» اخبار و تازه‌های فناوری » سیستم حمل و نقل هوشمند ترافیک در شهرهای بزرگ جهان
اخبار و تازه‌های فناوری

سیستم حمل و نقل هوشمند ترافیک در شهرهای بزرگ جهان

فروردین 22, 1397 10

560 intelligent traffic system

همانطور‌که می‌دانید حمل و نقل هوشمند یکی از عناصر مهم و حیاتی در شهرهای هوشمند می‌باشد. از این‌رو بر اهمیت سیستم‌های حمل ‌و‌ نقل هوشمند یا ITS (مخفف Intelligent transportation systems) افزوده شده است. اکثر شهرهای مهم جهان تلاش دارند با بهره‌گیری از ITS ضمن افزایش امنیت، از آلودگی و شلوغی بکاهند.

بر اساس مقاله‌ای که توسط Frost & Sullivan منتشر شد، با افزایش سریع شهرنشینی، حمل و نقل هوشمند از نیازهای مهم شهروندانی است که با مشکلات متنوعی از جمله شلوغی، امنیت و آلودگی مواجه هستند.

در بخشی از این مقاله آمده‌است:
“با اینکه فاصله‌ها ثابت می‌مانند، مدت زمان رفت‌و‌آمد در شهرها به‌دلیل شلوغی افزایش‌یافته است. شلوغی و آلودگی یکی از مشکلات بزرگی است که اکثر شهرهای جهان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. روزانه افراد بیشتری به خرید ماشین شخصی روی می‌آورند، که این خود باعث می‌شود گازهای مخربی که برای محیط زیست و انسان بسیار خطرناک هستند وارد جو زمین شده و موجب آلودگی‌هوا شوند.”

اینجاست که اهمیت حمل و نقل هوشمند به‌خوبی آشکار می‌شود. بدین ترتیب مدیران شهری با به‌کارگیری اطلاعات و تکنولوژی‌های مربوط به حمل و نقل مسافر و بار در‌صدد حل چالش‌های ذکر شده برآمده‌اند. در ادامه موفقیت‌هایی که شهرهای بزرگ جهان در زمینه ITS یا حمل و نقل هوشمند کسب کرده‌اند را بیان می‌کنیم.

حتماً شما هم مثل من هنگام گشت و گذار در سطح شهر و عبور از خیابان ها شاهد تعداد زیاد پارک ممنوع از سوی رانندگان بوده‌اید.

طبیعتاً تا حدی هم از مشکلات ناشی از آن آگاه هستیم. اما واکنش ما یا مسؤلین به این تخلفات چگونه بوده است؟ آیا از این مشکلات چشم پوشی کرده‌ایم یا به دنبال راه‌حل جدی برای حل آن‌ها بوده‌ایم؟

در این مقاله قصد داریم ضمن تشریح این مشکلات به راه حل های نوینی اشاره کنیم که به مدیریت هرچه آسانتر این موارد کمک خواهند کرد. پس با ما همراه باشید…

مدیریت هوشمند پارک ممنوع

ما شاهد روند رو به رشد “شهرهای هوشمندی” هستیم که مشکلات روزمره خود را با کمک دستگاه‌های IoT حل می‌کنند و لذا هم اکنون که شبکه 5G در حال ظهور است، این موضوع به موضوعی داغ‌تر ازقبل تبدیل شده است.

جریمه پارک ممنوع

سطح ارتباطات پیشرفته‌تر این فناوری، نوید آینده‌ای را می‌دهد که در آن سنسورها می‌توانند کنترل تمام بخش‌های یک شهر را آسان‌تر کنند و همه چیز را از مصرف انرژی گرفته تا تنظیم راه‌ها و جاده‌ها در سیطره خویش بگیرند.

راه‌حل های سیال هم‌اکنون در بسیاری از موارد به کمک نیروهای پلیس آمده‌اند. به‌عنوان مثال، می‌توان به تشخیص خودکار یک حادثه یا شناسایی و ضبط پلاک و الگوهای ترافیک آزاد اشاره نمود.

بنابراین می‌توان از همین فناوری دوربین‌های مداربسته، همراه با آنالیز ویدئویی قدرتمند برای ردیابی خودروهای پارک شده در ناحیه قرمز استفاده نمود و به طور خودکار به پلیس یا پرسنل امنیتی حوزه‌ای که در آن این اتفاق روی داده، هشدارهای لازم را ارسال کرد.

شناسایی و رفع تخلفات

برای درک نحوه عملکرد این فناوری، بیایید سناریوی معمولی‌ای را در نظر بگیریم که در آن وسیله نقلیه غیرمجازی، فضایی را که به سایر کاربران اختصاص دارد، به‌عنوان مثال فضای یک ایستگاه اتوبوس را اشغال نموده است. اکنون اتوبوس به جای پارک کردن در کنار پیاده رو مجبور به توقف در وسط خط می‌باشد و این امر عبور و مرور را برای سایر وسایل نقلیه دشوار خواهد کرد. علاوه‌بر این اگر این اتفاق در ساعات اوج ترافیک رخ دهد، جریان سنگین ترافیک می‌تواند به راهبندان منجر شود.

