» آموزش » راهنمای دوربین آنالوگ + ارتقا به دوربین HD
آموزش

راهنمای دوربین آنالوگ + ارتقا به دوربین HD

دی 15, 1395 60

مبانی دوربین مدار بسته

برای ورود به حوزه دوربین های مداربسته و تجهیزات امنیتی، لازم است حداقل از مبانی و اصطلاحات فنی ساده این حرفه آگاهی کافی داشته باشیم. این مقاله که به تشریح مبانی دوربین‌ مدار بسته می‌پردازد، در جهت کمک به مبتدیانی گردآوری شده که تقریباً تجربه ای در این زمینه ندارند. 

دوربین آنالوگ چیست؟

در ابتدا باید بگویم که  یک دوربین مدار بسته آنالوگ دارای ویژگی هایی شبیه به هر دوربین مرسوم دیگری است (مانند دوربین موجود در تلفن همراه) زیرا دارای لنزهایی است که نور را به سمت حسگرهای داخلی هدایت می‌کنند ، اما شباهت‌های بین این دوربین‌ها به همین جا ختم می‌شود زیرا یک دوربین آنالوگ دارای هیچگونه کارت SD داخلی برای ضبط فیلم‌ها نیست.

سیگنال الکتریکی دوربین مداربسته

یک دوربین آنالوگ تصاویر را با استفاده از لنز ، سنسور تصویر و سیستم مدار داخلی ای ضبط می‌کند که سیگنال‌های الکتریکی آنالوگ را از طریق کابل‌های کواکسیال به یک رکوردر خارجی (معروف به DVR)  ارسال می‌نمایند. دستگاه ضبط کننده سیگنال‌های آنالوگ را برای ضبط محلی و دسترسی از راه دور به فرمت دیجیتال تبدیل می‌کند.

این سیستم با دوربین‌های امنیتی آنالوگ کار می‌کند و سیگنال‌ها را به DVR ( ضبط کننده فیلم دیجیتال) هایی ارسال می‌کند که معمولاً در یک اتاق نظارتی قرار دارند.

سیستم آنالوگ چیست

این نوع سیستم یک سیستم کاملا آنالوگ نیست زیرا سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال تبدیل خواهند شد و در حقیقت یک سیستم ترکیبی آنالوگ- دیجیتال است ، اما غالبا تکنسین‌ها این نوع سیستم را به عنوان یک سیستم آنالوگ در نظر می‌گیرند.

اتصال چندین دوربین به DVR

اتصال چندین دوربین آنالوگ به یک دستگاه ضبط دیجیتال (DVR) امکان پذیر است ، فقط کافی است تجهیزات و کانال‌های  کافی را در اختیار داشته باشید.

تصویر زیر 4 دوربین آنالوگ متصل به DVR را نشان می‌دهد که به نوبه خود به یک مانیتور آنالوگ که تصاویر را نشان می‌دهد متصل شده اند. این سیستم از کابل‌های کواکسیال مورد استفاده قرار گرفته برای دوربین مدار بسته استفاده می‌کند.

اتصال دوربین به دی وی ار

به نمودار نگاه کنید، بلوک اول دوربین‌های آنالوگی را نشان می‌دهد که وظیفه تولید فیلم را بر عهده دارند ، بلوک دوم   DVR را نشان می‌دهد که سیگنال‌ها را از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌کند تا ویدئوهایی که قرار است در بلوک سوم نمایش داده شوند یعنی همان جایی که مانیتور آنالوگ در ان قرار دارد، ضبط و ارسال نماید.

توجه داشته باشید که دوربین‌های آنالوگ دارای فرمت‌های فیزیکی مختلفی هستند ، در این مثال یک دوربین صنعتی ، یک دوربین دام ، پی تی زد و یک دوربین بولت به نحو موفقیت امیزی مورد استفاده قرار گرفته اند.

تصویر زیر یک   DVR 4 کاناله و 4 دوربین آنالوگ را نشان می‌دهد.

