» آموزش » علت کار نکردن دید در شب دوربین مداربسته+ روش های بهبود دید در شب دوربین مداربسته
آموزش

علت کار نکردن دید در شب دوربین مداربسته+ روش های بهبود دید در شب دوربین مداربسته

تیر 10, 1397 20

راه های افزایش و بهبود دید در شب در دوربین های مدار بسته

شما می‌توانید با به خاطر داشتن نکاتی که در این مقاله ارائه می‌شود، در هنگام نصب، به‌روزرسانی و یا تعمیر سیستم نظارت تصویری خود، دید در شب دوربین های مدار بسته خود را بهبود بخشید.
چند اشتباه ساده می‌تواند توانایی دوربین مداربسته شما را برای گرفتن تصویری به‌دردبخور در نور کم به شدت کاهش دهد.
در ادامه خواهید دید که چه کارهایی باید و چه کارهایی نباید کرد تا بتوانید بهترین تصویر ممکن را از دوربین‌های خود بدست آورید.

1- میزان نور مرئی محیط را بیشتر کنید

این مورد شاید خیلی بدیهی به‌نظر بیاید، اما باید در این فهرست به آن توجه کنیم. اضافه کردن منبع نور درست می‌تواند تقریباً مانند تبدیل شب به روز باشد. طوریکه می‌توانید به‌طور یکنواخت محیطی که دوربین مداربسته مشاهده می‌کند را روشن کنید. نوردهی خوب باعث می‌شود دوربین مدار بسته حتی در تاریکی شب نیز تصاویر رنگی و با کیفیت بالا ضبط کند، درست مانند روز.

به‌عنوان مثال ورودی یا پارکینگی که چند وسیله نقلیه در آن پارک شده است را در نظر بگیرید. یک نور مهتابی کوچک در گوشه‌ای از یک ساختمان نزدیک ممکن است این ناحیه را اندکی روشن کند و تأثیر مثبت زیادی روی تصاویر ضبط‌شده از محیط داشته باشد، اما این نوردهی یکدست نبوده و پر از سایه خواهد بود.

شاید بتوانید اگر شرایط محیط اجازه دهد، با افزودن چند نور کوچک دیگر، شرایط را بهبود بخشید. اما بهترین راه‌حل، نوری قوی است که برای روشن کردن نواحی بزرگ مثل نواحی بیرون از ساختمان طراحی شده است. چیزی مانند نور یک لامپ بخار جیوه که در بالای یک ساختمان یا روی یک تیرک قرار دارد که به‌طور یکدست یک ناحیه بزرگ را روشن می‌کند و ارتفاع نصب آن، تعداد و اندازه سایه‌های پیرامون اشیائی مانند وسایل نقلیه را به‌شدت کاهش خواهد داد.

افزایش نور مرئی محیط جهت افزایش دید در شب دوربین مدار بسته

2- منبع نور مادون قرمز کمکی نصب کنید

اماکن زیادی اطراف منزل وجود دارند که افراد می‌خواهند تحت پوشش یک دوربین مدار بسته باشد، اما نمی‌خواهند یک نور مرئی پرنور، تمام شب روشن باشد.

بسیاری از دوربین‌ها، چراغ‌های ال‌ای‌دی مادون قرمز توکاری در مجاورت لنز خود دارند که ناحیه مقابل دوربین مداربسته را روشن می‌کند و اجازه دید در شب کامل را می‌دهد. متأسفانه بسیاری از این چراغ‌ها، پوشش یکدستی ارائه نمی‌دهند و به اندازه کافی قوی نیستند و برد محدودی دارند. البته برخی دوربین‌ها بنا به‌دلایلی شامل نور IR نیستند که در ادامه به این دلایل خواهیم پرداخت.

افزودن یک یا چند نورافکن مادون قرمز اضافی یک روش ایده‌آل برای روشن کردن محیط بدون استفاده از نورهای مرئی تابناک است و اگر به‌درستی انجام شود، دوربین های مدار بسته در شرایطی که برای چشم انسان تاریکی مطلق است، تصاویر رنگی، روشن و با کیفیت بالا ارائه خواهند داد.

بسته به مدل‌های ویژه‌ای که برای استفاده انتخاب می‌کنید، قیمت می‌تواند از خیلی گران برای مدل‌های کوچکتر برای مصرف‌کننده تا نسبتاً گران برای مدل‌های تجاری بزرگتر رده بندی شود. پیکربندی‌های بسیار متفاوتی موجودند، از جمله دارای زاویه دید گسترده یا پرتوی باریک، ضعیف‌تر برای کوتاه‌برد یا قویتر برای دوربرد، تا مناسب بسیاری از کاربردهایی باشند که فکرش را بکنید.