پارک کردن غیر قانونی

حال در چنین شرایطی، به‌جای اینکه منتظر بمانید تا کسی اختلال به‌وجود آمده را اعلام کند، می‌توانید از دوربین هایی استفاده کنید که به سرعت وسیله نقلیه خاطی را از طریق یک نرم افزار پیشرفته تجزیه و تحلیل تشخیص می‌دهند.

اگر تخلف تشخیص داده شود، مجری قانون به‌طور خودکار باخبر شده و می‌تواند برای حل اوضاع قدم بردارد و از بحرانی شدن شرایط جلوگیری نماید. از این گذشته، اگر دوربین به بلندگو متصل باشد، می‌توان از این ویژگی برای پخش خودکار هشدارهایی مانند “شما در منطقه ممنوعه پارک کرده اید” استفاده نمود. اغلب اوقات نیز هشدارهای از پیش ضبط شده به عنوان یک عامل بازدارنده خوب عمل می‌کنند و به مجرمان احتمالی، هشدارهای لازم را ابلاغ می‌کنند.

همچنین این فناوری به همراه نظارت شهری و اجرای قانون، می‌تواند توسط فرودگاه‌ها، استادیوم‌ها، مالکین و زیرساخت‌های مهم به کار گرفته شود تا امنیت این ساختمان‌ها تأمین شده و متجاوزین احتمالی به سرعت شناسایی شوند.

مزایای بلند مدت مدیریت هوشمند شهری

جلوگیری از وقوع تصادفات و ترافیک فقط بخشی از مزایای چنین سیستمی به حساب می‌آیند. سیستم‌هایی که با پارک غیرقانونی مقابله می‌کنند، تأثیرات مثبت زیادی را به همراه دارند:

  1. از یک سو، جریان سیال‌تر ترافیک به معنای رضایت بیشتر شهروندان و کاهش فشارهای روانی آن‌هاست.
  2. ازسوی دیگر روشی کارآمد است و به لطف قابلیت اتوماسیون، کاملاً مقرون‌به‌صرفه می‌باشد، زیرا از زیرساخت‌های دوربین مدار بسته موجود استفاده می‌کند و به شهر کمک می کند تا هزینه‌های بیشتری را برای پارک‌های ممنوعه دریافت کند.

سرانجام، چنین راه حل‌هایی می‌توانند منجر به بروز تغییرات مثبتی در رفتارهای ترافیكی شهروندان شده و جاده‌ها را برای همه ایمن‌تر کنند.

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، استفاده از فناوری 5G اجرای راه‌حل‌های هوشمند را برای شهرها بسیار ساده‌تر می‌کند. با فعال کردن شبکه‌های سریع‌تر و یکپارچه‌تر در طولانی مدت، 5G شهرهایی ایمن‌تر را برای همگان به ارمغان خواهد آورد که “نظارت بر نحوه پارک نمودن خودروها” فقط یکی از بخش‌های در‌ حال تغییر شهرهای هوشمند است.

خطرات احتمالی پارک کردن غیرمجاز خودرو ها

وسایل نقلیه پارک شده در نواحی پارک ممنوع در بهترین حالت، فضاهای نامناسب را اشغال می‌کنند و در بدترین حالت می‌توانند خطرات جدی‌ای را برای عابران و سایر وسایل نقلیه به وجود آورند، لذا در این راستا دوربین های مداربسته هوشمند امکان شناسایی سریع و مقابله با این مسأله را امکان‌پذیر نموده‌اند تا بتوان از بروز حوادث جاده ای و ترافیک جلوگیری نمود.

مشکلات پارک غیرمجاز

ممکن است فکر کنید که اتومبیل‌هایی که به‌صورت غیرمجاز پارک کرده‌اند بیشتر موجب اذیت و آزار می‌شوند تا اینکه یک خطر به حساب بیایند، اما در واقع آن‌ها تهدیدات امنیتی قابل توجهی را ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال:

  • ممکن است خودروی پارک‌شده قسمتی از جاده را مسدود کند، این بدان معناست که عبور وسایل نقلیه دیگر بسیار دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود. این امر به نوبه خود به معنای ایجاد ترافیک بیشتر است که شانس وقوع یک تصادف را بالا خواهد برد.
  • از خطرات دیگر می‌توان به سناریویی اشاره نمود که در آن خودرو در ناحیه ممنوعه پارک نموده و لذا دید وسایل نقلیه دیگر و عابران را مسدود کرده است. این امر باعث می‌شود دیگر شهروندان جاده را نبینند و لذا ندانند که می‌شود از کنار جاده عبور کرد یا باید دور بزنند؟ چنین مشکلی می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای دیگر رانندگان به همراه داشته باشد.
  • سرانجام، پارک کردن در مقابل بیمارستان‌ها یا ایستگاه‌های پلیس، به شکلی که مانع عبور آمبولانس‌ها و سایر وسایل نقلیه مسؤل شود، می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای بخش عمومی به همراه داشته باشد.

