» آموزش » زاویه دید دوربین مداربسته؛ عوامل موثر بر میدان دید دوربین های امنیتی
آموزش

زاویه دید دوربین مداربسته؛ عوامل موثر بر میدان دید دوربین های امنیتی

بهمن 17, 1397 30

آیا شما می‌دانید که خط دید دوربین‌های مداربسته بسیار مهم است؟

دانستن این موضوع که دوربین‌های مداربسته چه مسافتی را می‌توانند پوشش دهند به شما کمک می‌کند تا بتوانید به نحوی صحیح سیستم‌های نظارتی منزل خود را تنظیم کنید به گونه‌ای که نقطه‌ی کوری باقی نماند.

به همین دلیل ما دراین مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

برد دید دوربین های مداربسته

در این مقاله شما را با عواملی که در تعیین محدوده‌ی دید دوربین‌های مداربسته (در روز و شب) نقش دارند، آشنا می‌کنیم و بهترین دوربین‌های مداربسته مخصوص بیرون ساختمان با محدوده‌ی دید بالا را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌تواند پاسخگوی نیاز امنیتی شما باشد.

فاصله کانونی در دوربین مداربسته

عواملی که بر دید یک دوربین امنیتی تأثیر می‌گذارند

به یاد داشته باشید که شما برای محافظت از تأسیسات و منازل خود، نه تنها در طول روز بلکه به خصوص در شب، باید یک دوربین امنیتی داشته باشید. چراکه شب ها زمانی است که همه در حال استراحت هستند و در یک خواب عمیق فرو رفته‌اند و لذا بهترین زمانی است که سارقان و متجاوزان از آن برای آسیب رساندن به اموال و یا خانواده شما استفاده می‌کنند.

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که دید یک دوربین امنیتی تا چه حد تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارد. به عبارت دیگر، چگونه می‌توان از یک دوربین نه تنها در شب، بلکه در طول روز نیز استفاده کرد. عواملی که بر دید یک دوربین امنیتی تأثیر می‌گذارند به طور خلاصه عبارتند از:

۱) کیفیت دوربین امنیتی

یکی از عوامل مهم، کیفیت دوربین امنیتی است. پس بهتر است ابتدا مطمئن شوید که تا حد امکان بهترین و باکیفیت ترین دوربین مداربسته را خریداری نموده اید. اطمینان حاصل کنید که دوربین شما از ویژگی‌های بسیار عالی و مدرن و جدیدی بهره می‌برد. آن ها باید بتوانند تصاویر و فیلم‌های بهتری را ارائه دهند و نظارت یکدست و مؤثری را فراهم آورند.

همه دوربین‌های امنیتی همانند هم نیستند. بنابراین، هنگام خریداری یکی از آنها، دقت کنید و کنجکاو باشید و اطمینان حاصل کنید که دوربین مورد نظر با نیازها و ترجیحات‌تان مطابقت دارد. با این حال، بهترین راه برای حصول اطمینان از کیفیت دوربین امنیتی، خریداری یکی از مارک‌های معتبر از قبیل هایک ویژن و داهوا است که امنیت بالایی را برای‌تان فراهم خواهند آورد.

کیفیت دوربین در تعیین محدوده‌ی دید دوربین‌های مداربسته‌ی فروشگاه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند، زیرا حتی دوربین‌هایی که با میدان دید یکسان برچسب گذاری شده‌اند نیز کیفیت یکسانی ندارند.

 دوربین‌های مداربسته با نشان‌های تجاری برتر و بازار فروش بالاتر به مراتب قابل اعتمادتر از فروشندگان ناشناخته هستند، و شما زمانی به اهمیت این موضوع پی خواهید برد که نیازمند پشتیبانی فنی از جانب فروشندگان دوربین‌های مداربسته باشید. نشان‌های تجاری معروف دوربین‌های مداربسته معمولا به مشتریان خود خدمات صدای پس از فروش ارائه می‌دهند درحالی که مارک‌های ناآشنا موفق به انجام این کار نمی‌شوند.

۲) رزولوشن یا وضوح

بله، دوربین‌های امنیتی باید دارای قابلیت دید در شب باشند. اما این مسأله به اینجا ختم نمی‌شود. در واقع دوربین‌های امنیتی باید  بتوانند در شب هنگام تصاویر واضحی را ارائه دهند. اگر دوربین امنیتی شما دارای قابلیت دید در شب باشد، اما فیلم‌ها و تصاویر ضعیفی را ارائه دهد عملاً به دردتان نخواهد خورد. بنابراین شما باید در مورد مواردی نظیر رزولوشن تصویر از فروشنده سؤال کنید و فقط به برند و هزینه دوربین امنیتی اکتفا نکنید.

