» آموزش » عیب یابی دوربین مدار بسته؛ 10 قدم برای عیب یابی دوربین مداربسته
آموزش

عیب یابی دوربین مدار بسته؛ 10 قدم برای عیب یابی دوربین مداربسته

آذر 2, 1396 20

نصب و عیب یابی دوربین مدار بسته تحت شبکه

صنعت نظارت تصویر به سرعت از سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال تغییر پیدا کرد. پس از آن با کاهش قیمت سریع دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP و قابلیت انتقال تصویر یا نظارت از راه دور و مزایای نگهداری این نوع دوربین‌ها بین خریداران و نصاب های دوربین مداربسته محبوب شد.

با اینکه تنظیم سیستم های تحت شبکه نسبت به اوایل بسیار راحت‌تر است، ولی باز هم گاها مصرف‌کنندگان در تنظیم سیستم های IP به مشکل می‌خورند. اگر شما نصاب دوربین مدار بسته هستید، مخصوصا اگر تازه وارد این صنعت شده‌اید، عیب یابی سیستم ها و دوربین های مداربسته تحت شبکه وقتی موردی پیش می‌آید، می‌تواند یک چالش وقت گیر و آزاردهنده باشد.

در ادامه 10 نکته عیب یابی دوربین های مداربسته تحت شبکه IP را ارائه می‌دهیم. امیدواریم خواندن این مقاله در عیب یابی نصب دوربین مداربسته در آینده به شما کمک کرده و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شود.

1. اتصال منبع تغذیه دوربین مداربسته را چک کنید.

می‌دانیم این مورد واضح است، ولی بررسی متصل بودن دوربین مداربسته تحت شبکه به منبع تغذیه و حصول اطمینان از اتصال دوربین به شبکه و ارسال و دریافت اطلاعات روی شبکه از اولین مواردی است که باید بررسی شود. اکثر دوربین های شبکه برای برق و دیتا چراغی LED دارند که وضعیت اتصال را نشان می‌دهند.

اگر چراغ‌های LED روشن نمی‌شوند، منبع خارجی تامین برق را بررسی کنید. در مرحله بعد چک کنید که دوربین IP به یک سوئیچ PoE متصل بوده و مقدار ولتاژ دریافتی دوربین کافی و درست است. اگر دوربین مدار بسته بیرونی یا PTZ است، ممکن است میزان برق بیشتری نسبت به برق 15 واتی که یک سوئیچ استاندارد PoE ارائه می‌دهد، نیاز داشته باشد.

اگر همه این موارد درست است، ممکن است مشکل ممکن است از سوئیچ شبکه PoE باشد. بعضی از این نوع سوئیج‌ها قدرت ارائه 15 وات برق در هر پورت خروجی را ندارند و یا امکان برق‌رسانی به تعداد مشخصی دوربین مداربسته را دارند.

2. دوربین مداربسته را پینگ (PING) کنید.

آدرس IP دوربین مدار بسته را با استفاده از برنامه‌ای که شرکت تولیدکننده دوربین ارائه می‌کند، پیدا کنید. با استفاده از آدرس IP می‌توانید توسط یک لپ‌تاپ یا گوشی موبایل اتصال دوربین IP را با شبکه تست کنید. برای انجام این کار، در قسمت جستجوی سیستم عامل ویندوز عبارت cmd را تایپ کنید تا پنجره DOS باز شود. سپس عبارت ping و در ادامه با یک فاصله آدرس آی پی دوربین را وارد کنید (مثال: ping xx:xx:xx:xx).

اگر با خطای “Destination Host Unreachable” یا “Request Time Out” مواجه شدید، بررسی کنید که دوربین مدار بسته IP و کامپیوتر روی یک شبکه قرار دارند. در غیر این صورت از طریق یک مرورگر وب (Web Browser) یا برنامه‌ای که تولیدکننده دوربین مداربسته ارائه کرده، به دوربین IP متصل شوید.

3. یوزرنیم و پسورد را چک کنید.