نصب منبع نور مادون قرمز جهت افزایش دید در شب دوربین مداربسته

جالب است بدانید در بسیاری از پروژه‌ها تنها با انجام چند تغییر ساده می‌توانید کیفیت ضبط تصویر دوربین مداربسته را تا چند برابر افزایش دهید.

3. نور‌های شدید را از زاویه دید دوربین مداربسته خارج کنید

هنگام نصب دوربین مداربسته، از مکان تمام چراغ‌ها و منابع نور در تمام زمان روز و شب آگاه باشید. دوربین مدار بسته را طوری باید نصب کنید که در جلو یا نزدیک دوربین منبع پر نور قرار نداشته باشد. این نکته را همیشه باید مدنظر قرار دهید که یک منبع پرنور مانند خورشید یا چراغ‌های خیابان مستقیماً در میدان دید دوربین نباشد.

وجود یک منبع پرنور در نزدیکی دوربین مداربسته می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند، حتی اگر در زاویه دید دوربین نباشد. این موضوع می‌تواند باعث شود تا حسگر دید در شب به درستی کار نکند. وجود منبع نور شدید باعث اختلال در سنسورهای دوربین مداربسته می‌شود و مانع از این می‌شود که دوربین نور دقیق محیط را تشخیص دهد. فرقی نمی‌کند نور مستقیم چراغ یا بازتاب نور چراغ از سطحی شفاف باشد، در کل تأثیر منفی روی لنز دوربین مدار بسته دارد.

اگر راهی جز نصب دوربین مداربسته در مجاورت یک منبع پرنور ندارید، سعی کنید منبع نور را در پشت دوربین یا به‌شکلی قرار دهید که نور ساطع شده مستقیماً به لنز تابیده نشود.

بدترین حالت زمانی رخ می‌دهد که بخواهید یک تصویر را در نور کم ببینید و یک منبع پر نور هم جلوی دید مستقیم لنز دوربین مدار بسته باشد. حسگر تصویر شاید بتواند از پس یک تصویر پرنور و یک تصویر کم‌نور بر بیاید، اما نمی‌‌تواند هر دو حد نهایی را یکجا مدیریت کند. اگر نوری شدید در زاویه دید دوربین باشد، دیگر قادر به تصویر نواحی تاریک‌تر نخواهید بود.

همانطورکه می‌دانید WDR در دوربین های مدار بسته میزان نور نواحی پرنور و کم‌نور تصویر را اسکن کرده و با تلفیق این دو، تصویری با نور یک‌دست ایجاد می‌کند، به‌طوریکه نواحی تاریک‌تر دیگر نامعلوم نباشند. عدم وجود منبع فوق شدید در تصویر به عملکرد این تکنولوژی در دوربین‌های مداربسته نیز کمک شایانی می‌کند تا تنها به اختلاف نورهای جزئی در تصویر بپردازد و در نهایت تصاویر باکیفیت‌تر بدست دهد.

تصاویر زیر مثال‌هایی از وجود یک منبع نور شدید در مقابل زاویه دید دوربین مداربسته را نشان می‌دهد.

همانطورکه مشاهده می‌کنید در تصاویر زیر نور یک چراغ قوه به‌طور مستقیم به لنز دوربین مداربسته تابیده شده است. برخی این روش را به عنوان راهی برای از کار انداختن دوربین مدار بسته به‌طور موقت استفاده می‌کنند.

نور مرئی که از جلو به لنز دوربین مداربسته تابیده می‌شود

4. نورهای مادون قرمز (IR) بازتابی مجاور دوربین مداربسته را کاهش داده یا حذف کنید

اگر اهمیت بخش قبل را درک کرده باشید، احتمالاً بحث این بخش را هم می‌توانید حدس بزنید. مانند بخش قبل اگر نور مادون قرمز ناخواسته روی لنز دوربین مداربسته شما بازتاب شود، باز هم دید دوربین مداربسته شما در شرایط کم‌نور یا شب کم شده و کیفیت تصویر دوربین کاهش می‌یابد. این موضوع ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید و می‌تواند روی تصویر شب بسیاری از دوربین‌های مدار بسته تأثیر منفی بگذارد، بدون اینکه صاحب آن حتی اطلاع داشته باشد.