دوربین مداربسته و دی وی ار

یکی از دوربین‌ها دارای کابل کواکسیال متصل به DVR است تا بتواند سیگنال‌های الکترونیکی را برای دیجیتالی شدن و ضبط ویدوها به DVR ارسال کند.

تصویر بعدی پشت یک DVR را نشان می‌دهد ، توجه داشته باشید که 4 ورودی برای دوربین‌ها وجود دارد و اتصال کابل کواکسیال به DVR توسط یک اتصال دهنده BNC انجام شده است.

خروجی bnc

انواع مختلفی از کابل‌های کواکسیال در بازار وجود دارد ، اگر به تصویر بالا دقت کنید درخواهید یافت که کابل سیاه ضخیم‌تر از کابل سفید است ، اما مورد آخری دارای یک کابل موازی برای انتقال برق به دوربین می‌باشد (این نوع کابل‌ها به عنوان کابل ترکیبی شناخته می‌شوند).

کابل‌ها و اتصالات دوربین‌های مدار بسته

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید یک کابل ترکیبی دارای یک فیش BNC در هر دو انتها و یک جفت سیم است و برای تأمین برق دوربین ، در یک انتهای آن، یک فیش تغذیه (در بعضی از کشورها به عنوان اتصال P4 نیز شناخته می‌شود) وجود دارد و در طرف دیگر سیم‌های قرمز و سیاه به منبع تغذیه وصل شده اند.

کابل ها و اتصالات دوربین مداربسته

در صورت استفاده از کابل بدون  سیم برق موازی (مانند کابل سیاه نشان داده شده در تصویر بالا) ، استفاده از کابل برق جداگانه ضروری است ، با وجود اینکه استفاده از آن ممکن است برایتان کمی گران‌تر تمام شود ، اما در بعضی موارد این راه حل حرفه ای‌تر خواهد بود ، به ویژه هنگامی که دوربین‌ها از DVR دور هستند و کابل ترکیبی دارای قدرت کافی برای انتقال برق نیست.

فیش‌های دوربین‌های آنالوگ حرفه ای

استفاده از این نوع فیش‌های برق جداگانه برای دوربین‌های حرفه ای کاملا معمولی است ، به خصوص می‌توان استفاده از آنها را در دوربین‌های صعتی که معمولاً در پروژه‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند به وفور مشاهده نمود.

اتصالات دوربین آنالوگ

روش ارتقای دوربین آنالوگ به اچ دی

در این مقاله ما نحوه ارتقای یک دوربین مداربسته آنالوگ به دوربین مدار بسته HD را بررسی خواهیم کرد. در ابتدا اجازه دهید از اصطلاحات و تعاریف اولیه شروع کنیم. دوربین‌های آنالوگ بر اساس تعریف استاندارد سنتی(SD)، با استفاده از یک کابل کواکسیال به دستگاه DVR متصل می شوند. عموماً دوربین های مداربسته از رزولوشن (CIF (352*240 و (D1 (704*480 پشتیبانی می‌کنند، اما اخیراً رزولوشن 960H را نیز پوشش می‌دهند.

438 Upgrade Cctv

دوربین های مدار بسته HD نسل جدیدتر دوربین ها هستند که از همان کابل کواکسیال قدیمی برای ارتباط با دستگاه DVR استفاده می‌کنند، اما با رزولوشن (1280*720) 720 یا  (1080p (1920*1080.

خودتان سیستم‌تان را آپدیت کنید!

اگر شما قبلاً دوربین مدار بسته آنالوگ خریداری کرده‌اید، ممکن است احساس کنید باید برای دوربین مدار بسته HD منتظر باشید. شاید شگفت زده شوید اگر بدانید که برخی از این تجهیزات خریداری شده، قابل ارتقاء به سیستم های HD هستند. در اینجا خبرهای خوبی برای شما داریم.

