» آموزش » راهنمای سیستم های حفاظتی و امنیتی
آموزش

راهنمای سیستم های حفاظتی و امنیتی

مرداد 22, 1398 20

استفاده از سیستم های حفاظتی و امنیتی کاربرد ها و مزایای بسیاری دارد که قبل از پرداختن به آن ها بهتر است که با تعریف دقیقی از این سیستم ها و انواع آن آشنا شوید. در واقع پیش از هر چیز این سوال برای ما پیش می آید که سیستم های امنیتی چیست و به چه منظور از آنها استفاده می شود؟

امنیت یکی از نگرانی‌های بزرگ شرکت‌های سراسر دنیا به حساب می‌آید و البته نگرانی آنها بی دلیل هم نیست. زیرا شما به عنوان یک انسان عاقل باید از سرمایه گذاری‌های خود در یک کسب و کار محافظت کنید و سیستم‌های امنیتی، روش مؤثری برای انجام این کار هستند.

تجهیزات حفاظتی به منظور محافظت از اشخاص، اماکن و وسایل نقلیه در برابر حجم وسیعی از اتفاقات نظیر آتش سوزی، حمله، تخریب، خرابکاری، دزدی یا سرقت و برقراری امنیت طراحی شده اند. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با کلیه راهکار های امنیتی آشنا کرده تا پس از مطالعه آن به طور صددرصد قادر به حفاظت از خود و اموالتان باشید.

در این مورد می‌توان به عبارت مشهور “پیشگیری بهتر از درمان” است اشاره نمود، زیرا شما نمی‌خواهید راه سخت‌تر که همان جبران ضررهای ورشکستگی در کسب و کارتان است را در پیش بگیرید.

آیا همه سیستم های امنیتی یکسان هستند؟ جواب شما قطعاً منفی است. بنابراین با ما همراه باشید تا در مورد تدابیر امنیتی و رویکردهای پیشرفته مؤثری مانند خدمات نظارت بر آلارم، اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

مزایای سیستم های حفاظتی چیست؟

از جمله مزایای استفاده از تجهیزات حفاظتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری امنیت: تجهیزات حفاظتی بیش از هر چیز موجب برقراری امنیت می شوند. با نصب دزدگیر، دوربین مداربسته، سیستم اعلام و اطفای حریق محیطی امن را برای خود فراهم ساخته و از اتفاقات ناگواری مانند دزدی یا آتش سوزی جلوگیری کنید.
  • حفظ رفاه: با هوشمند سازی منزل می توانید بستر مناسبی را برای ایجاد رفاه و آسایش خانواده ی خود ایجاد کنید. همچنین با استفاده از دوربین های مداربسته و سیستم های کنترل تردد دیگر نگران اتفاقاتی که در زمان غیبت شما در محل کارتان رخ می دهد، نباشید.
  • جلوگیری از وقوع جرایم: همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد با بهره وری از سیستم حفاظتی وقوع جرم و جنایات تا حد قابل قبولی کاهش می یابد. نصب دزدگیر و دوربین های مداربسته پیشرفته به شما کمک می کند تا از سرقت، حمله و خرابکاری جلوگیری به عمل آید. 
  • کاهش خسارات و تلفات: با تجهیز اماکن به سیستم اعلام و اطفای حریق خسارات و تلفات را در هنگام آتش سوزی به حداقل برسانید. 

تجهیزات حفاظتی به منظور محافظت از اشخاص، اماکن و وسایل نقلیه در برابر حجم وسیعی از اتفاقات نظیر آتش سوزی، حمله، تخریب، خرابکاری، دزدی یا سرقت و برقراری امنیت طراحی شده اند.

فرافن مارکت

انواع سیستم های امنیتی

امروزه استفاده از سیستم های حفاظتی هوشمند در جامعه رواج بیشتری پیدا کرده است و افراد زیادی به منظور حفاظت از اموال و دارایی خود اقدام به خرید انواع تجهیزات امنیتی کرده اند. این سیستم ها در قالب یک دستگاه مکانیکی و الکترونیکی برای ایجاد امنیت و محافظت از منازل، فروشگاه ها، پارکینگ ها و … به فروش می رسند.

دزدگیر اماکن (سیستم اعلام سرقت)

اگر دوربین‌های مداربسته نظارتی به عنوان عامل بازدارنده جرم و جنایت کافی نباشند ، احتمالاً باید استفاده از سیستم هشدار را مد نظر قرار دهید . اگر کسی سعی کند از در یا پنجره داخل بیاید ، سیستم دزدگیر اماکن شما شروع به آلارم زدن می‌کند و لذا به هر کسی که در داخل ساختمان است اطلاع می‌دهد که سارقین وارد ساختمان شده اند.

