» آموزش » شناسایی آلارم کاذب و روش های کاهش خطای آلارم دزدگیر
آموزش

شناسایی آلارم کاذب و روش های کاهش خطای آلارم دزدگیر

شهریور 3, 1395 20

معمولاً هریک از ما چنانچه قصد حفاظت از منزل و عزیزان‌مان را داشته باشیم به سیستم های امنیتی از قبیل دزدگیر اماکن پناه می‌بریم. اما مطمئناً هیچ کس نمی‌خواهد به واسطه آلارم کاذب مدام نگران شده ویا وقت پلیس را بگیرد. متأسفانه، چه بخواهیم و چه نخواهیم، آلارم های خطا به کرات اتفاق می‌افتند، ولی به این معنی نیست که باید با آن‌ها کنار بیاییم.

لذا بهترین روش برای مقابله با این هشدار ها، درک علت آن‌ها و بررسی نحوه جلوگیری از بروزشان می‌باشد.بنابراین ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا از سیستم امنیتی خود نهایت بهره را ببرید. به همین منظور پنج علت شایع بروز هشدار های خطا و چگونگی کاهش آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم.

 دلایل بروز آلارم کاذب

۱. خطا های انسانی یا حیوانات خانگی

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین دلایل بروز آلارم های خطا این است که ما یا حیوانات خانگی‌مان به‌طور تصادفی باعث فعال‌شدن سیستم هشدار یا دزدگیر می‌شویم. اما چه اتقاقاتی باعث بروز این مشکلات می‌شود؟

  • فراموشی رمز عبور که جهت فعال یا غیرفعال‌کردن دستگاه دزدگیر تعیین شده است. معمولاً این مورد توسط میهمانان یا پرستاران کودک اتفاق می‌افتد.
  • بازی کردن کودکان با پنل کنترل مرکزی
  • فعال شدن زنگ هشدار توسط حرکات حیوانات خانگی
  • رعایت نکردن نکات ایمنی لازم برای درب و پنجره‌ها در هنگام تنظیم زنگ خطر
  • تنظیم نادرست سیستم هشدار
  • خاموش نکردن آلارم قبل از ورود یا باز کردن درب و پنجره‌ها

چگونه این خطاها را کاهش دهیم؟

خبرخوب این است که با انجام چند عمل ساده می‌توانید خطا های انسانی کاهش دهید. بهتر است در ابتدا همه بزرگسالان و کودکان بالغ‌تر را که به استفاده از سیستم آلارم نیاز دارند، به طور صحیح آموزش دهیم. توصیه ما این است که هرماه تمریناتی درنظر بگیرید تا مطمئن شوید که همه آماده استفاده از سیستم دزگیر هستند و همچنین سیستم آلارم هم به‌درستی کار می‌کند.

مطمئن شوید که کودکان خردسال می‌دانند که پنل هشدار فقط برای موارد اضطراری است و نباید به آن دست بزنند. شما می‌توانید با شرکت ارائه دهنده‌ی سیستم امنیتی خود نیز در مورد سنسورهای مخصوص حیوانات خانگی صحبت کنید تا حرکات حیوانات خانگی‌تان باعث فعال شدن آلارم نشود. هرچند درحال حاضر این مورد به ویژگی استاندارد اکثر سیستم ‌های آلارم تبدیل شده و لذا لازم نیست نگرانی زیادی در این مورد داشته باشید.

قبل از تنظیم زنگ های هشدار، حتماً فضای پیرامون (درب و پنجره) خود را کاملاً ایمن کنید. به یاد داشته باشید که باید قبل از ورود و یا قبل از بیرون رفتن از خانه یا بازکردن پنجره‌ ها، آلارم دزدگیر را خاموش کنید.

آلارم خطا ی سیستم دزدگیر
چگونه میزان آلارم‌های خطا در سیستم‌های

۲. مراقبت نادرست

مانند هر دستگاه یا سیستم موجود در خانه‌تان، باید از سیستم امنیتی خود نیز مراقبت کنید تا عملکرد آن طبق برنامه پیش بینی شده پیش برود. دو علت شایع در این زمینه که موجب بروز هشدار های کاذب می‌شود عبارتند از:

  •  سنسور های کثیف
  •  باتری‌ های قدیمی و یا از کار افتاده

چگونه این خطاها را کاهش دهیم؟

ابتدا باید در خاطر داشته باشید که حتی اگر سیستم‌ های حفاظتی و امنیتی شما به حداقل نگهداری نیاز داشته باشند، باز هم بهتر است تمام موارد ایمنی و احتیاطی را رعایت نمایید.

