» آموزش » دوربین hdcvi چیست؟
آموزش

دوربین hdcvi چیست؟

تیر 5, 1395 20

برای اینکه بدانید دوربین hdcvi چیست خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. دوربین های HD داهوا تا به امروز پیشرفت های زیادی داشته اند ولی آگاهی داشتن از روال شکل گیری و توسعه دوربین های داهوا بسیار مفید است.

ایده تولید دوربین های hdcvi

احتمالاً بدانید که دنیای دوربین مداربسته با تولد دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP) به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت. دیگر دوربین های مداربسته مرسوم توان رقابت با کیفیت بالای دوربین‌های تحت شبکه را نداشتند. همچنین دوربینی با نرم‌افزاری که توان رقابت با نرم‌افزار دوربین مدار بسته تحت شبکه را داشته باشد، نبود.

چندی بعد برای رقابت با کیفیت بالای دوربین مدار بسته تحت شبکه، دوربین مدار بسته HDSDI (به‌طور مختصر دوربین مدار بسته HD) وارد بازار شدند. اما به دلیل کاهش توان انتقال کابل کواکسیال از فواصل بیش از 100 متر این سیستم‌های نظارتی نیازمند ماژول تقویت‌کننده بودند که باعث می‌شد در نهایت هزینه این سیستم‌ها از سیستم‌های شبکه بیشتر شود. همچنین ضعف نرم‌افزاری برجای خود باقی بود.

HDCVI چیست؟

در ادامه بعضی شرکت‌ها برای رفع نقایص دوربین های مدار بسته HD خود، نسل جدید از دوربین های مداربسته را معرفی کردند. یکی از این شرکت‌ها داهوا بود که از، دوربین های مدار بسته HDCVI رونمایی کرد.

HDCVI یا High Defination Composite Digital Interface یکی از راه‌های رایج برای برداشت، ضبط و ارسال تصاویر HD در بستر آنالوگ توسط کابل کواکسال (کواکسیال) می‌باشد.

منظور از بستر آنالوگ؛ کابل کواکسیال، فیش BNC و سیستم ذخیره‌سازی مورد استفاده در سیستم‌های آنالوگ (DVR) می‌باشد.

ابداع‌کننده این فناوری کمپانی داهوا (دارنده رتبه سوم رده‌بندی جهانی دوربین های مداربسته بر اساس فروش سالیانه) می‌باشد.

این پلتفرم بر خلاف HDSDI پلتفرمی بسته است. به این معنی که امتیاز بهره‌برداری مادی و معنوی از نام، فناوری، ارتقاء، نوآوری و… در مورد HDCVI در انحصار داهوا بوده و کمپانی‌های دیگر برای استفاده از آن باید از این کمپانی لایسنس دریافت نمایند.

هم‌اکنون بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی، اروپایی و کمپانی‌های معروف تایوانی مانند SHANY و حتی برندهای ارزان قیمت چینی، با دریافت لایسنس از داهوا، مشغول ارائه دوربین های مداربسته و DVRهای HDCVI هستند.

از نظر فنی، HDCVI را باید نسخه بروزشده HDSDI بنامیم، زیرا مهمترین ایراد وارد بر فناوری قدیمی HDSDI یعنی عدم امکان ارسال تصاویر تا فواصل بیش از ۱۰۰ متر، در آن رفع گردیده و می‌توان تصاویر را از طریق کابل کواکسال تا ۵۰۰ متر ارسال نمود.

تکنولوژی HDCVI در دوربین های مدار بسته داهوا

داهوا استاندارد جهانی HDcctv را نیز از ارائه دهنده آلمانی این استاندارد با نام Alliance HDcctv  دریافت نموده و به‌همراه کمپانی EXAR  از اصلی ترین اعضای این اتحادیه به شمار می‌رود.

لازم بذکر است که امکان نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه و همچنین دوربین های مداربسته آنالوگ معمولی، به اغلب DVRهای HDCVI فراهم می‌باشد.