وجود یک سیستم اعلام سرقت یا دزدگیر در هر مکانی لازم است و قطعا بهترین راهکار برای حفاظت از اموال و دارایی، نصب دزدگیر اماکن می باشد. از آنجایی که ممکن است سارقین هر مکانی را مورد هدف قرار داده و اقدام به دزدی کنند با خرید دزدگیر می توانید امنیت خانه، فروشگاه، شرکت، کارخانه، مدارس و … را از این طریق حفظ کنید.

بسیاری از سارقین پس از ورود به محل و به صدا در آمدن هشدار محل مورد نظر را ترک می کنند و استفاده از این سیستم امنیتی و حفاظتی موجب فراری دادن آن ها شده و حداکثر میزان حفاظت را در برابر سرقت برای شما به ارمغان می آورد.

در واقع می توان گفت که دزدگیر اماکن (سیستم اعلام سرقت) علاوه بر محافظت از شما و اموالتان باعث ایجاد آرامش و برقرای امنیت می شود و اگر در خانه حضور نداشته باشید هم از طریق تماس یا پیامک بوسیله تلفن کننده دزدگیر از وضعیت موجود مطلع خواهید شد.

دستگاه حضور و غیاب (کنترل تردد)

با وجود یک سیستم کنترل دسترسی می‌توان اطمینان حاصل کرد که ساختمان شما فقط در مواقع مناسب برای افراد مجاز باز می‌باشد. شما می‌توانید مجوزهای دسترسی مختلفی را برای کارمندان یا آژانس‌های مختلف تنظیم کنید و با این کار بر افرادی که وارد ساختمان می‌شوند و یا از آن خارج می‌گردند نظارت داشته باشید.

دستگاه حضور و غیاب به منظور ثبت زمان ورود و خروج کارمندان استفاده می شود. سیستم کنترل تردد به مدیر شرکت یا مجموعه کمک می کند که از وضعیت حضور و غیاب پرسنل خود مطلع شود.

دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) اطلاعات دقیقی از تردد افراد و تایم کاری آن ها در اختیار مدیر مجموعه قرار می دهد و بدون حضور در شرکت و با استفاده از این سیستم امنیتی و حفاظتی می تواند از وضع موجود مطلع شود. 

کنترل دسترسی و تجارت

این دستگاه از طریق گرفتن اثر انگشت، تشخیص چهره و کارت های مخصوص قادر به ثبت تردد کارکنان می باشد، بعلاوه با تشخیص افراد مجاز فرمان باز شدن درب های اتوماتیک را صادر می کند. 

در واقع در شرکت ها و مجموعه های بزرگ که حفظ امنیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و افراد غیرمجاز اجازه ورود ندارند، از دستگاه کنترل تردد استفاده می شود که تنها کارکنان و افراد تعریف شده پس از شناسایی از طرق نام برده اجازه ورود به محل را پیدا می کنند.

بنابراین می توان گفت که این دستگاه به عنوان یک سیستم امنیتی و حفاظتی در مکان هایی مانند سازمان ها و ارگان های نظامی که نیاز به مراقبت و کنترل از درب های ورودی و خروجی وجود دارد، به آسانی و به کمک تجهیزات موردنیاز روی هر دربی قابل نصب می باشد.

دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته یکی از پرکاربرد ترین سیستم های حفاظتی محسوب می شود که امروزه در اکثر مکان ها به چشم می آید. در واقع هر کسی بر حسب نیاز خود و انتظارتی که دارد، نسبت به خرید دوربین مداربسته اقدام می کند. 

مطالعات انجام شده در این خصوص نشان داده اند که داشتن دوربین‌های نظارتی مدار بسته بر روی ایمنی کسب و کار شما تأثیر چشمگیری خواهد داشت. استفاده از دوربین‌ها نشانه بارزی است که نشان می‌دهد شما برای محافظت از کسب و کار خود اقداماتی را انجام داده اید، بنابراین سارقان شما را رها کرده و به سراغ مشاغلی خواهند رفت که دزدی از آنها ساده‌تر است.