باتری ها را به طور مرتب بازبینی کنید. آن‌ها را مطابق با نشانگرها یا بنابر توصیه شرکت امنیتی هر چند وقت یکبار تعویض کنید. به‌عنوان مثال هر بار که باتری های آلارم دود را تعویض می‌کنید، باتری‌های سیستم امنیتی را نیز چک کنید تا مطمئن شوید که در وضعیت مطلوبی قرار دارند. به طور مرتب همه سنسورها، از جمله ردیاب‌های حرکتی، دوربین‌ های مداربسته و آلارم دود را گردگیری نمایید. همچنین تجهیزات امنیتی خود را در حین گردگیری خانه (ساخت و ساز، تعمیرات کف و غیره) به خوبی بپوشانید.

مراقبت از سیستم هشدار
چگونه میزان آلارم‌های خطا در سیستم‌های

۳. تجهیزات معیوب

برخی اوقات، آلارم‌های خطا حاکی از آن هستند که تجهیزات سیستم امنیتی به‌درستی کار نمی‌کنند. این مشکل دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها قدیمی و منسوخ شدن تجهزات می‌باشد.

  • تجهیزات قدیمیمانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، تجهیزات سیستم امنیتی نیز با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. اگر دستگاه دزدگیر و سیستم آلارم شما قدیمی است، بهترین راهکار این است که ابتدا آن‌را توسط یک متخصص امنیتی مورد بررسی قرار دهید تا دریابید که زمان تعویض آن فرارسیده یا خیر؟
  • فناوری منسوخفناوری تجهیزات حفاظتی و امنیتی همواره در حال به‌روزرسانی و پیشرفت هستند. برخی از سنسورهای قدیمی‌تر مانند سنسور های آلارم‌ دود به احتمال زیاد باعث بروز هشدار کاذب می‌شوند. بنابراین اگر سیستم قدیمی شما آلارم‌های خطای زیادی را ایجاد می‌کند حتماً آن‌را بررسی نمایید.

چگونه این خطاها را کاهش دهیم؟

اگر فکر می‌کنید هشدار های اشتباه به این دلیل رخ می‌دهند که تجهیزات شما دچار نقص شده‌اند، حتماً با شرکت ارائه‌دهنده‌ي خدمات خود تماس بگیرید. قطعاً آنها یک تکنسین را برای ارزیابی سیستم روانه می‌کنند و تنظیمات لازم را انجام خواهند داد تا سیستم شما آن‌طور که لازم است کار کند.

یادگیری سیستم آلارم دزدگیر
چگونه میزان آلارم‌های خطا در سیستم‌های

۴. نصب نادرست

نصب درست سیستم امنیتی برای عملکرد مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اشتباهاتی که هنگام نصب رخ می‌دهد، می‌توانند منجر به بروز آلارم‌ های خطا و تضعیف سطح امنیت شما شوند. مواردی که هنگام نصب ممکن است موجب آلارم های اشتباه شود عبارت است از:

  • سنسورها و ردیاب‌هایی که به درستی نصب  و یا تنظیم نشده‌اند
  • عدم پیروی از دستورالعمل‌های سازنده در هنگام نصب  
  • اشتباهات DIY (سیستم هایی که خود کاربران نصب می‌کنند)

چگونه این خطاها را کاهش دهیم؟

به هرحال می‌توان از نصب نادرست تجهیزات امنیتی جلوگیری کرد و یا نقص‌های سیستم را به‌راحتی برطرف نمود. اگر می‌خواهید سیستم های مدار بسته را خودتان نصب کنید، حتماً تمام دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مربوط به نصب که همراه با تجهیزات امنیتی ارائه می‌شوند را مطالعه کنید و طبق آن‌ها عمل نمایید.

اطمینان حاصل کنید که سنسورهای حرکتی در مجاورت دریچه‌های هوا قرار نداشته باشند. ردیاب‌های دود را از منابع گرمایشی منزل دور نگه دارید و آن‌ها را در نزدیکی حمام قرار ندهید. سعی کنید سیستم امنیتی خود را تا حد امکان به صورت حرفه‌ای نصب کنید. اگر سیستم امنیتی را نصب کردید، اما پس از نصب با مشکل روبرو شدید، با یک متخصص تماس بگیرید تا سیستم را بررسی نموده و تنظیمات لازم را در صورت لزوم انجام دهد.