دوربین مداربسته و دستگاه DVR سری hdcvi 5.0 داهوا

شرکت داهوا با افتخار تکنولوژی HDCVI 5.0 را به جهان معرفی کرد. HDCVI نسخه 5 آخرین ورژن از سری HDCVI می‌باشد که در سال 2012 (نسخه اول) رونمایی شد. محصولات ساخته شده بر پایه این تکنولوژی وضوح تصویر، هوش و امنیتی در سطح غیرقابل پیشبینی ارائه می‌کنند.

اگر با تکنولوژی HDCVI در محصولات Dahua آشنا نیستید، به جای ارائه لیستی بلندبالا و پیچیده از مشخصات فنی، در ادامه به زبانی ساده به معرفی آن می‌پردازیم.

فرض کنید نگهبانی استخدام کرده‌اید که:

  • تاریکی شب نیز تأثیری بر قدرت دید چشمان تیزبینش ندارد.
  • قادر است تمام چهره‌هایی که حتی سریع از مقابلش می‌گذرند را شناسایی کند.
  • آنقدر هوشمند است که خطراتی احتمالی را قبل از وقوع شناسایی کند.
  • آنقدر شجاع است که هنگام خطر سریع‌ترین اقدام را انجام دهد.
  • و جدای از همه خستگی‌ناپذیر است و 24 ساعته در خدمت است.

داشتن چنین نگهبان یا تیم امنیتی احتیاج به معجزه ندارد. تکنولوژی HDCVI 5.0 شرکت داهوا تمام این موارد و حتی بیش از این را به ارمغان آورده است.

حال به معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های تکنولوژی HDCVI نسخه پنجم شرکت داهوا می‌پردازیم تا مهر تأییدی بر مزایایی که برای شما به ارمغان می‌آورد باشد.

برخی دوربین های مدار بسته و دستگاه DVR سری HDCVI نسخه 5 عبارت اند از:

  • دوربین مداربسته Active Deterrence سری HDCVI
  • دوربین مداربسته سری Starlight HDCVI با کیفیت 4K و 5MP و 1080P
  • دوربین مداربسته 1080P Full-Color سری HDCVI
  • دستگاه ضبط هوشمند 4K سری HDCVI با قابلیت 265

وقتی در یک سیستم نظارت تصویری از تلفیقی از این محصولات بهره گرفته شود، در 5 سناریویی که در ادامه مطرح می‌شوند، باعث رفع نیازهای امنیتی می‌شوند.

محصولات سری اچ دی سی وی ای 5 داهوا dahua

محصولات سری HDCVI 5.0 داهوا

حفاظت پیرامونی

محصولات سری HDCVI نسخه پنج قادرند تهدیدات احتمالی را با تکیه بر تشخیص حرکت و تشخیص نفوذ غیر مجاز، شناسایی کنند. سیستم در صورت بروز هرگونه حرکت نامعمول و غیر مجاز در ناحیه مشخص شده، هشداری برای کاربر ارسال می‌کند.

علاوه‌بر این، در راستای افزایش کارایی سیستم و کاهش ارسال هشدارهای اشتباه، سیستم‌های نظارت تصویری HDCVI نسخه 5 با بهره‌گیری از آنالیزهای هوشمند قادرند حرکات حیوانات، حشرات، برگ درختان، نور، قطرات باران و غیره را از حرکات خطرآفرین و مهم شناسایی کنند.

تشخیص چهره

محصولات سری HDCVI 5.0 قادرند به‌طور مثال چهره افرادی که وارد فروشگاه می‌شوند را تشخیص داده و سپس تصویر چهره فرد را با تصاویر موجود در پایگاه داده چک کنند.

با توجه به تصاویر چهره افرادی که در لیست سیاه قرار دارند، اگر فرد وارد شده به فروشگاه مشکوک باشد، سیستم هشداری برای تیم امنیتی ارسال می‌کنند تا تیم امنیتی فرد مزنون را جلوی درب ورودی متوقف کرده و چک کنند.

  • در راستای افزایش دقت و کارایی، سیستم قادر است تا 24 چهره در ثانیه را شناسایی کرده و با اطلاعات موجود در 20 پایگاه داده (در مجموع 100000 چهره) مقایسه کند.

