودتان سیستم دوربین مداربسته را نصب کرده و برای نصب هم هزینه‌ای پرداخت نکنید.

سیستم دوربین مداربسته بی سیم یا سیمی:

یکی از مزایای استفاده از دوربین های مداربسته وایرلس (بی سیم یا وای فای)، امکان نصب آن بدون نیاز به ایجاد حفره روی دیوارهای خانه برای سیم کشی می‌باشد. اما لازم به ذکر است هرچه دوربین مداربسته وای فای (ویرلس، بی سیم) از دستگاه DVR دورتر شود، قدرت و کیفیت سیگنال تصویر ارسالی کمی کمتر می‌شود. اگر قصد نظارت بر مکان بزرگی را دارید، از دوربین های مداربسته سیمی استفاده کنید، ولی اکثراً برای نصب دوربین مداربسته در خانه، سیستم دوربین مداربسته بیسیم (وای فای، وایرلس) چه از لحاظ سادگی نصب و چه از لحاظ سادگی سیستم، بهتر است.

تشخیص حرکت (موشن دیتکشن):

بعضی دوربین های مدار بسته تنها وقتی حرکتی تشخیص دهند شروع به ضبط تصویر می‌کنند. ضبط تصویر تنها وقتی کسی در اتاق است، باعث صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و انرژی می‌شود.

انتقال تصویر دوربین مداربسته:

بسیاری از دوربین های مدار بسته قابلیت انتقال تصویر دستگاه DVR را ممکن می‌کنند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید در کیلومترها دورتر از خانه یا محل کار از طریق گوشی تلفن همراه و یا لپ تاپ، تصاویر دوربین های مدار بسته نصب شده در خانه و محل کارتان را با استفاده از نرم افزار انتقال تصویر نصب شده روی سیستم‌تان، ببینید.

دوربین مدار بسته بیسیم, دوربین مداربسته ایندور و اوتدور,

4. راه اندازی یک دستگاه DVR و یک مانیتور

برای مشاهده و ضبط تصویر دوربین های مدار بسته تان نیاز به یک دستگاه DVR دارید. دی وی ار تمام تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته را دریافت کرده و به یک مانیتور یا تلویزیون ارسال می‌کند. دستگاه های DVR فضای ذخیره سازی (هارد دیسک) متفاوتی دارند که به آنها اجازه می‌دهد از چند روز تا چند ماه تصویر ذخیره کنند.

  • اگر یک پکیج دوربین مداربسته خریداری کنید، معمولاً پکیج شامل دستگاه DVR است.
  • دستگاه NVR (ان وی آر یا Network Video Recorder که برای سیستم دوربین های مداربسته شبکه استفاده می‌شود) و دستگاه VCR (وی سی آر برای سیستم دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده می‌شود) نیز برای خرید در دسترس هستند.
دوربین مدار بسته, دستگاه dvr

5. تست تجهیزات قبل از نصب

قبل از نصب پکیج دوربین مداربسته، از سلامت تمام تجهیزات از جمله کابل‌ها و فیش‌ها، دستگاه DVR، دوربین های مدار بسته، مانیتور یا تلویزیون اطمینان حاصل کنید.

پکیج دوربین مداربسته

ب) نصب دوربین مدار بسته

1. انتخاب ارتفاع و زاویه مناسب برای نصب دوربین مداربسته

بهترین زاویه هر اتاقی برای نصب دوربین مدار بسته معمولاً کنجی از اتقاق است که دیوارها و سقف به‌هم می‌رسند. اطمینان حاصل کنید که دوربین مداربسته تصویر تمام ورودی‌ها و خروجی‌های موجود در اتاق را پوشش داده و نزدیک به یک منبع انرژی برق مانند پریز برق است.

  • اگر قصد نصب دوربین مدار بسته در فضای بیرون را دارید، دوربین مدار بسته را در ارتفاع 3 متر یا بیشتر نصب کنید، تا دوربین مداربسته در دسترس افراد نباشد.
آموزش نصب دوربین مدار بسته

2. دوربین مداربسته را روی دیوار نصب کنید.