438 Coaxial Cable

Coaxial Cable (کابل کواکسیال)

آیا می‌توان از کابل کواکسیال موجود استفاده کرد؟ اگر شما از کابل کواکسیال RG59 یا RG6 برای ارتباط دوربین مداربسته با DVR خود استفاده کرده‌اید، خبرخوب آنکه می‌توانید آنها را آپدیت کنید. شما می‌توانید از همان کابل، برای دوربین های مداربسته HD از جمله AHD، HD-TVI و HD-SDI استفاده نمایید.

یک نکته مهم اینکه مسافتی که شما می‌توانید ویدئو را از طریق دوربین های SDI تهیه کنید، محدودتر از دیگر دوربین های مداربسته و تکنولوژی های HD است. دوربین های مدار بسته AHD می‌توانند با استفاده از کابل RG59، به همان فاصله دوربین های مداربسته SD که حدود 700 فوت است ارتقاء یابند. همچنین دوربین های مداربسته HD-TVI که از رزولوشن 1080p پشتیبانی می‌کنند نیز می‌توانند با کمک RG59 تا 1640 فوت ارتقاء یابند.

اگر شما از حلقه کابل دوربین مدار بسته تایلندی RG59 برای نصب استفاده می‌کنید، می‌توانید از سیم 18/2 برای تأمین انرژی برق دوربین مدار بسته HD و همان فیش BNC و دوشاخه برق استفاده کنید. اما اگر شما از کابل دوربین مدار بسته پیش ساخته استفاده می‌کنید، ممکن است نتوانید کابل دوربین مداربسته‌تان را برای استفاده مجدد با دوربین مدار بسته HD به‌کار ببرید.

البته اگر کابل‌های دوربین مدار بسته پیش ساخته نمونه‌ای از RG59 باشند، می‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر آنها نازک‌تر از کابل نمونه باشند، شما باید آنها را تست کنید. به‌طور‌کلی دوربین های مدار بسته HD به کابل کواکسیال RG59 نیاز دارند.

438 CAT 5 Cable

CAT-5 Cable / UTP Cable 

آیا می‌توان از کابل CAT-5 موجود استفاده کرد؟ اگر از کابل CAT-5 یا انواع دیگر کابل های UTP برای ویدئو بالن های خود استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید از این کابل های دوربین مدار بسته برای آپدیت سیستم های HD نیز استفاده کنید. بعضی از تکنولوژی های جدید HD، همچنین از CAT-5 یا UTP پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، ویدئو بالن های HD، از دوربین های مداربسته AHD، HD-TVI و HD-CVI پشتیبانی می‌کنند. متأسفانه دوربین های مداربسته HD-SDI، کابل UTP با ویدئو بالن را پشتیبانی نمی‌کنند و باید از کابل های کواکسیال برای این دوربین های مداربسته استفاده کرد.

438 Camera Power Supplies

آداپتور و منبع تغذیه

آیا می‌توان از منبع تغذیه موجود استفاده کرد؟ دقیقاً مانند دوربین های مداربسته، دوربین های HD نیز می‌توانند از منبع تغذیه 12V DC یا 24VAC استفاده کنند. اگر شما منبع تغذیه 12V DC دارید، باید مطمئن شوید که دوربین های مداربسته HD که خریداری کرده اید نیز 12V DC می‌باشد. همین قضیه برای 24VAC نیز صدق می‌کند. همچنین شما باید تأیید کنید که میزان انرژی برق موردنیاز به‌وسیله دوربین های HD، توسط منبع تغذیه تان تأمین می‌شود.

اگر سیستم شما از منبع تغذیه مجزا استفاده می‌کند (تصویر بالا سمت راست)، همان قوانین اعمال می‌شود.

438 Hybrid SD

Hybrid SD / HD Security camera DVRs

آیا می‌توان از دستگاه DVR موجود استفاده کرد؟ بستگی دارد. اگر دی وی آر شما ترکیبی (hybrid) است، پاسخ مثبت است. اگر دی وی ار خود را قبل از سال 2014 خریده‌اید، بعید است hybrid باشد. دی‌وی‌آرهای hybrid بیش از یک استاندارد را پشتیبانی می‌کنند. مانند DVR هایی که هر دو سری دوربین های مداربسته آنالوگ و HD را پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت اجازه می‌دهد تا کاربران، دوربین HD و SD را روی همان DVR باهم ادغام و تطبیق دهند.