جستجو و استخراج اطلاعات مفید و کارآمد

سیستم HDCVI نسخه پنج قادر است جنسیت، سن، عینک، ماسک، ریش و غیره را از چهره تشخیص داده شده شناسایی کرده و در پایگاه داده ذخیره کند. این اطلاعات امکان جستجوی هوشمند با مقایسه را ایجاد می‌کند. این امکان باعث افزایش دقت و کارایی سیستم می‌شود.

  • استفاده، مقایسه و تحلیل این گونه اطلاعات، در بعضی کسب‌وکارها بسیار کارآمد است. تحلیل داده‌ها و هوشمندسازی پروسه‌ها، باعث بهبود روال‌های کاری شده و در نهایت به رشد کسب‌وکار می‌انجامد.

سگ نگهبان

سیستم نظارت تصویری HDCVI نسخه 5 با بهره‌گیری از PIR و تشخیص حرکت (که باعث بهبود دقت و کاهش فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز در سیستم‌هایی که تنها هنگام تشخیص حرکتی در محیط شروع به ضبط تصاویر می‌کنند) نه تنها قادر به ارسال هشدار صحیح و به موقع به کاربران هستند، بلکه با استفاده از نور و آژیر به مزاحمان و خرابکاران نیز هشدار می‌دهد.

  • بنابراین سیستم HDCVI سگ نگهبانی است که علاوه بر نگهبانی با نگاهی تیزبین، برای دور کردن خرابکاران و مزاحمان پارس نیز می‌کند.

علاوه بر ارسال هشدار روی موبایل کاربر، تصویر و صدایی که منجر به ارسال هشدار خطر شده نیز برای کاربر ارسال می‌شود تا مدرکی بر اتفاقِ افتاده باشد.

بهره‌گیری از تکنولوژی Starlight و Full-Color داهوا

برای محصولات HDCVI 5.0 بهانه‌ای به نام تاریکی محیط وجود ندارد. با بهره‌گیری از دوربین های مدار بسته Starlight که در رنج کیفیت 1080P تا 4K قرار دارند، و محصولات Full-Color که با سنسوری با قدرت و لنزی با دیافراگم بزرگتر تجهیز شده‌اند، سیستم HDCVI نسخه 5 قادر است با بازسازی رنگ‌های موجود در یک محیط تاریک، تصاویری روشن، شفاف و زنده به دست دهند.

  • این ویژگی در پروژه‌هایی که نیاز به نظارت تصویری در محیط‌های تاریک مانند پارکینگ‌های سرپوشیده و طبقاتی، خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و غیره وجود دارد، بسیار کارآمد و حیاتی است.

دوربین های مدار بسته Full-Color امکان نظارت رنگی 24 ساعته برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به رنگ در بعضی پروژه‌ها مانند رنگ لباس و خودروها را ایجاد می‌کنند.

با تشکر از قابلیت جبران نور (light compensation) که با تکنولوژی Smart IR (برای دوربین های مداربسته Starlight داهوا) و تکنولوژی Smart White Light (برای دوربین های مدار  بسته Full-Color داهوا) به ارمغان می‌آید، در تاریکی مطلق نیز سیستم بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

  • سپس تصاویر ضبط شده (که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته جهت کاهش نویز در راستای ضبط تصاویر واضح گرفته شده‌اند) برای آنالیزهای بعدی بسیار مفید و کارآمد هستند.

سخن پایانی

HDCVI نسخه 5 نه تنها تمامی قابلیت‌های پایه‌ای سیستم‌های HD از قبیل بروزرسانی آسان و استفاده آسان را حفظ کرده است، بلکه پا را فراتر گذاشته و با بهره‌گیری از قابلیت‌های کاربردی مانند H.265+ هوشمند و ارسال تصاویر با کیفیت، گسترش و بروزرسانی سیستم را آسان‌تر کرده است.

شرکت Dahua Technology به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در صنعت نظارت تصویری، تمرکز بسیاری روی “نوآوری، کیفیت و خدمات” گذاشته است، که این تلاش‌ها منجر به ارائه راه‌حل‌هایی مانند HDCVI شده است.

دوربین hdcvi نسل پنجم قدمی دیگر در راستای دستیابی به هدف بزرگ شرکت داهوا، یعنی “ایجاد جامعه‌ای امن‌تر و زندگی هوشمندتر” بوده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×