فرض کنید یک دوربین مدار بسته روی ساختمانی نصب شده و به سمت جایی که می‌خواهید نشانه گرفته‌اید. سپس متوجه می‌شوید که تصویر دوربین در روشنایی روز عالیست ولی در تاریکی شب با اینکه روشن است، ولی تصویر ضبط‌شده در نواحی تاریک‌تر واضح نبوده و هیچ‌چیز تشخیص نیست.

یکی از دلایل معمولش، بازتاب نور مادون قرمزی است که از ال‌ای‌دی‌های IR دوربین مداربسته که در کنار لنز تعبیه شده‌اند می‌باشد. به این‌ترتیب که نور LEDها با سطحی نزدیک مانند دیوار یا سقف بالکن یا شیئی که در مقابل دوربین مدار بسته قرار دارد برخورد کرده و به‌سمت لنز دوربین بازتاب می‌کند. درست مانند نور مرئی که در بخش قبلی مطرح شد، این سطح که باعث بازتاب نور مادون قرمز می‌شود، ممکن است با اینکه حتی در دید دوربین مداربسته نیست، بر روی تصاویر ضبط شده توسط لنز دوربین اثرات منفی بگذارد.

همچنین درست مانند نور مرئی در بخش قبل، بدترین حالت زمانی اتفاق می‌افتد که از یک منبع نور IR یا همان مادون قرمز، نوری به‌صورت مستقیم به لنز دوربین مدار بسته تابیده شود. در این حالت دوربین کاملاً کور می‌شود.

مهم نیست که نور مرئی باشد یا نامرئی (مانند مادون قرمز)، از LEDهای مادون قرمز خود دوربین مداربسته باشد یا از یک نورافکن مادون قرمز (IR) خارجی، به‌طور مستقیم به لنز تابیده شود یا غیرمستقیم (بازتاب)، دقیقاً در زاویه‌دید دوربین باشد یا فقط در نزدیکی، به هرحال هر نور نامطلوب اضافه‌ای، توانایی دوربین مداربسته شما را برای دید در شب کاهش می‌دهد.

این دو عکس در حالی گرفته شده‌اند که یک نورافکن مادون قرمز به سمت لنز دوربین مداربسته نشانه رفته است. LEDهای مادون قرمز در هر دو حالت در دوربین‌ها غیرفعال شده اند. اما با گذاشتن دست جلوی نورافکن میزان نور ساطع شده کم و زیاد شده و باعث می‌شود کیفیت تصویر ضبط شده در شب توسط دوربین‌های مداربسته ضعیف شود.

بازتاب نور مادون قرمز به طرف لنز دوربین مدار بسته

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های یک دوربین مداربسته دید در شب آن است. دید در شب دوربین های مدار بسته با توجه به تکنولوژی ساخت، نحوه نصب و شرایط محیطی متفاوت است. از ویژگی‌های دید در شب مطلوب، می‌توان به ارائه تصویری با کیفیت مناسب، روشنایی یکنواخت در تمام نقاط تصویر، تنظیم هوشمند روشنایی باتوجه به فاصله لنز از سوژه (به‌طوریکه اگر شخصی در نزدیکی دوربین قرار بگیرید، صورتش را بیش از حد روشن نکند)، مشخص بودن نواحی تاریک‌تر و در نهایت در دوربین های حرفه‌ای‌تر، ارائه تصویری رنگی اشاره کرد.

5. نور مادون قرمز دوربین مدار بسته خود را خاموش کنید

فرض کنید دوربین مداربسته را به‌درستی نصب و راه‌اندازی کرده‌اید، هیچ نور خارجی به‌طور مستقیم به لنز دوربین مداربسته تابیده نمی‌شود و هیچ شیئی در نزدیکی دوربین مداربسته وجود ندارد که نور مادون قرمز ساطع شده از LEDهای دوربین را به لنز بازتاب کند.

متأسفانه، طراحی همه دوربین های مدار بسته حتی در برندهای معروفی چون هایک ویژن و داهوا، درجه یک و عالی نیستند. طراحی رایجی که از زمان دوربین های مداربسته آنالوگ وجود داشته، به‌این صورت است که لنز دوربین در وسط قرار گرفته و تعدادی LED مادون قرمز در اطراف لنز به‌صورت دایره‌شکل کار گذاشته می‌شوند. ساخت این نوع دوربین مداربسته ارزان است و به مصرف‌کننده چیزی که می‌خواهد را می‌دهد، یعنی یک دوربین مدار بسته ارزان با قابلیت دید در شب.

