» آموزش » چرا دوربین مدار بسته تصویر ندارد؟ علت نداشتن تصویر دوربین مداربسته
آموزش

چرا دوربین مدار بسته تصویر ندارد؟ علت نداشتن تصویر دوربین مداربسته

دی 23, 1398 40

مشکل عدم تصویر دوربین مداربسته

احتمالاً شما هم به مشکل عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته برخورد کردید. ما در صنعت دوربین مدار بسته از افراد زیادی می‌شنویم که “دوربین مداربسته من تصویر ندارد” یا “دوربین مدار بسته من کار نمی‌کند”. به‌عبارتی می‌توان گفت که نداشتن تصویر در دوربین های مداربسته از شایع‌ترین مشکلات سیستم های نظارتی به شمار می‌آید.

این مقاله مناسب تمام دوستانی که با مشکل انتقال تصویر در دوربین های امنیتی خود مواجه هستند و به آنها کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به عیب یابی و رفع این مشکلات بپردازند. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل با نحوه شناسایی علت نداشتن تصویر و روش حل مشکل آشنا شوید.

این راهنمایی‌ها برای دوربین‌های امنیتی سیمی که از فیش BNC و کابل کواکسیال استفاده می‌کنند، قابل استفاده هستند. بنابراین در مورد دوربین‌های مدار بسته CCTV و دوربین‌های امنیتی HD coax نیز صدق می‌کند.

رفع مشکل دوربین مداربسته ای که هیچ تصویری نشان نمی‌دهد

در ابتدا بگذارید با سؤالاتی آشنا شویم که جهت رفع مشکل دوربین مدار بسته ای که هیچ تصویری را نشان نمی‌دهد لازم است به آن‌ها پاسخ دهیم.

سؤال ۱) آیا دوربین شما دوربینی است که قبلاً به خوبی کار می‌کرد، اما حالا کار نمی‌کند؟ اگر اینطور است مراحل زیر را برای رفع مشکل دنبال کنید:

  • منبع تغذیه خود را آزمایش کنید
  • فیوزهای منبع تغذیه را بررسی نمایید
  • دوربین را به پورت DVR دیگری وصل کنید
  • از مانیتور تست استفاده کنید
  • از کابل تست و منبع تغذیه یدکی استفاده کنید

سؤآل ۲) آیا دوربین و  DVR خود را جدیداً خریداری کرده اید؟

  • مطمئن شوید که دوربین و DVR شما با هم سازگار هستند.

منبع تغذیه خود را آزمایش کنید

منبع تغذیه دوربین مداربسته

قبل از اینکه هزینه خرید مانیتور تست یا کابل CCTV یدکی را متحمل شوید، توصیه می‌کنیم حتماً بررسی‌های لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید منبع تغذیه شما مشکلی ندارد. بسیاری از سیستم‌های دوربین مدار بسته شامل ترانسفورماتور برق DC منحصر به فردی برای هر دوربین هستند (مانند نمونه موجود در تصویر بالا). اگر منبع تغذیه یدکی ندارید، می‌توانید منبع تغذیه دوربین امنیتی خود را در اینجا پیدا کنید.

حتماً به منبع تغذیه دوربین خود نگاه کنید تا ببینید که از نوع DC 12 ولت است یا  24VAC. البته بیشتر آنها DC 12 ولت هستند. منبع تغذیه موجود خود را از کابل جدا کنید و منبع تغذیه یدکی را به آن وصل نمایید. بعد تست کنید و ببینید که دوربین خوب کار میکند یا خیر؟ 

فیوزهای جعبه منبع تغذیه (پاور سپلای باکس) را بررسی کنید

جعبه فیوز منبع تغذیه

برای عیب یابی جعبه منبع تغذیه، این مراحل را دنبال کنید:

  • مطمئن شوید که سوئیچ برق روشن است و چراغ‌های وضعیت LED نیز روشن هستند.
  • اگر در جعبه منبع تغذیه شما از فیوزهای سنتی استفاده شده ، مطمئن شوید که هیچ یک از فیوزها نسوخته اند. اگر یکی از آنها سوخته باشد ، چراغ LED آن فیوز خاموش می‌شود و شما باید فیوز را تعویض کنید.
  • اگر در جعبه منبع تغذیه شما به جای فیوز از PTC استفاده شده ، مطمئن شوید که چراغ LED همه کانال‌ها روشن است. اگر اینگونه نیست ، ممکن است در جایی اتصال کوتاه وجود داشته باشد. هر یک از دوربینها را جدا کنید تا ببینید کدام یک باعث ایجاد مشکل شده است.
  • مطمئن شوید که سیم‌های اتصال به طور ایمن در جای خود قرار گرفته و شل یا قطع نشده اند.

تست دوربین با یک پورت DVR متفاوت

کانکتور بی ان سی دی وی ار

این احتمال دور از ذهن است، اما ممکن است که یکی از پورت‌های ورودی ویدیوی BNC موجود در DVR خراب شده باشد. این آزمایش یک آزمایش ساده است، بنابراین شاید بهتر باشد که قبل از تلف کردن وقت خود بر سر سایر مراحل عیب یابی، این کار را امتحان کنید. تنها کافیست رابط‌های ویدیویی BNC دوربین مداربسته خود را از پشت ضبط کننده ویدئویی دیجیتال جدا کرده و آن را به یکی از پورت‌هایی که به یکی از دوربین‌های سالم متصل است وصل کنید. اگر دوربین مشکل دار به خوبی کار کرد و دوربینی که قبلاً کار می‌کرد دچار مشکل شد، در این صورت قطعاً پورت ورودی موجود در  DVR به خوبی کار نمی‌کند. 