بنابراین هرچه وسایل نقلیه بیشتری به طور غیرقانونی پارک کرده باشند، خطر تصادفات نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل اطلاع رسانی به مراکز قانونی و اجرای قانون در این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه در این صورت یک فرد مسؤل می‌تواند به سرعت وارد عمل شود.

سنگاپور

سنگاپور دارای سیستم حمل و نقل پیشرفته‌ای شامل تاکسی، اتوبوس، ریل، جاده و آب می‌باشد و سیستم‌های حمل و نقل هوشمند متنوعی از جمله قیمت‌گذاری الکترونیکی در جاده‌ها (ERP) و سیستم پارکینگ الکترونیکی به‌کار گرفته است تا با معضل شلوغی مقابله کند.

سیستم قیمت‌گذاری الکترونیکی یا ERP (مخفف Electronic road pricing) بدین‌صورت است که در ساعات پیک و شلوغ که رفت‌و آمد‌زیاد است، جهت کنترل میزان ترافیک به‌کار می‌افتد. با اطمینان می‌توان گفت که در آینده‌ای نزدیک سیستم ERP نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری خواهد داشت.

سیستم پارکینگ الکترونیکی نیز جهت ارائه تجربه جدید برای رانندگان ایجاد شد. سیستم ERP از سخت‌افزارهایی جهت سهولت اجرایی و استفاده از این سیستم بهره‌می‌برد. سیستم Electronic parking ضمن محاسبه هزینه پارکینگ، به‌طور اتوماتیک تعداد فضاهای خالی را شمرده و به راهنمایی بهتر رانندگان کمک می‌کند.

لندن

ترافیک در شهر لندن به‌طور میانگین 2 بیلیون پوند در سال هزینه دارد. این شهر راه‌های مختلفی از جمله هزینه ترافیک و محدوده ترافیک را برای مبارزه با این موضوع به‌کار گرفته است.

هزینه ترافیک، عبارت است از هزینه‌ای که خودروها در صورت عبور و مرور در منطقه خاصی از شهر باید بپردازند. معمولاً خودروها برای ورود به مناطق شلوغ شهر در ساعات 7 صبح الی 6 بعدازظهر در روزهای غیرتعطیل هفته، هزینه از پیش تعیین‌شده‌ای را باید بپردازند. با پیاده‌سازی این طرح ضمن کاهش ترافیک مناطق شلوغ، مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز تشویق می‌شوند. کاملاً مشخص است که جهت پیاده‌سازی هرچه بهتر چنین سیستمی نیاز به سیستمی الکترونیک و هوشمند است.

نیویورک

مشکلات شهر نیویورک معمولاً حول محور شلوغی و تصادفات ناشی از ترافیک بالا می‌چرخد. در راستای حل این مشکلات راه‌حل‌هایی نظیر چراغ‌های راهنمایی هوشمند و اولویت‌بندی هوشمند نیز به‌کار گرفته شده است.

شهر نیویورک زیرساخت سیستم موجود ترافیک هوشمند خود را به سیستمی پیشرفته‌تر بروزرسانی کرده است. سیستم جدید از سنسورهای RFID و دوربین های مدار بسته پلاک خوان جهت ارسال اطلاعات به مرکز کنترل ترافیک بهره می‌برد. با استفاده از این سیستم هوشمند جدید که بزرگترین سیستم کنترل ترافیک جهان می‌باشد، امکان کنترل ترافیک به‌صورت زنده بوجود می‌آید.

در نیویورک همچنین تمهیداتی برای کاهش زمان سفر اتوبوس‌های شهری و اولیت‌بندی تقسیم اتوبوس‌ها در سطح شهر نیز اندیشیده شده است.

استانبول

جهت غلبه بر مشکلات ترافیک شهر استانبول، در اواخر دهه 1990، سیستم حمل و نقل هوشمند پیشنهاد شد و از آن‌زمان در این سیستم بهبودهایی نیز حاصل شده است. این سیستم شامل مرکز کنترل و مدیریت ترافیک، نقشه دیجیتال تراکم ترافیک، اپلیکیشن موبایل ترافیک، سیستم الکترونیکی عوارض و سیستم پرداخت هوشمند می‌باشد.

در استانبول دو روش پرداخت پیشرفته وجود دارد: سیستم الکترونیکی عوارض و سیستم پرداخت هوشمند که با نام استانبول کارت معروف بوده و در سال 1995 معرفی شد. استانبول کارت در تمامی حمل و نقل های عمومی، پارکینگ‌ها، تاکسی‌ها و برخی خدمات عمومی قابل استفاده است. مطلب پیشنهادی: شهرهای هوشمندتر و امن‌تر با استفاده از هوش مصنوعی

axis.com
منبع: axis

منبع: asmag

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×