همراه بعضی دوربین های مدار بسته لنت‌های چسبنده‌ای برای نصب دوربین مداربسته روی دیوار ارسال می‌شود، ولی راه مطمئن‌تر پیچ کردن دوربین مداربسته به دیوار است.

  • مکان مناسب را مشخص کنید.
  • محل پیچ‌های دوربین مداربسته را روی دیوار علامت‌گذاری کنید.
  • جاهای علامت‌گذاری شده را با استفاده از یک دریل سوراخ کنید.
  • دوربین مداربسته را به دیوار پیچ کنید.
  • سمت دوربین مداربسته را تنظیم کنید.
آموزش نصب دوربین مدار بسته روی دیوار

3. دوربین مداربسته را به یک منبع تغذیه برق متصل کنید.

تقریباً همراه تمام دوربین های مدار بسته یک آداپتور برق ارسال می‌شود که اتصال دوربین مداربسته به پریز برق معمولی دیواری را ممکن می‌کند. یک سر سیم آداپتور را به پشت دوربین مدار بسته و سر دیگر را (دوشاخه) به پریز برق متصل کنید.

  • اگر آداپتور برق دوربین مداربسته در جعبه ارسالی موجود نیست، و یا شکسته است، با محلی که دوربین مدرابسته را خریداری کرده‌اید تماس بگیرید.
منبع تغذیه دوربین مدار بسته

4. یک دوربین مداربسته سیمی را به DVR متصل کنید.

تجهیزات نظارت تصویری از طریق فیش BNC به یکدیگر متصل می‌شوند. استفاده از فیش های بی ان سی آسان است و با چرخاندن پیچی که در انتهای فیش BNC قرار دارد، به پورت متصل شده قفل می‌شود. یک سر کابل RG (که به دو سرش فیش بی ان سی متصل است) را به دی وی ار و یک سر دیگر کابل را به دوربین مدار بسته متصل کنید.

  • توجه کنید که باید فیش BNC را به درگاه ورودی دی وی آر (Input) متصل کنید تا تصویر دوربین مداربسته را ببینید.
اتصال دوربین مداربسته به دستگاه DVR

5. دوربین مداربسته بیسیم را به کامپیوتر خود متصل کنید.

همراه دوربین های مدار بسته بیسیم (به این دوربین های مدار بسته وای فای یا وایرلس نیز گفته می‌شود) دیسک فشرده‌ای (CD) ارسال می‌شود، که باید برای نظارت و دسترسی به دوربین مداربسته وایرلس این دیسک را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

  • بعضی دوربین های مدار بسته وای فای گیرنده کوچکی دارند که از طریق درگاه USB به کامپیوتر متصل می‌شوند. اطمینان حاصل کنید گیرنده دوربین مداربسته وایرلس به درستی به کامپیوتر متصل شده است.
  • آی پی دوربین مداربسته بیسیم خود را یادداشت کنید. با وارد کردن این شماره (IP Address) در هر مرورگری (Browser) می‌توانید از راه دور به دوربین مداربسته وای فای خود دسترسی پیدا کرده و تصویرش را ببینید.
اتصال دوربین مدار بسته بیسیم به کامپیوتر

6. نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) را به دستگاه DVR متصل کنید.

برای اتصال دستگاه DVR به نمایشگر نیز از فیش BNC استفاده می‌شود. اما برای مشاهده تصویر دوربین مدار بسته با کیفیت بالاتر، از کابل‌های HDMI، کابل کواکسیال (AV) و کابل VGA استفاده می‌شود. بعد از انتخاب نوع کابل، یک سر کابل را به دستگاه DVR و یک سر دستگاه را به نمایشگر متصل کنید.

