» آموزش » راهنمای تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته و سیستم های حفاظتی و امنیتی
آموزش

راهنمای تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته و سیستم های حفاظتی و امنیتی

بهمن 1, 1398 40

مراقبت از سیستم های حفاظتی

بیایید امروز در مورد این موضوع صحبت کنیم که برای مراقبت از دستگاه های حفاظتی چه مواردی را باید مدنظر قرار داد و در صورت وجود مشکل یا نقص چه راه‌کاری را باید انتخاب نمود.

همه ما به خوبی می‌دانیم که سیستم های امنیتی برای محافظت از محل زندگی یا محل کار بسیار مهم هستند. بنابراین بسیار منطقی است که به تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیز توجه کنیم تا شاهد عمکلرد و راندمان بالاتر آن‌ها باشیم.

ما در این آموزش، به شما نکات مهم نگهداری و تعمیر انواع سیستم های امنیتی و حفاظتی از قبیل دزدگیر اماکن و دوربین های مداربسته را شرح خواهیم داد تا در مواقع لزوم به تنهایی و بدون نیاز به پرداخت هزینه های اضافی، به چک کردن تجهیزات و سیستم های امنیتی ساختمان خود بپردازید.

تعمیر و نگهداری سیستم های امنیتی به چه معناست؟

تعمیر و نگهداری سیستم امنیتی در یک تعریف ساده به معنای بررسی دقیق اجزاء، تعویض باتری در صورت لزوم و اطمینان از ارتباط همه دستگاه‌ها با یکدیگر است.

در حالی‌که کنترل پنل و سرویس نظارتی بر همه جنبه‌های سیستم امنیتی شما نظارت دارند، برای حصول اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه باید سیستم امنیتی خود را به صورت هفتگی بررسی کنید.

  • محیط زندگی یا کار خود را بررسی کنید

سعی کنید به طور هفتگی در محیط خانه یا کسب و کار خود قدم بزنید و قفل‌های موجود بر روی تمام درب‌ها و پنجره‌ها را بررسی کنید. همچنین قاب اطراف هر درب و پنجره را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه پوسیدگی، شکستگی یا مشکل دیگری وجود ندارد و حتی در برابر اعمال فشار بیش از حد نیز مقاومت خواهند کرد. معمولاً سنسورهای درب و پنجره با چسب در محل خود نگاه داشته می‌شوند.

بنابراین به بررسی این موضوع بپردازید که چسب‌ها آن‌ها را در جای خود نگاه داشته اند یا خیر. و از آنجاییکه برخی حسگر ها و سیستم های بی سیم با باتری کار می‌کنند، لذا باتری‌ها نیز باید گاهی تست شوند و در صورت لزوم شارژ یا تعویض گردند.

بررسی محیط منزل یا کار
  • کنترل پنل را بررسی کنید

کنترل پنل مغز متفکر کل سیستم امنیتی شما را تشکیل می‌دهد. هر سیگنال از یک سنسور عبور می‌کند و وظیفه سنسور این است که سیگنال‌ها را تفسیر کند تا بداند که آن‌ها چه موقع فعال می‌شوند. کنترل پنل ها معمولاً برای اطمینان از کارکرد درست دارای یک حالت “تست” هستند. به کمک دفترچه راهنما به راحتی می‌توانید از این امکان بهره‌مند شوید.

درغیر اینصورت اگر از یک خدمات شرکت های نظارتی استفاده می‌کنید، قبل از اجرای حالت تست به آن‌ها اطلاع دهید، مگر اینکه سیستم خاص شما به این کار نیاز نداشته باشد. در صورت فعال بودن زنگ هشدار در هنگام تست، این آلارم مانع از ارسال هشدار سرویس نظارتی به پلیس خواهد شد. به طور بصری پانل را بازرسی کنید و به دنبال سیم‌های سست یا هرگونه علائم آسیب دیدگی باشید. اگر پانل شروع به کار نکند یا به درستی کار نکند، فوراً به شرکت ارائه دهنده خدمات خود اطلاع دهید.

کنترل پنل سیستم های امنیتی

کنترل پنل ها وظیفه برقراری ارتباط با کلیه دستگاه‌های نصب شده در املاک و زمین‌های شما مانند آلارم آتش و دود، حسگرهای حرکتی و حسگرهای درب و پنجره را بر عهده دارد. یک سیگنال از طریق کنترل پانل ارسال شده و زنگ خطر به شما اطلاع می‌دهد تا از نقض امنیتی مطلع شوید.