متأسفانه اگر DVR موجود شما hybrid نیست، برای ارتقای آن به HD، باید آن‌را با دی وی ار دیگری تعویض نمایید.

438 HD Cameras

HD Security Cameras 

آیا می‌توان از دوربین های مداربسته موجود استفاده کرد؟ برخلاف DVRها، دوربین ها یا HD هستند یا SD. دوربین hybrid وجود ندارد. اگر شما می‌خواهید دوربین خود را به HD آپدیت کنید، باید دوربین های خود را با دوربین های مدار بسته HD جایگزین کنید. به‌هرحال، همانطور که در بالا ذکر شد اگر شما دوربین های مداربسته‌ای دارید که می‌خواهید بعدها از آنها استفاده کنید یا تعدادی دوربین مدار بسته HD به سیستم‌تان اضافه کنید، می‌توانید از یک hybrid DVR که هردو قابلیت را پشتیبانی می‌کند استفاده کنید.

خروجی شبکه DVR

همانطور که قبلاً نیز مشاهده نمودید ، یک DVR قادر است سیگنال‌های دوربین آنالوگ را به فرمت دیجیتال تبدیل کند تا بتوان آن را بر روی یک هارد داخلی ضبط کرد ، اما  DVR  نه تنها می‌تواند این کار را انجام دهد بلکه دارای یک خروجی دیجیتال است که امکان ارسال تصاویر دوربین را از طریق شبکه رایانه و اینترنت امکان‌پذیر می‌نماید. این مفهوم به طور دقیق در تصویر زیر نشان داده شده است.

خروجی شبکه دی وی ار

توجه داشته باشید که در این تصویر، دوربین‌های آنالوگ به DVR متصل شده اند که سیگنال‌ها را با فرمت آنالوگ مرسوم   600 تیوی لاین (TVL) دریافت می‌کند و آنها را به فرمت دیجیتالی 4CIF  تبدیل می‌کند که به ترتیب برابر با  704 در  480 پیکسل افقی و عمودی  می‌باشد.

اتصال مانیتورها به دستگاه ضبط (DVR)

پس از دریافت سیگنال از دوربین‌های آنالوگ ، DVR می‌تواند آنها را بر روی مانیتور یا تلویزیون نمایش دهد ، فقط  کافیست از خروجی‌های   BNC ، VGA یا HDMI موجود در پشت آن استفاده کنید.

اتصال دستگاه دی وی ار به مانیتور

دوربین های آنالوگ دارای فناوری‌های مدرن

فن آوری‌های مدرنی مانند HD-TVI ، HD-CVI و AHD برای پروژه‌های دوربین مدار بسته ای مناسب هستند که در آنها هنوز از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌شود.
هنگامی که  یک دوربین را با استفاده از این نوع فناوری مدرن به DVR متصل کنید ، خروجی دیجیتال رزولوشن بسیار بالاتری نسبت به 4CIF (704 x 480 پیکسل) که قبلاً گفته شد خواهد داشت. پیدا کردن چنین دوربین‌های مدرنی در بازار با رزولوشن تصویر Full HD ( 1920 در  1080 پیکسل) و حتی رزولوشن بالاتری مانند 3 مگا پیکسل ، 5 مگا پیکسل و 8 مگا پیکسل کار بسیار آسانی است.

سخن نهایی و نتیجه گیری

اگر باید از یک سیستم آنالوگ استفاده کنید ، استفاده از فناوری قدیمی (CVBS) را کنار بگذارید و از فناوری‌های مدرن و دوربین های مداربسته آنالوگ دارای رزولوشن بالا مانند HD-TVI ، HD-CVI  و AHD  استفاده کنید.

منبع: learncctv

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×