با اینکه سازندگان تلاش می‌کنند LEDهای مادون قرمز را از لنز جدا و با فاصله مناسب نگه دارند، ولی باز هم برخی مواقع نور IR به ناحیه لنز می‌رسد و در بخش قبلی دیدیم که این موضوع چه مشکلی در تصویر دوربین مداربسته هنگام تاریکی و شب ایجاد می‌کند. باعث می‌شود در شرایط کم‌نور کیفیت تصویر مطلوب را نداشته باشیم. لازم به ذکر است برخی دوربین‌ها مانند دوربین های مدار بسته صنعتی فاقد LED مادون قرمز (دید در شب) هستند.

بیشتر دوربین‌های مداربسته دارای دید در شب، در تنظیمات خود بخشی برای غیرفعال کردن LEDهای مادون قرمز دارند، اما همه دوربین های مدار بسته این اجازه را به کاربر نمی‌دهند.

6. بهترین نوع دوربین مداربسته و LED مادون قرمز را انتخاب کنید.

بعضی معتقدند تعبیه چراغ‌های LED در دوربین های مدار بسته دام، جهت دید در شب نتیجه مطلوبی ندارد. البته بعضی تولیدکنندگان دوربین های مدار بسته دام را به بهترین شکل طراحی می‌کنند تا مشکلی در دید در شب دوربین مداربسته به‌وجود نیاید، اما همه هم اینطور نیستند.

مدل‌های پایین‌تر دوربین مداربسته دارای LEDهای کوچک نور مادون قرمز هستند که به شکل حلقوی در اطراف لنز دوربین مدار بسته قرار می‌گیرند. اما در مدل‌های بالاتر از یک تا دو چراغ LED بزرگتر که در فاصله معینی از لنز قرار دارد استفاده می‌شود. این طراحی جدیدتر نوری یکنواخت و قدرتمند ساطع کرده و باعث ضبط تصویر با کیفیت‌تر می‌شود.

تاثیر نوع دوربین مداربسته و چراغ های مادون قرمز در دید در شب

7. دوربین مداربسته بهتری خریداری و نصب کنید

بعضی مواقع برای اینکه تصویر بهتری در تاریکی داشته باشید، تنها راه خرید دوربین مداربسته باکیفیت است. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که در محیط مورد نظر هیچ چراغ یا روشنایی نباشد، روشنایی کم باشد و یا امکان نصب چراغ مادون قرمز خارجی وجود نداشته باشد.

بعضی دوربین های مدار بسته مخصوص اماکن کم‌نور و تاریک طراحی و ساخته شده‌اند. این نوع دوربین های مداربسته سنسورهای تصویر بزرگتر، پیشرفته‌تر، حساس‌تر و باکیفیت‌تری دارند. دو شرکت هایک ویژن و داهوا سری خاصی از محصولات‌شان را مخصوص اماکن تاریک و کم‌نور طراحی و تولید کرده‌اند که در این سری دوربین های مدار بسته تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های خاصی که به کمک دید در شب دوربین مداربسته می‌آیند، به‌کار رفته است. شرکت هایک ویژن سری دوربین‌های مداربسته مخصوص اماکن تاریک خود را با نام Dark Fighter و شرکت داهوا با نام Starlight عرضه کرده‌اند.

خرید دوربین مداربسته بهتر جهت دید در شب بهتر

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که بعد از نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته، کیفیت تصویر مطلوب را در اماکن تاریک و یا تاریکی شب نگیرید. چه چیزی باعث این مشکل می‌شود؟ آیا کیفیت ضبط تصویر دوربین مداربسته ضعیف است؟ دوربین قابلیت دید در شب ندارد؟ برای بهبود کیفیت ضبط شده در اماکن کم‌نور چه می‌توان کرد؟

جالب است بدانید با انجام چند تغییر ساده می‌توانید کیفیت دید در شب دوربین خود را چند برابر کنید.