دوربین مداربسته و امنیت تجارت

ممکن است شخصی برای مراقبت از فرزند یا یک سالمند پرستار داشته باشد و یک دوربین مداربسته babycam هم نیاز وی را رفع کند. از طرفی هایپرمارکت ها، بانک ها، شرکت ها و سازمان های بزرگ به سیستم های نظارت تصویری پیشرفته تری نیاز دارند. 

اما می توان گفت که اهداف مشترکی در خرید دوربین مداربسته در بین تمام کاربران وجود دارد که یکی از آن ها جلوگیری از سرقت یا دزدی است.

از دیگر اهداف مشترک می توان به برقراری امنیت و کاهش خطر اشاره کرد، از آنجایی که بسیاری از سارقین با مشاهده دوربین مداربسته از اقدام خود منصرف می شوند. بعلاوه از تصاویر ثبت شده توسط دوربین ها می توان به عنوان مستندات در مواقع لازم استفاده کرد.

به کمک دوربین مداربسته می توانید بر محیط موردنظرتان نظارت کرده و از وضعیت خانه یا محل کارتان مطلع شوید. بنابراین با نصب دوربین مداربسته از یک سیستم امنیتی و حفاظتی قدرتمند به منظور محافظت از منزل، دفاتر، بانک، طلافروشی و … بهره مند شوید.

با خرید یک ضبط کننده ویدیویی به آسانی می توانید تصاویر را ذخیره کرده و مورد بازبینی قرار دهید. در حقیقت می توان گفت که ویدئو رکوردر یکی از اجزای اصلی سیستم های نظارتی به حساب می آید. 

سیستم اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق به منظور حفاظت از اشخاص و اموال در برابر آتش سوزی و کاهش خسارات ناشی از آن استفاده می شوند. نصب این سیستم امنیتی و حفاظتی در ساختمان های مسکونی و تجاری بسیار اهمیت دارد و موجب می شود تا ساکنین مجتمع به موقع از وقوع حریق مطلع شده و تلفات و خسارات کاهش پیدا کند.

با وجود یک سیستم اطفای حریق در هر زمانی که آتش سوزی رخ دهد پیش از بالا گرفتن آتش از طریق آژیر ساکنین مطلع می شوند، همچنین این امکان وجود دارد که از طریق تلفن کننده اعلام حریق به مرکز آتش نشانی صورت گیرد.

امنیت اتوماسیون تجاری

سیستم اعلام حریق از طریق دتکتور و سنسور هایی که برای تشخیص دود یا حرارت دارد، در همان لحظات ابتدایی وقوع آتش سوزی را اعلام می کند، سیستم های اطفای حریق نیز قادر به مهار آتش هستند. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که وجود یک سیستم اعلام و اطفای حریق در هر ساختمانی ضروری است و یک سیستم حفاظتی هوشمند قدرتمند به حساب می آید.

مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)

سیستم هوشمند ساختمان (BMS) به سیستمی گفته می شود که امکان مدیریت و کنترل قسمت های مختلف ساختمان را برای شما میسر می سازد. در حقیقت با استفاده از هوشمند سازی ساختمان این امکان برای شما وجود دارد که وضعیت روشنایی محیط، دمای محیط، درب ها، دوربین های مداربسته و … را کنترل کنید.

سیستم هشدار و آلارم

از جمله مزایای هوشمند سازی منزل می توان به کاهش مصرف انرژی، پیشگیری از وقوع خرابی و برقراری آسایش و امنیت اهالی ساختمان اشاره کرد. به وسیله این سیستم امنیتی و حفاظتی شما می توانید از راه دور بخش های مختلف را مدیریت کرده و به شکل بهینه از منابع استفاده کنید.

کاربرد سیستم های حفاظتی

سیستم های امنیتی و حفاظتی در کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع برقراری امنیت در تمامی سطوح جامعه یک نیاز محسوب می شود و از خانه گرفته تا سطوح گسترده تر از سیستم های حفاظتی، نظارت تصویری، کنترل اکسس، اعلام حریق و سایر موارد مشابه بسته به نیاز خود استفاده می کنند.

سیستم امنیتی خانگی

شاید در گذشته کمتر شاهد این امر بودیم که از تجهیزات حفاظتی و امنیتی در منازل مسکونی استفاده شود، اما امروزه اکثر افراد برای ایجاد رفاه و امنیت خود اقدام به نصب سیستم های حفاظتی منزل کرده اند. 