دوربین‌های با وضوح بالا بهترین دوربین‌ها هستند. امروزه دوربین‌های امنیتی HD بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند. بنابراین، می‌توانید دوربین‌های  امنیتی ۲ مگاپیکسل، ۴ مگاپیکسل، ۵ مگاپیکسل و حتی 4K را برای نظارت ویدیویی و ثبت جزئیات واضح خریداری نمایید.

فاصله کانونی دوربین مداربسته

مطمئناً قابل قبول نیست اگر دوربین مداربسته چیزی را ببیند ولی نتواند جزئیات آن را به وضوح نشان دهد.

بنابراین، به جای آن‌که درباره‌ی طول مسافتی که یک دوربین مداربسته می‌تواند ببیند (در شب)، سؤال کنیم، هوشمندانه‌ترآن است که بر روی مسافتی تمرکز کنیم که یک دوربین مداربسته می‌تواند تصویر واضح با جزئیات قابل مشاهده در اختیار ما قرار دهد.

و اینجاست که وضوح تصویر دوربین‌های مداربسته نقش آفرینی می‌کند. با توجه به قیمت مناسب‌ دوربین‌های مداربسته HD، شما می‌توانید ازدوربین‌‌های مداربسته 4MP، 5MP و حتی 4K برای نظارت تصویری با جزئیات واضح استفاده کنید.

۳) فاصله کانونی

فاصله کانونی به اندازه لنزهای دوربین امنیتی شما بستگی دارد. این عامل مهم‌ترین عاملی است که هنگام خریداری یک دوربین امنیتی باید در نظر بگیرید. فاصله کانونی می‌تواند میزان دید یک دوربین امنیتی را مشخص نماید. فاصله کانونی به میلی متر (mm) اندازه گیری می شود و ممکن است به مقادیر زیر طبقه بندی شود:
فاصله کانونی متغیر – که در دوربین های IP varifocal موجود است.
فاصله کانونی ثابت – که در لنزهای ثابت دوربین‌های امنیتی یافت می‌شود.
نکته مهم: فاصله کانونی بزرگتر به معنی یک میدان دید باریک‌تر و فاصله کانونی کوچکتر به معنای یک میدان دید گسترده تر می‌باشد.

فاصله‌ی کانونی، یا اندازه‌ی لنز دوربین‌های مداربسته، عامل شماره‌ی یک در تعیین مسافتی است که دوربین‌های مداربسته می‌توانند پوشش دهند.

این فاصله با واحد میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود و به دو دسته‌ی فاصله کانونی ثابت (قابل یافت در دوربین‌های مداربسته با لنز ثابت) و فاصله کانونی متغیر (قابل استفاده در دوربین‌های IP با لنز قابل تغییر یا وری‌فوکال) طبقه‌بندی می‌شود.

هر اندازه فاصله‌ی کانونی کوچک‌تر باشد، میدان دید (زاویه‌ی دید) دوربین مداربسته وسیع‌تراست. به همین ترتیب، دوربین‌های مداربسته با فاصله کانونی بزرگتر میدان دید باریک‌تری دارند.

با توجه به تجربه‌ی نصب‌کنندگان دوربین‌های مداربسته، اگر شما انتظار دارید که دوربین مداربسته مسافتی تا حدود 40 فوت را پوشش دهد، یک دوربین مدار بسته با لنز ثابت 4/0 برای این منظور مناسب است.

از سوی دیگر، اگر منطقه‌ی تحت مشاهده بسیار دورتر (بیشتر از 40 فوت) از محل نصب دوربین باشد، دوربین‌های مداربسته PTZ یا دوربین‌های مداربسته با قابلیت زوم گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.

۴) لوکیشن یا موقعیت مکانی

عامل دیگر در تعیین مسافتی که دوربین تحت پوشش خود قرار می‌دهد، موقعیت مکانی است که شما دوربین را در آن‌جا نصب می‌کنید.

اجازه دهید بیشتر توضیح دهم: درمورد دوربین‌های مداربسته بیسیم، عواملی مانند: آجرها، کف‌پوش‌های بتونی، دیوارها و حتی درختان بلند بیرون ساختمان که بین دوربین و منطقه‌ی تحت نظارت قرار دارند، می‌توانند قدرت سیگنال را تضعیف کنند، و بنابراین بر روی مسافتی که دوربین می‌تواند ببیند، تأثیر می‌گذارند.