بیشتر کنترل پنل‌های مدرن دارای یک تست تشخیصی هستند که وضعیت هر دستگاه را بررسی می‌کند و در صورت وجود هرگونه مشکل، نقص موجود را به شما اطلاع می‌دهد. گذشته از تست کنترل پنل، شما باید قسمت بیرونی کنترل پانل را نیز بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که سیم‌ها خراب نشده و هیچ علامتی از آسیب وجود ندارد.

  • دوربین‌ های امنیتی خود را بررسی کنید

دوربین مدار بسته، بخش جدایی ناپذیر یک سیستم امنیتی هستند. اگر آن‌ها به درستی کار نکنند، محل سکونت یا کار شما در مقابل خطرات مختلف آسیب پذیرتر خواهد بود. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید از کدام دوربین مداربسته باید استفاده کنید. دوربین‌های امنیتی امروزی عبارتند از:

دوربین‌های آنالوگ معمولاً برای انتقال سیگنال آنالوگ به ضبط کننده فیلم دیجیتال که سیگنال را قبل از ضبط به شکل دیجیتال تبدیل می‌کند، به کابل‌های کواکسیال نیاز دارند.

دوربین‌های IP سیگنال دیجیتالی را تولید می‌کنند و از کابل های UTP (زوج به هم تابیده) یا کابل‌های رادیویی Wi-Fi برای انتقال چنین سیگنالی به ضبط کننده فیلم تحت شبکه استفاده می‌نمایند.

دیاگرام سیستم های دوربین مداربسته

وضعیت کابل‌ها را در دوربین های مدار بسته خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها به درستی وصل شده‌اند و هیچ پارگی قابل مشاهده‌ای وجود ندارد.

بیشتر دوربین‌های مدار بسته به دلیل کابل کشی و نصب نادرست (مانند استفاده از منبع تغذیه بسیار پر قدرت یا نصب دوربین روی یک سازه فلزی) که در واقع یک مشکل بزرگ است دچار نقص می‌شوند. این مشکلات می‌توانند منجر به ایجاد حلقه زمینی شوند و باعث گردند که خطوط افقی عجیبی در مانیتور دوربین پدیدار شود. اگر با این مشکل روبرو هستید، بهتر است برای حل مشکل با یک تکنسین مجاز تماس بگیرید.

اگر دوربین های IP شما به وای فای متصل شده اند، اطمینان حاصل کنید که سیگنال به اندازه کافی قوی است، به طوری که دوربین بتواند 24 ساعته و هفت روز هفته کار کند. برخی از مالکان از یک تقویت کننده WiFi برای تقویت بیشتر سیگنال‌ها و کاهش خطر مشکلات قطع اتصال استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این به بررسی این موضوع بپردازید که آیا نقصی در IP  وجود دارد یا خیر و یا اینکه دوربین IP بی سیم همیشه روشن است یا خیر.

  • درخواست بازدید های سالانه

بررسی‌های شخصی شما به جلوگیری از بروز نقص‌های عمده در سیستم امنیتی شما کمک می‌کند، اما بررسی سالانه توسط یک تکنسین واجد شرایط به شما اطمینان می‌دهد که همه چیز در سال آینده عالی خواهد بود. یک تکنیسین، تمام قطعات از سیم کشی و منبع تغذیه گرفته تا سنسورهای موجود در سیستم را به طور دقیق بررسی می‌کند و هر چیزی را که به طور 100 درصد خراب شده یا کار نمی‌کند، جایگزین یا تعمیر می‌نماید.

اکثر شرکت‌ها بررسی‌های سالانه را با هزینه نسبتاً اندکی انجام می‌دهند و بسیاری از آنها قراردادی را در این خصوص به عنوان بخشی از توافق نامه نصب اولیه منعقد می‌کنند. این کار به جلوگیری از تعمیرات گرانقیمت کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود که  ریسک خرابی سیستم کاهش یابد.

علاوه بر این، متخصصان فنی هر نوع نرم افزار امنیتی که به آن نیاز دارید را به روزرسانی خواهند کرد. این بررسی‌ها گاهی اوقات از راه دور و از طریق کنترل پانل اصلی و بدون دخالت شما انجام می‌شود. با این حال، می‌توانید از تکنیسین سؤال کنید تا مطمئن شوید که او به‌روزترین نرم افزار را برای سیستم عامل شما نصب می‌کند. این کار اشکالات موجود را از بین می‌برد و خطر بروز نقص را کاهش می‌دهد.