رایج ترین سیستم امنیتی و حفاظتی برای کاربری های خانگی، دوربین های مداربسته هستند که به منظور کنترل وضعیت سالمند، فرزندان و پرستار آنها و به طور کلی تحت نظر داشتن شرایط موجود در صورت دوری از خانه از آن استفاده می شود. از دیگر سیستم های حفاظتی پرفروش می توان به دزدگیر اماکن اشاره کرد.

زمان های زیادی پیش می آید که اهالی خانه وقت خود را در بیرون می گذرانند، در چنین مواقعی وجود دزدگیر اماکن به عنوان یک سیستم حفاظتی بسیار مفید است. در زمان سرقت شما از طریق هشدار دزدگیر از وقوع جرم مطلع می شوید، ضمن اینکه به صدا درآمدن آلارم دزدگیر خود موجب فراری دادن سارقین از محل می شود.

شما می توانید برای برقراری امنیت منزل به صورت صددرصد از سیستم های اعلام حریق، BMS و کلیه سیستم های امنیتی و حفاظتی بر حسب هزینه ای که در نظر گرفته اید، استفاده کنید.

سیستم های امنیتی بانک ها

دوربین های مداربسته یا در کل سیستم های نظارت تصویری بهترین راه حل برای کاهش جرایم در بانک ها و خودپرداز ها هستند. در واقع وجود این سیستم امنیتی و حفاظتی در کلیه بانک ها ضروری است و از طریق آن امنیت مشتریان و کارمندان بانک حفظ می شود. 

امنیت کس و کار

امروزه افراد زیادی اقدام به سرقت در باجه های خودپرداز می کنند، بنابراین وجود یک دوربین مداربسته قدرتمند با کیفیت بالا و قابلیت تشخیص چهره بسیار اهمیت دارد تا در صورت بروز سرقت بتوان تصاویر را بررسی و بازبینی کرد. 

بنابراین می توان گفت که یکی از اصلی ترین کاربرد های سیستم های امنیتی و حفاظتی مربوط به بانک ها است و کلیه بانک ها موظف اند تا دوربین های باکیفیتی را در مکان مناسب نصب کنند.

سیستم های امنیت شهری

بیشترین کاربرد سیستم های نظارت تصویری در این سطح به چشم می آید. در واقع نصب بهترین دوربین های مداربسته در سطح شهر به منظور کنترل تردد وسایل نقلیه و جلوگیری از وقوع جرایم صورت می گیرد. دوربین های مداربسته پلاک خوان بیش از همه در جاده ها به منظور ثبت تخلفات خودرو ها به وسیله ضبط پلاک و شناسایی آن ها توسط راهنمایی و رانندگی نصب می شوند.

در عوارضی ها نیز علاوه بر دوربین های مداربسته پلاک خوان از سیستم کنترل تردد و درب های اتوماتیک استفاده می شود. همچنین استفاده از سیستم حمل و نقل هوشمند ترافیک در شهر های بزرگ جهان رواج دارد و به منظور نظارت بر پارک ممنوع و کنترل ترافیک از آن استفاده می شود.

در نهایت می توان گفت که به وسیله دوربین های نظارتی پلاک خوان و تشخیص چهره امکان مانیتورینگ و کنترل افراد و وسایل نقلیه در سطح شهر فراهم شده است.

سیستم های امنیتی در اماکن عمومی

نظارت بر هشدار امنیتی

در فرودگاه ها، گمرک ها، پایانه های مسافربری بین المللی و … کاربرد سیستم های امنیتی در سطح بین الملل احساس می شود. به منظور کنترل ورود و خروج افراد و شناسایی آن ها، کنترل بار های ورودی و خروجی به کشور و جلوگیری از وقوع جرایم در این اماکن از سیستم های کنترل تردد، دوربین های مداربسته تشخیص چهره و سایر سیستم های امنیتی و حفاظتی استفاده می شود.

سخن پایانی

هنگام خرید سیستم های امنیتی حتما به نیاز های خود توجه کنید و با مشورت از کارشناسان فعال در این زمینه اقدام به خرید کنید. به طور مثال ممکن است شما اطلاعات کافی در زمینه دوربین های مداربسته نداشته باشید و پس از خرید کالا متوجه مغایرت آن با خواسته هایتان شوید. 

بنابراین به شما توصیه می شود که پس از آشنایی با سیستم های حفاظتی سفارش خود را ثبت کنید. کارشناسان فرافن مارکت به شما کمک می کنند تا بر حسب بودجه ای که مدنظر دارید سیستم حفاظتی مناسبی را انتخاب کنید.

منبع: brocktg

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×