۵. تغییرات محیطی

بعضی اوقات نیز ایجاد تغییراتی در داخل خانه یا حتی تغییر شرایط آب و هوایی می‌تواند باعث بروز آلارم‌های خطا شود. عوامل زیر می‌تواند دلایل احتمال بروز این مشکلات باشد:

  • اشیاء متحرکی (مانند بادکنک، تزئینات آویزان) که در نزدیکی ردیاب‌ها حرکت می‌کنند
  • به حرکت در آمدن پرده‌ها ها به دلیل سیستم تهویه هوا یا سیستم گرمایشی
  • وزش باد شدید از پنجره‌ها یا درب‌هایی که باز مانده‌اند
  • طوفان‌های الکتریکی (رعد و برق و آذرخش)

چگونه این خطاها را کاهش دهیم؟

اگر تمام موارد ذکر شده در بالا را به درستی انجام داده باشید قطعاً بیشتر عوامل محیطی تحت کنترل شما قرار خواهند داشت، بنابراین به حداقل رساندن آلارم‌های خطا به دلیل این محرک‌ها بسیار ساده خواهد بود.

شما می‌توانید بادکنک‌های هلیومی را بهم وصل کنید تا از ردیاب‌های حرکتی دور بمانند. سنسورهای حرکتی را در نزدیکی پرده‌ها یا دیگر دکوراسیون‌های آویزان منزل که می‌توانند باعث تداخل در سیستم امنیتی شما شوند نصب نکنید. وقتی طوفان بزرگی در راه است، به آب و هوا توجه کنید و سیستم امنیتی خود را در صورت لزوم مجدداً تنظیم کنید (سنسورهای پنجره را خاموش کنید).

به یاد داشته باشید که شما قبلاً با نصب یک سیستم امنیتی، اقدام درستی را برای ایمن سازی خانه و خانواده خود انجام داده اید پس هم اکنون با تشخیص علت آلارم‌های خطا و چگونگی جلوگیری از وقوع آنها، می‌توانید یک سیستم بی‌نقص داشته باشید.

چگونه میزان آلارم‌های خطا در سیستم‌های
چگونه میزان آلارم‌های خطا در سیستم‌های

سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط، به‌راحتی برای اعلام وضع اضطراری اشتباه، مستعد هستند، به گونه‌ای که می‌توانند برای پرسنل کنترل‌کننده و ناظر بر محیط، ناکارآمد گردند. براساس مقاله جدید چاپ شده توسط شرکت سنسوریتی، سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط که دارای امواج ماکروویو هستند، اگرچه هنوز در مقابل زنگ اخطارهای دردسرساز، ضعیف عمل می‌کنند، اما نسبت به سایر سیستم‌ها، میزان خطای کمتری در آژیرهای هشداردهنده‌شان وجود دارد. این مسئله نه تنها بر عملکرد سیستم اثر می‌گذارد، بلکه می‌تواند برای شخص اپراتور نیز هزینه‌ساز شود. به منظور استفاده بهینه و کارآمد از سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط، کاهش میزان خطا در زنگ هشدارها، امری حیاتی است. در این مقاله به نحوه‌ی عملکرد سیستم تشخیص نفوذ با امواج ماکروویو پرداخته می‌شود.

چگونه یک سیستم تشخیص نفوذ در محیط با امواج مایکروویو کار می‌کند؟

یک سیستم تشخیص نفوذ در محیط با امواج مایکروویو با تجزیه و تحلیل تغییرات در سیگنال‌های دریافتی میان یک فرستنده و گیرنده کار می‌کند. با این حال، این نوع سیستم‌ها مانند سایر سیستم‌های آشکارساز نفوذ در محیط، از زنگ اخطارهای اشتباه در امان نیستند و بیشتر به این دلیل است که در تمایز میان انسان و حیوان، حرکت درختان و شاخ و برگ‌ها، و نیز تشخیص تغییرات آب و هوا مشکل دارند.

آقای جرج ردپاد، مدیر فنی شرکت سنسورتی، در این زمینه می‌گوید: “تمام سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط، در معرض زنگ هشدارهای خطایی قرار می‌گیرند که ناشی از وجود حیوانات، شرایط آب و هوایی، حرکت درختان و شاخ و برگ‌ها هستند، و این موضوع بسیار مهم است که تمام تولید‌کنندگان این نوع از سیستم‌های آشکارساز، به طور‌مداوم در تلاش برای کاهش میزان این اخطارهای اشتباه باشند. حتی میزان بسیار اندکی از این زنگ‌های مزاحم، اثرات مخرب و شدیدی بر عملکرد سیستم‌های امنیتی در محیط می‌گذارد. همچنین، می‌تواند در اپراتوری که سیستم را مدیریت می‌کند، دردسرهایی به وجود آورد”.