8. دوربین مداربسته دارای فیلتر IR-Cut خریداری و نصب کنید

یک دوربین مداربسته برای اینکه بتواند در روز و شب به‌خوبی کار کند و کیفیت تصویر مطلوب را ارائه دهد، باید دارای یک حالت مخصوص برای روز و یک حالت مخصوص برای شب باشد. در طول روز یک فیلتر مادون قرمز به‌طور فیزیکی در جلوی لنز قرار می‌گیرد.
این فیلتر که IR-Cut Filter نام دارد، از رسیدن نور مادون قرمز به سنسور لنز دوربین مداربسته جلوگیری می‌کند و از این طریق سنسور امکان بازتولید رنگ‌ها را به‌دست می‌آورد.
از آنجاکه سنسور تصویر (لنز دوربین) می‌تواند نور مادون قرمز را به‌خوبی مانند نورهای مرئی حس کند، اگر در طول روز فیلتر جلوی لنز قرار نگیرد، رنگ‌ها در تصویر به‌طور شدیدی تغییر خواهند.
هنگام فرا رسیدن تاریکی شب، دوربین مداربسته به‌حالت شب تغییر حالت داده و فیلتر IR-Cut از مقابل لنز دوربین مداربسته کنار می‌رود. لازم به‌ذکر است دوربین همچنین از حالت رنگی به حالت ضبط تصویر سیاه و سفید تغییر حالت می‌دهد.
توجه داشته باشید که دوربین مداربسته ای که فاقد فیلتر IR-Cut است، نمی‌تواند به خوبی در شب و روز کار کند، پس همیشه هنگام خرید این مورد را چک کنید تا مطمئن شوید چه چیزی خریداری می‌کنید.

9. شیشه لنز دوربین مداربسته و نورافکن‌ها را تمیز نگه دارید

برای دست‌یابی به بهترین کیفیت تصویر در روز و شب، لازم است شیشه جلوی لنز دوربین مدار بسته را تمیز نگه دارید. آلودگی و خرده‌ آشغال‌ها می‌توانند برای برخی دوربین های مدار بسته هنگام شب مشکل ایجاد کنند، به ویژه در دوربین‌هایی که دارای LEDهای دید در شب هستند.
به‌عنوان نمونه حشرات و عنکبوت‌ها بنا به دلایلی عاشق دوربین های مداربسته و نور مادون قرمز هستند. باید سطح دوربین مداربسته را حداقل دو یا سه بار در سال تمیز کنید، معمولاً بهار، اواسط تابستان و پاییز.
جدای از گرد و غبار که به‌دلیل نصب دوربین مداربسته در فضای خارجی امری طبیعی است، در درجه اول برای خلاص شدن از شر تارهای عنکبوت و آشغال‌هایی که حشرات روی شیشه لنز از خود به‌جا می‌گذارند، تمیزکاری الزامی است.
بیشتر از همه، تارهای ریز عنکبوت با رشته‌های ابریشمی دردسر درست می‌کنند. زیرا در روشنایی روز قابل تشخیص نیستند، اما با روشن شدن چراغ‌های LED نور مادون قرمز دوربین مداربسته در شب، این تارها به‌طور کامل می‌درخشند و در عملکرد دوربین اختلال ایجاد می‌کنند.

10. دوربین مدار بسته را پشت پنجره نصب نکنید

عده زیادی از مردم شاید این کار را امتحان می‌کنند. دوربین مداربسته را به‌جای فضای خارجی، در داخل به‌صورتیکه به بیرون پنجره یعنی فضای خارجی نشانه رفته است، نصب می‌کنند. بدین ترتیب در طول روز تصویری با کیفیت مطلوب خواهید داشت.
اما با تاریک شدن هوا، دوربین به حالت شب تغییر حالت داده و چراغ‌های …. دید در شب روشن می‌شوند. از اینجاست که کیفیت تصویر به‌شدت افت کرده و تمام چیزی که می‌بینید بازتاب نور مادون قرمز روی لنز دوربین مداربسته است. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که، نور مادون قرمز ساطع شده از دوربین ها به شیشه پنجره خورده و به سمت لنز دوربین مداربسته بازتاب می‌کند.

روش های بهبود دید در شب دوربین مداربسته از پشت پنجره

بهبود دید در شب از پشت پنجره

 دوربین های مداربسته Wi-Fi،  از اشعه مادون قرمز (IR) برای حالت دید در شب استفاده می‌کنند. ازآنجاییکه اشعه مادون قرمز از پشت شیشه خوب عمل نمی‌کند، بنابراین اگر شما دوربین خود را در پشت یک پنجره نصب کرده‌اید، هنگام شب تنها یک انعکاس تار خواهید دید. لذا در ادامه نحوه ذخیره یک تصویر واضح را به شما آموزش خواهیم داد.