از مانیتور تست استفاده کنید

در صورتیکه قصد استفاده از مانیتور تست را برای رفع عیب دارید می‌توانید از مراحل ذیل استفاده کنید. البته معمولاً این روش توسط یک متخصص یا فنی‌کار انجام می‌شود.

  1. کابل ویدئو را از دوربین خود جدا کنید و از یک کابل جامپر کوتاه RUM59 BNC استفاده کنید تا بتوانید خروجی ویدئوی دوربین را به ورودی BNC مانیتور تست وصل کنید. اگر دوربین شما از قبل نصب شده و به منبع تغذیه متصل است، توصیه می‌کنم ابتدا کابل ویدئویی دوربین را به ورودی مانیتور تست وصل کنید.
  2. اگر سیگنال ویدیویی را دریافت نکردید، کابل برق را از دوربین خود جدا کنید. اگر مانیتور تستی دارید که می تواند برق را به دوربین شما بفرستد، کابل برق خروجی مانیتور را به دوربین خود وصل کنید.
  3. اگر از مانیتور تستی استفاده می‌کنید که دارای کابل برق خروجی نیست، پیشنهاد می‌کنم از منبع تغذیه اضافی دوربین مدار بسته خود استفاده کنید تا بتوانید به طور موقت دوربین را روشن کنید.
  4. اگر بعد از تعویض کابل ویدیویی، کابل برق و منبع تغذیه باز هم هیچ سیگنال ویدیویی دریافت نکردید، به احتمال زیاد دوربین شما مشکل دارد. اگر دوربین یدکی دارید، آن را به مانیتور تست وصل کنید تا مطمئن شوید که مانیتور تست‌تان سالم است، سپس آن را به کابل موجود و منبع تغذیه دوربین مورد نظر خود متصل نمایید.
مانیتور تست دوربین

نکته مهم: اگر میخواهید از یک دوربین جایگزین استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که دوربین جایگزین نیز از همان نوع منبع تغذیه استفاده کند. اگر دوربین قبلی شما از 24VAC استفاده می‌کند و شما یک دوربین 12V DC را به منبع تغذیه 24VAC وصل کنید ، برد مدار سوخته و دوربینتان خراب خواهد شد.

از کابل تست و منبع تغذیه یدکی استفاده کنید

اگر قصد استفاده از کابل یدکی را دارید می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  • قبل از اینکه از کابل یدکی برای اتصال دوربین خود به DVR استفاده کنید، توصیه می‌کنم منبع تغذیه موجود را بررسی نمایید.
  • مطمئن شوید که کابل یدکی شما به اندازه ای طولانی است که می‌توانید با استفاده از آن دوربین خود را به DVR یا مانیتور وصل نمایید.
  • فقط کابل تصویری BNC را از دوربین خود جدا کرده و کابل یدکی را وصل کنید.
  • انتهای دیگر کابل ویدیویی را از DVR یا مانیتور جدا کرده و کابل یدکی را وصل کنید. بعد ببینید آیا فیلم‌ها نمایش داده می‌شوند یا خیر.
  • اگر هنوز هیچ تصویری وجود ندارد، از قسمت برق کابل یدکی برای برق‌رسانی استفاده کنید.
  • اگر هنوز هیچ تصویری وجود ندارد منبع تغذیه را خاموش کنید.
  • اگر هنوز هیچ تصویری وجود ندارد، به احتمال زیاد دوربین شما مشکل دارد.
کابل های دوربین مداربسته

قابلیت سازگاری دوربین مداربسته با دستگاه DVR

اگر به تازگی یک دستگاه DVR یا یک دوربین مداربسته جدید خریداری کرده اید، باید مطمئن شوید که فرمت (های) ویدیویی پشتیبانی شده توسط هر دوی آن‌ها یکسان باشد. مثلاً بسیاری از مشتریان یک دوربین 720 یا 1080 پیکسلی را برای DVR 960H خود خریداری می‌کنند. اما اگر DVR آنالوگ 960H دارید، فقط می‌توانید از دوربین مدار بسته ای استفاده کنید که از ویدئوی آنالوگ 960H پشتیبانی می‌کند.

دوربین مداربسته هیبرید

تعداد زیادی از DVR ها و دوربین‌های جدید از نوع “هیبرید” هستند، یعنی می‌توانند از فرمت‌های ویدیویی چندگانه ای پشتیبانی کنند. تصویر بالا یک دوربین دام  هیبرید آنالوگ CCTV / HD را نشان می‌دهد. به اهرمک کوچکی که به کابل ویدئو وصل شده توجه کنید. با نگه داشتن اهرمک به سمت بالا / پایین و سمت راست به مدت 5 ثانیه می‌توان خروجی ویدیویی دوربین را تغییر داد. این دوربین خاص از فرمت های ویدیویی AHD ،HD-TVI ،HD-CVI و آنالوگ 960H (CVBS) پشتیبانی می‌کند.
اگر از DVR نوع 960H استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که فقط از ویدئوهای آنالوگ پشتیبانی می‌کند (CVBS)، برای کار با DVR خود باید یک دوربین هیبرید در حالت CVBS آنالوگ داشته باشید.

منبع: cctvcamerapros

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×