  • شما می‌توانید به تعدادی که دستگاه DVR ورودی دوربین مداربسته دارد، به آن دوربین مدار بسته متصل کنید، دستگاه DVR به‌طور اتوماتیک تصویر هر دوربین مداربسته ای که به آن متصل کنید را ضبط می‌کند.
اتصال دستگاه DVR به مانیتور یا تلویزیون

ج) نکات نصب دوربین مدار بسته

1. انتخاب مکانی مناسب برای قرار دادن تجهیزات نظارت تصویری

وقتی قصد سیم کشی برای تعدادی زیادی دوربین مداربسته را دارید، به مکانی احتیاج دارید که تمام کابل‌ها در آنجا جمع شده و به دستگاه DVR متصل شوند. این مکان باید در دسترس باشد و از هر جایی از خانه بتوان به آنجا سیم کشی کرد. به‌طور مثال اتاق شیروانی مکان مناسبی برای قرار دادن تجهیزات سیستم نظارت تصویری است.

رفع عیب، مشکل خطا دوربین مداربسته و دستگاه DVR
  • معمولاً تنها یک دستگاه DVR برای تمام دوربین های مدار بسته نصب شده کافی است.
کابل دوربین مدار بسته، دستگاه DVR و گیرنده

2. از کابل ترکیبی استفاده کنید.

معمول‌ترین کابل در سیستم های دوربین مداربسته کابل ترکیبی است. این نوع کابل دارای دو رشته است، یک رشته برای تصویر و یک رشته برای برق، از این بابت به این کابل ترکیبی گفته می‌شود. با استفاده از کابل ترکیبی، برای هر دوربین مداربسته تنها یک بار احتیاج به سیم‌کشی است. رشته تصویر کابل ترکیبی از نوع RG59 است.

  • در رشته مربوط به برق، سیم سیاه‌رنگ منفی و سیم قرمزرنگ مثبت است.
  • به دو سر رشته تصویر، فیش BNC متصل می‌شود.
  • از کابل ترکیبی بهتر است در مسافت‌های زیر 50 متر استفاده شود.
کابل ترکیبی دوربین مداربسته, فیش BNC, کابل کواکسیال, سیم RG59

3. روش‌های برق رسانی به دوربین های مدار بسته

 در مورد دوربین های وایرلس یا بی‌سیم اگر از نوع باطری خور هستند می‌توانید برق دوربین را با قراردادن باطری های باکیفیت تأمین نمایید. اگر هم آداپتور داشته باشند به راحتی با اتصال مستقیم به پریز برق می‌توانید برق آن را تأمین کنید. اما در مورد سایر دوربین هایی که نیاز به کابل کشی دارند هم از پریز برق استفاده می‌شود و هم از دستگاه های تأمین برق ضروری مانند موتور برق.

4. کابل هر دوربین مداربسته را به یک ورودی دستگاه DVR متصل کنید.

دستگاه DVR تان می‌تواند چند دوربین مداربسته را مدیریت کند و به شما این امکان را می‌دهد تنها با یک دستگاه تصویر تمام دوربین های مدار بسته را ضبط کنید. سپس نمایشگرتان تصویر دوربین های مداربسته را به‌صورت تک تک و یا یکجا نمایش می‌دهد.

آموزش نصب دوربین مدار بسته به دستگاه DVR

5. کابل‌های دوربین های مدار بسته را مخفی کنید.

برای راه‌اندازی یک سیستم نظارت تصویری حرفه‌ای، می‌توانید کابل‌ها را از داخل دیوارها رد کرده و یا از داکت استفاده کنید.

  • می‌توانید کابل‌ها را از زیر فرش و دیگر وسایل رد کنید. در این صورت کابل‌ها را با چسب به زمین بچسبانید.
  • اگر با سیم کشی و ایجاد حفره در دیوار با استفاده از دریل مشکل دارید، با یک سیم کشی حرفه‌ای تماس بگیرید.
آموزش کابل کشی و سیم کشی دوربین مداربسته

اگر قصد نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP در فضای خارجی یا در محیطی صنعتی مانند کارخانجات و کارگاه ها را دارید، باید ابتدا مشکلات، چالش‌ها و شرایطی که دوربین در فضاهای خارجی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند را شناخته و با یافتن راه‌حل مناسب برای هر چالش، دوربین را به بهترین شکل نصب و راه‌اندازی کنید. در این مقاله سعی داریم با ذکر این چالش‌ها، نکات و روش نصب صحیح دوربین مداربسته را در فضای خارجی بیان کنیم.