بنابراین آخرین موردی که باید انجام دهید این است که در صورت بروز خرابی و یا درست کار نکردن سیستم‌تان، حتماً با شرکت ارائه دهنده سیستم امنیتی خود تماس بگیرید و از او بخواهید تا بررسی‌های کامل‌تری را انجام دهد. با انجام این کار، شما می‌توانید مبلغ بیشتری را پس انداز کنید زیرا با داشتن سیستم‌های امنیتی مبلغ حق بیمه خانه شما نیز کاهش می‌یابد.

تعمیر و نگهداری سیستم امنیتی می‌تواند کار مهمی در جهت محافظت از خانه‌تان باشد. به خاطر داشته باشید در حالی که سیستم‌های امنیتی برای اطمینان از امنیت شما ساخته شده اند، لکن تلاش شما عاملی است که نحوه عملکرد این سیستم‌ها را مشخص می‌کند.

حفظ و نگهداری سیستم های دوربین مدار بسته در زمستان

447 Winter Banner

در فصل سرما بارش برف و باران، یخبندان، بارش تگرگ و سرمای زیاد هوا می‌تواند عملکرد سیستم‌های امنیتی و دوربین های مداربسته را تحت تأثیر قرار دهد. این تأثیرات منفی می‌تواند روی کیفیت تصویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته تاثیر به‌سزایی بگذارد. از جمله این اثرات مخرب می‌توان به ترک‌خوردگی لنز دوربین مداربسته، بخار‌زدگی محفظه داخلی لنز، نفوذ آب به داخل کاور دوربین مداربسته و… اشاره کرد. مدنظر قرار‌دادن بعضی تمهیدات در فصل زمستان برای حفظ کیفیت تصویر و وضعیت فیزیکی تجهیزات مداربسته لازم و ضروری است. 

در این مقاله، شما می‌توانید با چند روش ساده، حفظ و نگهداری و پشتیبانی سیستم های امنیتی در طول زمستان را یاد بگیرید.

  • محفظه ی دوربین حفاظتی خود را چک کنید

محفظه دوربین مدار بسته، اولین لایه حفاظتی دوربین های مداربسته است که دوربین در شرایط آب و هوایی سرد به آن نیاز دارد. محافظ IP66 یکی از این عوامل است که در شرایط بد آب و هوایی مانند برف و باران و تگرگ به‌کار می رود.

به محفظه یا قاب دوربین مداربسته توجه کنید، اگر آسیب خارجی مثل فرورفتگی یا شکافی پیدا کردید، قاب دوربین مدار بسته را باز کنید و به‌دنبال علائمی از جمله: رطوبت، بخار، یخ یا خاک که ممکن است به داخل آن نفوذ کرده باشد، بگردید. اگر هریک از علائم فوق‌الذکر را در محفظه دوربین پیدا کردید، واضح است که قاب دوربین نگهداری مطلوبی ارائه نمی‌کند و نیاز به تعویض دارد. همچنین شما باید به‌طور منظم از انباشتگی برف و یخ درون محفظه دوربین جلوگیری کنید.

  • لنزهای دوربین را تمیز و بررسی کنید

در زمستان ویا سایر فصل‌ها، مهم است که لنزهای دوربین مدار بسته بررسی شوند تا مطمئن شوید که تمیز و سالم هستند، زیرا عواملی مانند: گرد‌و‌خاک با شرایط آب و هوایی مختلف مثل برف و باران می‌توانند به لنز دوربین مدار بسته آسیب برسانند. حتی اگر دوربین مدار بسته‌ای با رزولوشن بالا داشته باشید، اگر لنز دوربین مداربسته شکسته یا کثیف باشد، شما نمی‌توانید تصویر خوب یا واضحی دریافت کنید.

برای پاک کردن دوربین مدار بسته، شما می‌توانید از یک اسپری هوا استفاده کنید و آن‌را به آرامی روی گرد و خاک بکشید. اگر لنز دوربین مداربسته لکه داشت، می‌توانید با یک پارچه نرم روی آن‌را بکشید و لکه را از بین ببرید. اگر لکه باقی ماند می‌توانید آن‌را با یک پارچه نمدار تمیز کنید سپس یک پارچه خشک بکشید یا اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.