عملکرد دوربین های دید در شب

مدل های دید در شب

در بسیاری از دوربین های وای فای، حالت دید در شب از فرآیند نسبتاً ساده ای استفاده می‌کند. یک یا چند چراغ ال ای دی IR  روشن می‌شوند و به‌عنوان یک نورافکن عمل می‌کنند. از آنجاییکه مادون قرمز برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، شما حتی متوجه نخواهید شد که دوربین مدار بسته شما از نور IR برای ضبط ویدیو در ساعات شب استفاده می‌کند.

اگر تا‌ به‌حال سعی کرده‌اید دوربین مدار بسته وایفای خود را در پشت یک پنجره قرار دهید، احتمالاً متوجه شده‌اید که این دوربین‌ ها در طول روز کاملاً خوب کار می‌کنند. اما در شب، تنها یک ویدئوی تار ضبط می‌شود که بیشتر نشان دهنده بازتاب دوربین شما و لکه‌های نور می‌باشد.

انعکاس نور IR پنجره

این یک نقطه ضعف بزرگ برای دوربین امنیتی شما به‌حساب می‌آید. چراکه اگر دوربین شما شخص دیگری را در خارج از خانه شناسایی کند، شما هرگز نخواهید فهمید که او چه شکلی بوده و یا چه کاری انجام داده است.

اما اگر می‌خواهید دوربین دید در شب شما از پشت شیشه خوب کار کند، باید روشنایی بیرونی لازم را فراهم آورید. شما می‌توانید از نورپردازی فضای باز سنتی یا روشنایی IR استفاده کنید. علاوه‌بر این شما باید از خاموش بودن چراغ های IR داخلی دوربین مداربسته نیز مطمئن شوید. در‌نهایت، به‌جای استفاده از یک زاویه مستقیم، شما باید دوربین را تا‌ حد‌ممکن به پنجره نزدیک کنید یا زاویه آن را کمی تغییر دهید.

البته بهتر است که از دوربین مدار بسته خود در فضای بیرونی خانه استفاده نمایید. دوربین در فضای باز دیگر با مشکل شیشه مواجه نخواهد بود و لذا استفاده از آن از بسیاری جهات بهتر است. اما اگر شما به هیچ‌وجه نمی‌توانید از دوربین های فضای باز یا اوتدور استفاده کنید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید تا کیفیت ویدئوهایی که به‌وسیله دوربین های شما ضبط می‌گردند، بهبود یابند.

1) فراموش نکنید که لامپ تراس خود را روشن کنید

دید در شب رنگی

اولین هدف ما به‌دست آوردن تصویر بهتری نسبت به تصویری است که با کمک چراغ های IR داخلی دوربین به‌دست میآید. چراغ های معمولی ساده‌ترین راه برای رسیدن به این هدف هستند. اگر بر روی تراس یا ایوان خانه خود لامپی دارید، آن‌را روشن کنید و بعد از آن می‌توانید حالت دید در شب دوربین خود را خاموش نمایید.

گزینه های در دسترس شما از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت هستند. بعضی از دوربین ها به شما اجازه می دهند همه چیز را خاموش کنید. هنگامی که حالت دید در شب خاموش است، چراغ های IR روشن نخواهند شد. بسته به مدل دوربین مداربسته، ویدئوی شما ممکن است رنگی شود. همانطور‌که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تصویر به‌دستآمده به اندازه‌ای روشن است که شما می‌توانید چهره هر کسی را که در شب به شما نزدیک می‌شود را ببینید.

اما یک نقطه ضعف آشکار وجود دارد؛ شما باید لامپ خود را در طول شب روشن نگاه دارید و این‌کار همسایگان‌تان را آزار خواهد داد. بنابراین شاید لامپ‌های حساس به حرکت راه‌حل بهتری باشند. شما می توانید چراغ های باتری‌داری را خریداری کنید و آنها را  به درب یا دیوار حیاط خود وصل نمایید. یا می‌توانید از نورافکن استفاده کنید. یک نورافکن به تنهایی می‌تواند از نور تراس مؤثرتر باشد و ترکیب آن‌ها می‌تواند ویدئوی شفافی را ارائه دهد.

