» آموزش » defog چیست؟ تکنولوژی مه زدایی در دوربین مدار بسته
آموزش

defog چیست؟ تکنولوژی مه زدایی در دوربین مدار بسته

آذر 30, 1395 20

427 Defog

از آنجایی‌که دوربین های مداربسته اغلب در محیط بیرون نصب می‌شوند، بیشتر اوقات در معرض نور، باران، برف و مه قرار می‌گیرند. این شرایط محیطی تأثیر زیادی روی کیفیت تصویر دوربین های مداربسته مخصوصاً در مه می‌گذارد. ذره‌های رطوبت و بخارهای موجود در مه، دلیل اصلی پایین آمدن کیفیت تصویر هستند. زمانیکه هوا مه آلود است، کیفیت تا حدی پایین می‌آید که جزئیات صحنه به وضوح دیده نمی‌شود. بنابراین تکنولوژی Defog یکی از مؤلفه های ضروری برای دوربین های مداربسته در محیط خارج است.

امروزه یک روش متداول برای مه زدایی تصویر، استفاده از مؤلفه نوری IR در مه است. یکی از معایب این قابلیت، هزینه های بالای آن می‌باشد. این تکنولوژی، توزیع اطلاعات گرفته‌شده توسط حسگر تصویر را تنظیم و افزایش رنگ و جزئیات در طول پردازش های بعدی، مانند فشرده سازی را پشتیبانی می‌کند و باعث کاهش از دست دادن اطلاعات در تکنولوژی مه زدایی می‌شود.

طبقه بندی تکنولوژی مه زدایی دیجیتال

دو روش شناخته‌شده در مه زدایی وجود دارد: بهبود تصویر شکل‌نیافته و بازیابی تصویر شکل‌یافته. در روش بهبود تصویر شکل نیافته، نسبت کنتراست (رنگ زمینه) برای درک عملکرد مه زدایی بر اساس قضاوت بصری ذهنی افزایش می‌یابد و در روش بازیابی تصویر شکل یافته به بررسی دلایلی می‌پردازیم که چرا کیفیت تصویر افت و سپس روند معکوس می‌شود و در نهایت به بهبود کیفیت تصویر اصلی می‌رسیم.

روش بهبود تصویر شکل نیافته

یک روش معمول بهبود تصویر شکل نیافته، برابری هیستوگرام، تحول فیلترینگ و تئوری منطق فازی است. برابری نموداری را می‌توان به برابری نمودار کلی و جزئی تقسیم کرد. برابری نمودار کلی، هزینه کمتر اما اطلاعات جزئی‌تری دارد. در حالیکه بهبود برابری نمودار جزئی نتیجه بهتر و مشخص‌تری دارد اما ممکن است دارای اختلال نیز باشد.

با تغییر الگوریتم فیلتر، کیفیت تصویر خوب اما هزینه و مصرف منابع افزایش می‌یابد که برای ارائه تصویر زنده مناسب نیست. اثر مه زدایی نیز که برگرفته از تئوری منطق فازی است، به اندازه کافی مطلوب نیست.

روی هم رفته، روش های بهبود تصویر شکل نیافته می‌تواند کیفیت تصویر را تا حدودی افزایش دهد. اما در این روش، علت خراب‌شدن تصویر هرگز مشخص نیست و فقط جلوه های بصری تغییر می‌کند.

روش بازیابی تصویر شکل یافته

این روش شامل روش فیلترینگ، افزایش افت و برآورد عملکرد تصویر مخدوش می‌باشد. روش فیلتر کردن مانند روش کالمن به‌طور کلی نیاز به محاسبات سنگینی دارد که باعث حداکثر افت با وضوح بالا می‌شود اما مراحل محاسباتی بسیار پیچیده‌ای دارد. روش برآورد عملکرد تصویر مخدوش به‌طور معمول بر اساس یک مدل فیزیکی خاص مانند مدل پراکندگی و مه‌زدایی طراحی‌شده است. این الگوریتم نیاز به ضبط تصویر در زمان‌های مختلف به‌عنوان یک مرجع برای تعیین پارامترهای مدل فیزیکی دارد و از آنجایی‌که این یک روش غیر‌معمول است، کارایی مشکلی دارد.

نظارت محیطی خواستار یک نظارت راحت، اثر‌بخش و سازگار با محصولات نظارتی برای محیط های بد آب و هوایی است که در بهترین حالت برای بهبود این تکنولوژی، تصویر ادغام و ترمیم می‌شود.

برنامه های تکنولوژی مه زدایی

تکنولوژی مه زدایی دیجیتال را می‌توان در بسیاری از پروژه های نظارت در فضای باز مانند نظارت در بزرگراه ها، راه آهن، بندرگاه ها، فرودگاه ها و دیگر مناطق اجرا کرد. این تکنولوژی همچنین برای حفاظت پیرامونی یا برنامه های زیرساختی و حیاتی مهم مورد‌استفاده قرار می‌گیرد . تکنولوژی مه زدایی می‌تواند برای دوربین های مداربسته فضای باز مانند اسپید دام ها مورد استفاده قرار گیرد و به افزایش کیفیت تصویر در مه کمک کند. با توجه به روند فرایند سیگنال های ویدئویی و از دست رفتن داده ها که ممکن است به‌خاطر الگوریتم های فشرده سازی ایجاد شود، بسیاری از دستگاه DVR ها قابلیت مه زدایی را ندارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×