447 SECURITY
  • نصب دوربین های امنیتی درجه حرارت

اگر شما تجربه زندگی در آب و هوای خیلی سرد را دارید، دوربین مداربسته‌ای باید نصب کنید که ساز و کارش متناسب با شرایط آب و هوایی زمستانی باشد. دوربین مداربسته‌ای که با یک گرمکن ساخته شده (گاهی به‌عنوان دوربین مداربسته درجه حرارت نامیده می‌شوند)، می تواند عملکرد غیر یکنواختی در زمان افزایش یا کاهش دما از خود نشان دهد.

گرمکن دوربین مدار بسته کمک می‌کند تا از قطعات الکتریکی دوربین مدار بسته محافظت شود و از بروز مه و بخار جلوگیری می‌کند. همه این ساز و کارهای آب و هوایی، طیف گسترده ای از درجه حرارت را به گونه‌ای که دوربین مداربسته بتواند زیر صفر درجه مقاومت کند، پشتیبانی می‌کنند. دوربین های امنیتی درجه حرارت برای عملکرد پیوسته در طول گرمای تابستان یا سرمای زمستان طراحی شده‌اند.

  • بررسی کابل های دوربین

آیا دوربین مداربسته امنیتی شما به‌درستی متصل شده و همه کابل های دوربین و دستگاه ضبط شما سالم هستند؟ هر نشانه ای از فرسودگی، پوسیدگی یا پارگی را بیابید. آیا کابل ها بدون پوشش هستند؟ اگر هر یک از آنها فرسوده، پاره یا بدون پوشش هستند، باید فوراً آنها را تعویض کنید.

همچنین شما می‌توانید رطوبت یا نم داخل دوربین مدار بسته را به‌وسیله یک حلقه U شکل از کابل دوربین بزدایید که این حلقه مانع از تراوش آب به داخل دوربین می‌شود.

  • نگاهی به اتصالات دوربین

آیا دوربین مداربسته شما به‌طور ایمن متصل شده است؟ آیا اتصالات تجهیزات ویدئویی شما در وضعیت خوبی است؟ همه این اتصالات را با دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ نشانه ای از آسیب یا خوردگی وجود ندارد.

  • زدودن گرد و غبار از دستگاه ضبط

به دستگاه DVR یا دستگاه ان وی ار خود با دقت نگاه کنید تا مطمئن شوید که تمیز و عاری از گرد و خاک است. اگر هر گونه گرد و خاکی بالای محفظه دستگاه جمع شده بود، آن‌را با یک پارچه یا یک اسپری هوا تمیز کنید. زیرا لایه گرد و خاک می‌تواند روی عملکرد ضبط ویدئوی شما اثر بگذارد.

  • بررسی منبع تغذیه سیستم

شما همیشه نیاز دارید تا مطمئن شوید که منبع تغذیه سیستم خود را به‌درستی وصل کرده‌اید. اغلب با بررسی منبع تغذیه، شما اطمینان پیدا خواهید کرد که تجهیزات شما، برق خود را به‌دلیل طوفان، دستکاری، قطع برق یا عوامل دیگر از دست نمی‌دهند.

استفاده از ولت متر ایده خوبی است تا مطمئن شوید همه دوربین های مدار بسته شما به مقدار کافی برق دریافت می‌کنند. چرا این قضیه مهم است؟ زیرا برق زیاد یا کم می‌تواند روی عملکرد دوربین اثر بگذارد و یا حتی ضبط آن‌را با مشکل مواجه کند.

  • بررسی موانع دوربین

به‌دنبال درختان، بوته ها یا شاخه هایی باشید که دید دوربین مداربسته را مسدود می‌کنند. اگر هر مانعی از منظره یا عوامل دیگری مثل صخره برفی، تزئینات جشن یا قندیل وجود داشت، به سرعت هرچه مانع دید درست لنز دوربین مدار بسته می‌شود را از بین ببرید.

محافظت از سرمایه گذاری ویدئویی شما

حفظ و نگهداری فصلی سیستم های امنیتی نه تنها زمان زیادی نمی‌برد بلکه بسیار مهم است. این کار به‌خصوص در فصل زمستان، به دلیل شرایط سرد و سخت آب و هوایی می‌تواند روی عملکرد سیستم نیز تأثیر بگذارد. بنابراین شما می‌توانید از عملکرد مطلوب سیستم خود اطمینان حاصل کنید و از سرمایه گذاری سیستم خود به‌طور منظم حمایت و سیستم خود را نگهداری کنید.

منابع:

learncctv

thespruce

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×