 1. تأثیر شرایط محیط نصب بر دوربین مدار بسته

هنگام نصب دوربین مدار بسته در فضای خارجی در وهله اول باید از استحکام کاور دوربین اطمینان حاصل کنید. استانداردهایی مانند IP66 و IP67 مقاومت دوربین را در مقابل گردوغبار، آب و غیره را نشان می‌دهند.

نصب دوربین مداربسته در فضای خارجی

کاور دوربین های مدار بسته معمولاً از آلومینیوم ساخته می‌شود، البته اخیراً از ترموپلاستیک‌های ویژه فوق العاده بادوام نیز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که شرایط آب‌وهوایی و دمای معمول محیط نصب، در تعیین میزان مقاومت، شکل ظاهری کاور یا نوع دوربین مداربسته تأثیرگذار هستند.

اگر دوربین در محیطی نصب می‌شود که آب و هوا متغیر است، طراحی دوربین باید به‌شکلی باشد که شیشه جلوی لنز دوربین هنگام سرد و گرم شدن هوا بخار نکرده و یا آسیب نبیند. در محیط‌هایی که گرد و غبار زیاد است، لازم است که در فواصل زمانی منظم شیشه جلوی لنز دوربین تمیز شود. در این میان دوربین های مدار بسته دام یا اسپیددام گردان نیاز به توجه بیشتری دارند.

تاثیر اشیاء و تغییر هوا روی شیشه لنز دوربین مداربسته

اشیائی که روی شیشه لنز دوربین مداربسته می‌نشینند، مانع تنظیم صحیح نور توسط لنز دوربین مداربسته می‌شوند. یکی از قابلیت‌های مهمی که دوربین های مدار بسته نصب شده در فضای خارجی باید داشته باشند، auto iris می‌باشد. این قابلیت به لنز دوربین در تنظیم روشنایی تصویر در شرایط نامناسب کمک می‌کند.

نصب دوربین مدار بسته پشت شیشه پنجره

اگر قصد نصب دوربین مداربسته در پشت پنجره را دارید، باید تا جاییکه ممکن است لنز دوربین به شیشه پنجره نزدیک باشد تا از بازتاب نور جلوگیری شود. البته توصیه می‌شود از نصب دوربین مداربسته در پشت پنجره پرهیز شود، زیرا بازتاب نورهای خارجی و نور مادون قرمز دوربین باعث بروز مشکل شده و روی کیفیت تصویر ضبط شده تأثیر منفی می‌گذارد.

 2. نور محیط نصب دوربین مداربسته

اگر ضبط تصاویر روشن و با کیفیت در شب و محیط‌های تاریک یا کم‌نور برای شما حائز اهمیت است، باید به ویژگی دید در شب دوربین مداربسته توجه کنید. راه‌های متعددی جهت بهبود دید در شب وجود دارند که در مقاله زیر به شکل ساده و کامل توضیح داده شده‌اند.

ضبط تصویر دوربین مداربسته در شب

چراغ‌ها و لامپ‌هایی که در محیط نصب دوربین مداربسته قرار دارند، روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته تأثیر می‌گذارند. دوربین باید در مکانی نصب شود که نور مستقیم چراغ‌ها یا بازتاب آنها در لنز دوربین تابیده نشود.

تاثیر نور چراغ‌های اطراف بر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته

جهت ضبط تصاویر روشن در تاریکی شب، در اطراف لنز دوربین مداربسته LEDهای مادون قرمز نصب می‌شود. توجه داشته باشید که دوربین علاوه بر چراغ LED مادون قرمز، جهت ضبط تصاویر واضح و با کیفیت دارای فیلتر IR cut نیز باشد.