2) روشن یا خاموش کردن ال ای دی های IR

مدل های دید در شب

در مثال بالا، ویدئوی دوربین مداربسته هنوز رنگی است و همین امر باعث می‌شود که اطلاعات جزئی خوبی را به‌دست آورید. اگر می‌خواهید نویز کمتر و وضوح بیشتری داشته باشید، ویدئوی شما باید به‌صورت تک‌رنگ باشد. بعضی از دوربین های مداربسته به شما اجازه می‌دهند تا نورهای IR را خاموش کنید و در حالت تک رنگ ضبط کنید. اما برخی مدل‌ها، یا همه را با هم روشن می‌کنند یا همه را با هم خاموش می‌نمایند. اگر دوربین شما هم جزو اینگونه دوربین‌ هاست، می‌توانید از یک نوارچسب کوچک استفاده کنید.

زمانی‌که چراغ های IR را بپوشانید نورپردازی در فضای باز هنوز هم می‌تواند مؤثر باشد، اما جزئیات ویدئویی دقیق‌تر تنها در ویدئوهای تک رنگ قابل مشاهده است، مخصوصاً اگر از نورهای مختلف در فضای باز استفاده کرده باشید. علاوه‌بر این انعکاس نور اضافی می‌تواند عملکرد دوربین‌تان را مختل کند.

3) بهتر است اندکی محل قرارگیری دوربین خود را تغییر داده و یا آن‌را نزدیک‌تر بیاورید

انعکاس نور دید در شب

علی‌رغم این‌ها، انعکاس دوربین شما در پنجره مشکلی است که هنوز حل نشده است. دوربین های تیره‌تر، بهتر از دوربین های روشن‌تر عمل می‌کنند. هرچند خاموش‌ نمودن لامپ های اتاق تا حدی کمک خواهد کرد، اما برای کسب بهترین نتایج می‌بایست دوربین خود را تا حد‌ممکن به پنجره نزدیک نمایید.

تصویر بالا یک سناریوی جالب را نشان می‌دهد که در آن چراغ های IR حتی باوجود روشن بودن تراس، باز هم روشن هستند، اما با‌ این‌حال می‌توان جزئیات را تاحدی مشاهده نمود. خاموش‌کردن چراغ های مادون قرمز دید در شب موجب بهبود تصاویر خواهد شد.

اگر نمی‌توانید دوربین را تا حد‌ممکن به شیشه نزدیک کنید، سعی نمایید زاویه آن‌را برای برطرف نمودن انعکاس نور تغییر دهید. گاهی پنج درجه تغییر زاویه هم کمک خواهد کرد. رفع انعکاس از وسط تصویر باعث می‌شود که بتوانید به تصویر روشنی دست پیدا کنید.

۴) به‌جای لامپ های معمولی، از یک نورافکن مادون قرمز استفاده کنید

لامپ های IR

چراغ های سنتی در همه شرایط بهترین گزینه نیستند. بسته به‌ جایی‌که دوربین شما در آن به‌ کار ضبط تصویر می‌پردازد، همسایگان‌تان ممکن است از نور نورافکن‌هایی که تمام شب از پنجره خانه‌شان داخل میآید راضی نباشند و یا حتی ممکن است برای جبران، لامپ‌های خود را جوری تنظیم کنند که خانه شما را کاملاً روشن نمایند.

بنابراین در حالی‌که نورافکن‌های سنتی کار می‌کنند، یک نورافکن مادون قرمز راه‌حل حتی مؤثرتری خواهدبود. آن‌را مانند نور‌افکنی درنظر بگیرید که به جای استفاده از طیف نوری قابل مشاهده، از نور مادون قرمز استفاده می‌کند. تصویر بالا نورافکن مادون قرمز روشن را نشان می‌دهد. همانطور‌که در تصویر می‌بینید، تنها چیزی‌که مشاهده می‌کنید، چراغ های بنفش کم‌رنگ هستند.

دید در شب از پشت پنجره

ایده دیگر، جایگزینی چراغ‌های مادون قرمز داخلی دوربین امنیتی شما است. آنها را خاموش کنید یا با چیزی بپوشانید (یا اینکه در حالت تک رنگ باشند) و نورافکن مادون قرمز را در محیط بیرون خانه خود نصب کنید. با این‌کار شما توانسته‌اید یک نورافکن بسیار قدرتمند داشته باشید که البته در چشم انسان ممکن است به‌صورت مجموعه ای از نورهای بنفش کمرنگ به نظر آید.