در بعضی موارد دوربین مداربسته تحت شبکه به پینگ (Ping) پاسخ می‌دهد و به شبکه متصل است ولی با خطای نام کاربری و کلمه عبور اشتباه برمی‌خورید. اگر دفترچه راهنمای دوربین مداربسته را به همراه دارید، در دفترچه بدنبال کلمه‌های عبور پیش‌فرضی که شرکت عرضه‌کننده دوربین مداربسته مشخص کرده است، بگردید. درصورت برخورد مجدد با خطای پسورد، امکان تغییر پسورد توسط مصرف کننده وجود دارد. در صورتیکه مصرف کننده کلمه عبور را بیاد نمی‌آورد، باید دوربین مدار بسته را ریست (reset factory) کرده یا جهت مشاوره رایگان با کارشناسان فنی ما تماس حاصل فرمائید.

یوزرنیم پسورد اشتباه دستگاه DVR

4. جداول ARP را چک کنید.

توسط جداول ARP می‌توانید به مک آدرس و آی پی آدرس دوربین مداربسته دسترسی پیدا کنید. همچنین با وارد کردن دستور arp-a در پنجره DOS ویندوز می‌توانید به این جداول دسترسی پیدا کنید.

5. عدم وجود تداخل آدرس IP

اطمینان حاصل کنید که تمام دوربین های مداربسته آدرس IP خاص خود را دارند و در نتیجه هیچ دو دوربینی آدرس IP مشابه ندارند. اگر دو دوربین IP یک آی پی آدرس داشته باشند، دسترسی به یکی از آنها در شبکه غیر ممکن می‌شود.

6. بروزرسانی فریم ور

اگر دوربین مداربسته مشکل برق رسانی ندارد، آنلاین است و روی شبکه در دسترس است، ولی هنوز امکان اتصال به دوربین IP ممکن نیست، فریم ور (firmware) دوربین مدار بسته را آپدیت کنید. توجه داشته باشید که بروزرسانی فریم ور بعضی مواقع بجای حل مشکلات، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

7. دوربین مداربسته IP را ریبوت کنید.

با وجود اینکه ریبوت کردن دوربین کاری ابتدایی و واضح برای عیب یابی دوربین های مداربسته تحت شبکه است، ولی این کار باعث پاک شدن حافظه کش (cache)، ریست تنظیمات دوربین و بازنگری اتصال می‌شود. برای این کار دوربین مداربسته را از منبع برق جدا کرده و بعد از تقریبا 15 ثانیه دوربین را مجددا به منبع تغذیه متصل کنید.

8. بررسی کابل کشی

اطمینان حاصل کنید که کابل دوربین مداربسته قطعی، پارگی و یا تاب‌خوردگی نداشته و تمام اتصالات به‌درستی انجام شده‌اند. توسط یک تستر کابل چک کنید که در سیم‌ها پارگی وجود نداشته و فیش های دوربین مداربسته به درستی متصل شده و در جای خود محکم هستند. مشکلات کابل کشی سهم بزرگی در ایجاد خطا در اتصالات در نصب دوربین های مدار بسته دارند و اولین خطا در اتصالات عدم چشمک زدن LED دوربین است.

اشکال در کابل کشی دوربین مداربسته

9. ریست فکتوری دوربین مداربسته

این روش راه‌حلی نهایی و هزینه‌بردار است، زیرا با برگشت تنظیمات دوربین مداربسته شبکه به تنظیمات کارخانه، تمام history و تنظیمات دوربین که ممکن است در عیب‌یابی‌های آینده مفید باشند، از دست می‌روند. در هر صورت اگر تنظیمات دوربین IP به‌هم بریزد، ریست دوربین تحت شبکه مشکل را حل می‌کند. برای ریست دوربین مدار بسته بدنبال سوراخ کوچکی در پشت دوربین بگردید.

10. با عرضه‌کننده دوربین مدار بسته تماس بگیرید.

سایت تولید کننده دوربین مداربسته را چک کنید. با نصاب یا فروشنده دوربین مداربسته تان تماس بگیرید. آنها معمولاً مشکلات معمول و روش کار نرم افزار و سخت افزار دوربین مدار بسته را می‌دانند و با اینکار می‌توانید در وقت صرف جویی کنید. ممکن است مشکل از دوربین باشد که در این صورت باید از ضمانت دوربین استفاده کرده و کالا را برگشت بزنید.

در این مقاله لیستی از بعضی مشکلات رایج دوربین های مدار بسته تحت شبکه ارائه شد. برای تکمیل این لیست می‌توانید موارد مورد نظر خودتان را در بخش نظرات بنویسید.

منبع: farsight

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×