دید در شب دوربین مدار بسته

3. جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید در لنز دوربین مدار بسته

همیشه دوربین مداربسته را طوری نصب کنید که در طول روز نور خورشید به‌طور مستقیم در لنز دوربین تابیده نشود. تابش مستقیم نور خورشید در لنز باعث کاهش کیفیت و یا کور‌شدن دوربین مدار بسته می‌شود.

تاثیر نور مستقیم خورشید بر ضبط تصویر لنز دوربین مداربسته

هنگام نصب دوربین مدار بسته در فضای خارجی، آن را طوری نصب کنید که آسمان کمتر در دید دوربین باشد. در این شرایط دوربین سعی می‌کند بین نور آسمان و محیط توازن ایجاد کرده تا به سطح مطلوبی از روشنایی رسیده و تصویری با روشنایی یکنواخت به‌دست دهد. وقتی قسمت زیادی از آسمان در دید دوربین مداربسته باشد، ممکن است تصویر اشیاء و محیط تاریک شود. با تنظیم صحیح ارتفاع دوربین مداربسته می‌توان از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کرد.

اگرچه امروزه دوربین های مدار بسته آنالوگ تقریباً منسوخ شده اند، با این‌حال در این مقاله آموزش نصب دوربین های مدار بسته آنالوگ HD را برای کسانی که همچنان با این سیستم کار می کنند و سایر علاقه‌مندان به اشتراک می گذاریم. این آموزش از کتابچه راهنمای کاربران دوربین های مدار بسته Qsee اخذشده است. در نظر داشته باشید که دوربین های مدار بسته AHD تنها با AHD DVR ، HDCVI با HDCVI DVR و HDTVI با HDTVI DVR سازگاری دارند. اگر شما نیز از یک سیستم آنالوگ قابل ارتقاء استفاده می‌کنید، می‌توانید کابل برق/ ویدئو BNC را به‌کار بگیرید اما باید هم دستگاه ضبط و هم دوربین های مدار بسته را با تجهیزات HD آنالوگ جایگزین نمایید.

مکان مناسب برای نصب دوربین ها کجاست؟          

                                                          415 CAMERA PLACES

این نکته بسیار مهم است که قبل از نصب دوربین مدار بسته، یک بررسی کلی انجام دهید تا محل مناسب نصب دوربین مداربسته را در جاییکه نه تنها دید خوبی داشته باشد بلکه از دیگر جهات نیز مناسب باشد، انتخاب کنید.

زمانیکه بوسیله کابل کواکسیال، سیگنال آنالوگ انتقال می‌یابد، بالاترین افت سیگنال را دارید. معمولاً کابل کواکسیال شیلددار (RG-59)، مسافت بیشتری را در مقایسه با کابل کواکسیال 75 اهمی پوشش می‌دهد و تا فاصله 60 متری قابل‌قبول است. علاوه بر‌این، منبع تغذیه نیز باید تا حد امکان نزدیک دوربین مدار بسته قرار بگیرد تا زمانیکه فاصله بیش از 200 متر باشد کیفیت فیلم کاهش پیدا نکند.

تداخل الکتریکی از قبیل نزدیکی به سیم های ولتاژ بالا و موارد مشابه، روی کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته اثر می‌گذارد، بدین منظور جهت جلوگیری از آسیب و تخریب احتمالی، دوربین های مداربسته باید در ارتفاع بیش از 2.5 متر و دور از دسترس نصب شوند.

علی‌رغم اینکه دوربین های مدار بسته در شرایط جوی مختلف مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند، اما شما نباید آنها را در معرض نور مستقیم خورشید یا زیر باران و برف قرار دهید، حتی اگر دوربین‌تان ضد آب باشد. بنابراین پیش ار نصب، حتماً از اتصالات برقی خود اطمینان حاصل فرمائید.

 پنجره ها بازتابی دارند که وقایع را به وضوح نشان نمی‌دهد، بنابراین هیچگاه دوربین مداربسته را پشت یک پنجره قرار ندهید.