این مورد، مورد ساده‌ایست که تنها به عقل سلیم نیاز دارد. وقتی صحبت از دوربین‌های امنیتی می‌شود موقعیت مکانی یا لوکیشن نقش مهمی را ایفا می‌کند. بله، شما یک دوربین امنیتی با کیفیت عالی دارید و وضوح دوربین امنیتی‌تان نیز عالی است. فاصله کانونی آن نیز متناسب با نیازها و ترجیحات شماست و دید در شب هم دارد. اما ما انسان هستیم و انسان نیز جائزالخطاست.

مواقعی وجود دارد که ما به شدت بر روی چیزهای اساسی و پیچیده تمرکز می‌کنیم. یک درخت یا یک دیوار ساده که مانع از دید دوربین امنیتی شما شود می‌تواند بر میدان دید آن تأثیر بگذارد. بنابراین مکان دوربین امنیتی شما باید عاری از هرگونه مانعی باشد. تابش مستقیم نور نیز عاملی است که می‌تواند دید دوربین امنیتی شما را خصوصاً در شب مختل نماید. بنابراین، شما باید محل دوربین امنیتی خود را به درستی انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که دوربین‌تان را در منطقه ای قرار می‌دهید که دید کاملی دارد.

برای نظارت بر اماکنی که در فواصل دور قرار دارند، چه باید کرد؟

بیشترین مسافتی که دوربین‌های مداربسته فروشگاه‌ها می‌توانند پوشش دهند، چه‌قدر است؟ محدوده‌ی خط دید دوربین‌های مداربسته برحسب متر چه‌قدر است؟ یا دوربین‌های مداربسته چه مقدار می‌بینند؟

در حقیقت، مسافتی که می تواند توسط دوربین‌های مداربسته تحت پوشش قرار گیرد به طور عمده تحت تأثیر عوامل زیر است:

آیا دوربین‌های مداربسته می‌توانند در تاریکی ببینند؟ چه مسافتی را یک دوربین مداربسته می‌تواند درشب ببیند؟

دوربین‌های مداربسته با قابلیت دید در شب می‌توانند کاملا در تاریکی ببینند. مسافتی که یک دوربین مداربسته می‌تواند در شب پوشش دهد، علاوه بر موارد ذکر شده در بالا تحت تأثیر عواملی مهم‌تر مانند تعداد و نوع چراغ‌‌های LED، درجه‌بندی Lux ( Lux واحد اندازه‌گیری شدت نوری است که روی یک جسم می‌تابد)، و مجهز بودن دوربین به تکنولوژی مادون قرمز و عملکرد 3D-DNR، قرار دارد.

معمولا شما می‌توانید فاصله‌ی IR (infrared radiation) دوربین‌های مداربسته را از روی مشخصات درج شده روی کالا متوجه شوید.

برای مثال، دوربین مداربسته‌ی باطری خور مدل Reolink Argus®2 می‌تواند تا حدود 33 فوت را در تاریکی ببیند و دوربین مداربسته‌ی مادون قرمز Reolink RLC-410 می‌تواند تا حدود 100 فوت را در شب ببیند. ( برخی از دوربین‌های PTZ مانند Reolink RLC-423 می‌توانند حتی تا حدود 190 فوت را در تاریکی ببینند.)

اگر شما بخواهید مکان‌های دور را تحت نظارت و کنترل داشته باشید چه انجام می‌دهید.

در ادامه به برخی توصیه‌های عملی جهت نظارت بر نقاطی از محیط که فاصل زیادی با محل نصب دوربین مداربسته دارند، اشاره می‌کنیم:

  • دوربین‌های مداربسته با لنز وریفوکال را انتخاب کنید. این دوربین‌ها میدان دید وسیع‌تری دارند و به شما این امکان را می‌دهند که با زوم کردن روی تصویر بتوانید جزئیات مشاهده شده را شناسایی کنید بدون اینکه ازکیفیت تصویر کاسته شود.
  • دوربین‌های مدار بسته با وضوح تصویر بالاتر، مانند دوربین‌های 4MP و 5MP، می‌توانند شانس داشتن تصاویر و فیلم‌هایی با کیفیت خوب از یک مسافت دور را افزایش دهند.
  • اگر شما قصد خرید یک دوربین مداربسته بیسیم را دارید، اطمینان حاصل کنید که بین دوربین و منطقه‌ی تحت نظارت موانع کمی وجود داشته باشد.
  • برای جلوگیری از اختلافات احتمالی و نگرانی‌های غیرضروری بعدتر، دوربین‌های مداربسته‌ای را انتخاب کنید که دارای نشان تجاری معتبر باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که دوربین‌های مداربسته‌ی شما همچنین می‌توانند مسافتی به اندازه‌ی کافی دور را با جزئیات قابل تشخیص در شب، مشاهده کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×