در تصویر بالا، نور چراغ IR بر روی پیاده رو افتاده و همین امر باعث‌شده که این نقطه روشن‌ترین نقطه باشد. بنابراین قبل از نصب این چراغ در خانه خود باید محل و موقعیت دقیق آن را آزمایش کنید.

عملکرد دید در شب

نورافکن های مادون قرمز می‌توانند در کنار چراغ های سنتی نیز مورد‌استفاده قرار گیرند. در چنین شرایطی قطعاً شما واضح‌ترین تصویر را به‌دست خواهید آورد. عکس فوق از تمامی روش های مورد بحث در بالا استفاده می‌کند. دوربین دید در شب درحد امکان به پنجره نزدیک‌شده، چراغ های IR درون دوربین کاور شده‌اند. نورافکن مادون قرمز پیاده رو را هدف قرار داده و هرچیزی باعث می‌شود که نورافکن مجهز به سنسور حرکتی فعال شود.

۵) دوربین مداربسته خود را از نظر حساسیت به حرکت پیکسلی چک کنید

چه روز باشد یا شب، همه دوربین های بیسیم یا  WiFi، در پشت پنجره از هشدار تشخیص حرکت پشتیبانی نمی‌کنند. دوربین دید در شب Wi-Fi از یکی از دو روش زیر برای تشخیص حرکت استفاده می‌کند:

  • یا از سنسورهای IR خود برای شناسایی تغییرات گرمایی مانند گرمای بدن انسان که در آن نزدیکی است استفاده می‌کنند
  • یا تغییر در پیکسل را در ویدئو اندازه‌گیری می‌نمایند

اگر دوربین شما از سنسورهای IR برای تشخیص حرکت استفاده کند، هیچ هشداری در پشت شیشه دریافت نخواهید کرد. درست مثل ویدئوی گرفته‌شده در شب، IR قبل از اینکه بتواند وجود فرد را تشخیص دهد، از کار می‌افتد و لذا دوربین شما نمی‌تواند هیچ حرکتی را تشخیص دهد.
دوربین‌های تشخیص حرکت پیکسلی چنین مشکلی ندارند و می‌توانند در پشت پنجره کار کنند. بنابراین اگر شما قصد دارید دوربین مداربسته خود را در درون خانه نصب کنید بهتر است دوربینی با این ویژگی‌ها را خریداری نمایید.

البته ممکن است برخی از گزینه های بالا برای شما عملی نباشند، اما اگر آنها را آزمایش کنید، قطعاً می‌توانید به شرایط مناسبی دست پیدا کنید که تحت آن شرایط دوربین‌تان در شب هم به خوبی از پشت شیشه کار کند.

در هر صورت چنانچه نیاز به مشاوره های فنی و تخصصی بیشتری در ارتباط با انتخاب و خرید دوربین های مداربسته تحت شبکه بی سیم با قابلیت دید در شب و یا تشخیص حرکت دارید، با ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

تا به اینجا مطمئناً متوجه شده‌اید که پشت تمام این ده نکته تنها چند اصل پایه هست که به شما کمک می‌کند تا بیشترین بازدهی را از دوربین های مدار بسته دید در شب خود داشته باشید.
نور مرئی یا مادون قرمز نواحی‌ای که می‌خواهید در شب دیده شوند را بیشتر کنید. حتی دوربین های مدار بسته ارزان که تصویر خوبی به‌طور معمول در نور کم خوب کار نمی‌کنند هم با نورپردازی مناسب محیط می‌توانند تصاویر با کیفیت ضبط کنند.
نگذارید نور مرئی و مادون قرمز به‌طور مستقیم روی لنز دوربین مداربسته تابیده یا بازتاب شود تا دوربین مدار بسته بهترین کیفیت تصویر را در نور کم ارائه دهد.
چشم‌های انسان هم مانند لنز دوربین مدار بسته می‌تواند در نور کم به‌خوبی ببینند. اما فرض کنید شخصی نور چراغ قوه را از روبرو به‌طور مستقیم به چشم شما بتاباند، این دقیقاً اتفاقی است که برای دوربین های مدار بسته می‌افتد. بنابراین دوربین مدار بسته با چراغ‌های LED پیشرفته‌تر به‌جای چراغ‌های LED مادون قرمز دایره‌ای شکل در اطراف لنز دوربین مداربسته را خریداری کنید. برای عملکرد بهتر در تاریکی کامل از نورافکن‌های مادون قرمز خارجی به‌جای چراغ‌های LED توکار استفاده کنید.

منبع:

howtogeek

networkcameratech

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×