اتصال دوربین به DVR و منبع تغذیه

مرحله 1: (اتصال BNC) هنگام اتصال کابل برق و تصویر بین دوربین مداربسته و دستگاه DVR، فیش قرمز (نری) به کابل برق دوربین مداربسته وصل می شود.415 Step 1 

مرحله 2: برای بستن چند دوربین مدار‌بسته، تبدیل برق به انتهای دیگر کابل وصل می‌شود. اما برای تک دوربین مداربسته، کابل برق به آداپتور وصل می‌شود. برای این مورد به مرحله 4 رجوع کنید.

415 Step 2

 مرحله 3: کابل برق را به آداپتور دوربین مداربسته وصل کنید ولی آداپتور را به پریز برق وصل نکنید. اگر شما از چندین دوربین مداربسته استفاده می‌کنید، از آداپتوری استفاده کنید که ولتاژ کافی برای چند دوربین مداربسته فراهم می‌کند. زیرا اگر آداپتور برای تنها یک دوربین مناسب باشد به دوربین های مدار بسته دیگر آسیب وارد می‌کند.

415 Step 3

 مرحله 4: تبدیل فیش BNC به طرف دیگر کابل برق و تصویر در پورت پشت دستگاه DVR وصل می‌شود.

415 Step 4

مرحله 5: آداپتور برق را به محافظ وصل کنید. هنگام انتخاب محافظ، توصیه می شود که از یک UL-1449 با ولتاژ 330 یا پایین‌تر استفاده کنید.

415 Step 5

 

عیب یابی نصب و راه اندازی دوربین

  • خطوط برق در تصاویر ویدئویی: برای حل این مشکل، کابل ها را بررسی کنید. اگر دوربینی دارید که با یک کابل کار می‌کند که خطوط اتصال زیادی را نشان می‌دهد، آنرا تعویض کنید و اگر تداخل الکتریکی زیادی دارید، کابل شیلددار RG-59 را جایگزین کنید.
  • اگر دوربین تصویر ندارد: چک کنید ببینید دوربین مداربسته برق دریافت می‌کند یا نه؟ برای این کار همه اتصالات را بررسی کنید تا مطمئن شوید دوربین به منبع تغذیه متصل است. برای چک کردن برق دوربین مداربسته، با انگشت خود، سنسور نور را بپوشانید تا دید در شب فعال شود. اگر دوربین مداربسته برق داشت، چراغ های LED دید در شب روشن می‌شوند و شما ممکن است یک صدای کلیک بشنوید.
  • تصاویر ویدئویی تاریک: برخی از دوربین های مداربسته قابلیت قطع دید در شب در طول روز را دارند که گاهی اوقات عمل نمی‌کند. در این مواقع دست خود را به مدت 10 ثانیه جلوی لنز آن قرار‌دهید تا شاید با یک کلیک ضعیف این سنسور مجدداً راه‌اندازی شود.
  • تصاویر ویدئویی معکوس (برعکس): این مشکل زمانی رخ می‌دهد که جهت یا موقعیت دوربین های مداربسته شما تغییر کرده باشد. در این مواقع با استفاده از گزینه Video flip در منوی تنظیمات دوربین، آن‌را به حالت اولیه برگردانید.
  • نور ناشی از خورشید: ورود نور خورشید به داخل لنز دوربین مداربسته سبب تاری تصویر می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید تضاد ایجاد کرد. البته این مشکل همیشه ناشی از نور خورشید نیست و سطوح صیقلی (بازتابی) نیز می‌توانند آسیب‌رسان باشند.
  • اختلالات ویدئویی، تصاویر دوگانه یا نمایش خطوط رنگی: اگر جعبه تقسیم یا آداپتور برق بدرستی کار نکند تمامی این اختلالات بروز خواهند کرد که به‌آسانی با کمک منبع برق دیگری می‌توان این مشکل را حل کرد.

 منابع: wikiHow

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×