بنابراین، چگونه می‌توان این اعلام خطرهای اشتباه را کاهش داد و در عین‌حال، بر میزان دقت‌عمل سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط، اضافه کرد؟ بر اساس گزارش شرکت سنسوریتی، با استفاده از فرکانس صحیح در کار سیستم، آنتن، و پردازش سیگنال دیجیتال، می‌توان دقت عملی سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط را به طور قابل توجهی ارتقاء داد.

در این گزارش، به این نکته نیز اشاره شده است که سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط، با شناسایی وجود حرکت در میدان‌های الکترونیکی که بین فرستنده و گیرنده سیستم تولید می‌شوند، کار می‌کنند. وقتی مقدار اختلال ناشی از وجود حرکت، به اندازه کافی بزرگ به نظر آید، زنگ خطر سیستم فعال می‌گردد. اختلالاتی که موجب واکنش آژیرهشداردهنده می‌شوند، به میزان فرکانس در کار سیستم، آنتن و مقدار پردازش سیگنال دیجیتال بستگی دارند.

چگونه میزان آلارم‌های خطا در سیستم‌های
چگونه میزان آلارم‌های خطا در سیستم‌های

مقدار فرکانسی سیستم

مطابق با گزارش شرکت سنسوریتی، فرکانس بسیار مطلوب برای کار سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط با امواج مایکروویو، مقدار ۵.۸ گیگاهرتز است. در چنین فرکانسی، تأثیر شرایط آب و هوا بر سیستم، تا حد زیادی کاهش می‌یابد، علاوه بر این، “قابلیت دید” برای شناسایی شاخ و برگ‌ها و حیوانات کوچک نیز، در میدان‌های دارای امواج مایکروویو، به طور قابل توجهی پایین می‌آید.

طرح آنتن

معمولاً در سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط که دارای امواج مایکروویو هستند، از آنتن‌های بشقابی استفاده می‌شود، با این حال، در این نوع از آنتن‌ها، پرتوهای کم‌عرض و باریکی، هم در سطح افقی و هم در سطح عمودی، ایجاد می‌شوند. در عوض، نحوه آرایش پرتوها در یک آنتن مسطح این امکان را فراهم می‌کند تا پرتوها در زوایای مختلفی از هر دو سطح عمودی و افقی، قرار بگیرند و همین امر موجب افزایش سطح میدان دید سیستم می‌گردد. این خصوصیات باعث می‌شود تا موضوعاتی که مشکوک به نظر می‌رسند، در مدت طولانی‌تری تحت نظارت قرار‌گیرند و سیستم نیز، قبل‌از فعال کردن زنگ خطر، به مدت زمان بیشتری برای تصمیم گیری بهتر و آگاهانه دست می‌یابد.

پردازش سیگنال دیجیتال

عوامل بسیاری بر دامنه و فرکانس یک سیگنال اثر می‌گذارند. مواردی از قبیل اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شیء مزاحم، موقعیت، سرعت، نقطه عبور، و زاویه حرکت آن می‌تواند فرکانس یک سیگنال را تغییر دهد. تجزیه و تحلیل دقیق سیگنال‌های مختلف، می‌تواند امکان پیشرفت در محاسبات و الگوریتم‌های بهتر را فراهم نماید، به طوریکه تعداد دفعات زنگ اخطارهای اشتباه کاهش می‌یابد.

آیا یک سیستم بی نقص وجود دارد؟

براساس این گزارش در نهایت درمی‌یابیم که سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط که دارای امواج مایکروویو می‌باشند، در کاهش تعداد زنگ خطرهای اشتباه در برنامه‌های امنیتی مربوط به محیط، مؤثر هستند، البته در شرایطی که با فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز کار کنند، و از یک آنتن مسطح، به همراه تکنیک‌های پیشرفته پردازش سیگنال دیجیتال استفاده نمایند. کاهش تعداد دفعات آژیرهای هشداردهنده اشتباه، راه را برای برنامه‌های کاربردی مستعد بیشتری برای سیستم‌های تشخیص نفوذ در محیط با امواج مایکروویو، باز می‌کند، از جمله برنامه‌های کاربردی که با کار بر روی یک پلتفرم متفاوت، سازگار هستند.

منابع:

800amalarm

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×