» نقد و بررسی » انواع تگ های rfid؛ دزدگیر طلافروشی
نقد و بررسی

انواع تگ های rfid؛ دزدگیر طلافروشی

مرداد 3, 1395 20

استفاده از تگ RFID در طلافروشی ها

بازار جواهرآلات، تجارت بی‌نظیر و پرسودی است که لزوماً هم به یک حیطه تجاری خاص محدود نمی‌شود. درباره اهمیت و جایگاه اقتصادی این تجارت در دنیا کافی است به وضعیت این صنعت در ایالات متحده نگاه کوتاهی بیاندازیم.

درآمد سالانه صنعت فروش جواهرآلات در ایالات متحده حدودا به مبلغ 25 میلیارد دلار می‌رسد. در حال حاضر در آمریکا بیش از 30000 فروشگاه تخصصی جواهرات وجود دارد. علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی مثل زیلز، کی، تیفانی و استرلینگ، فروشگاه‌های محلی کوچک و فروشندگان مستقل زیادی نیز وجود دارند.

از نظر تجاری، با اینکه هم اکنون فروشگاه وال مارت بزرگترین فروشنده جواهرات در ایالات متحده محسوب می‌شود، ولی کنترل این بازار را در اختیار ندارد. در حقیقت، پنجاه فروشگاه زنجیره‌ای برتر بازار آمریکا، کمتر از نیمی از این بازار را در اختیار دارند.

اهمیت نصب دوربین مداربسته، دزدگیر و تگ RFID در طلافروشی ها

باتوجه به وضعیت منحصربه‌فردی که این صنعت در تجارت جهانی داراست و ارتباط مستقیم آن با طلا و الماس، پرواضح است که نمی‌توان تنها سودهای کلان و بدون زیان و ریسک‌های احتمالی را انتظار داشت. سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگی در سراسر دنیا در کمین این بازار پرمنفعت نشسته‌اند و کوچکترین سهل‌انگاری و بی‌دقتی از سوی صاحبان این کسب‌وکار می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای آنان به دنبال داشته باشد.

از این‌رو امروزه فروشندگان جواهر آلات به میزان فزاینده‌ای به دنبال تجهیز و پیاده‌سازی سیستم های امنیتی از قبیل دوربین‌ مداربسته و دزدگیر و تکنولوژی خاص و هوشمندتر مبتنی بر RFID می‌باشند.

دنیایی از سنت‌ها

طبیعی بودن اقلام جواهرآلات آنها را در بازار فروش منحصربه‌فرد ساخته و با اندکی تأمل در شکل جواهرآلات می‌توان دریافت که اصالت آن به آسانی قابل شناسایی نیست. آیا تاکنون بر روی یک گردنبند طلا به برچسب UPC برخورد کرده‌اید؟

آیا تاکنون دیده‌اید که به یک حلقه الماس یک برچسب EAS چسبیده باشد؟ به احتمال زیاد خیر و این تنها به دلیل غیرعملی بودن آن نیست بلکه اکثریت عمده محصولات این بازار مارک‌دار نیستند، به غیر از ساعت که کمتر از پنج درصد کل بازار جواهرات را تشکیل می‌دهد. همچنین هنوز هم در بازار جواهرات مثل قرن‌ها قبل، استادکاری اهمیت داشته و ارزشمند است و بنابراین در بسیاری از موارد چیزی به نام زنجیره تامین وجود ندارد.

در حقیقت حلقه یا سنجاقی که در خود فروشگاه درست شده است، ممکن است حتی برای فروش بیش از 100 متر نیز از محل ساخت خود دور نشود. بنابراین، این بازار محصولات گران قیمتی است که تا قبل از ظهور سیستم‌هایی مبتنی بر آراف‌آی‌دی، شناسایی تک تک اقلام آن از نظر تکنیکی یا عملی غیرممکن بوده است.

بنابراین برخلاف اکثریت عمده برنامه‌های فروش، در اینجا تمرکز اصلی بر روی جعبه‌ها یا پالت‌های کالا نیست. در محدوده جواهرآلات، نکته مهم برچسب زدن بر روی تک تک اقلام (حلقه، ساعت، گردنبند و غیره) است. با توجه به این موضوع که ارزش چنین اقلامی بالا بوده و در برخی موارد این ارقام سر به فلک می‌گذارند، نسبت قیمت برچسب به قیمت کالا نسبت به دیگر موارد مناسب‌تر است. بنابراین امروزه تمام سیستم‌های آراف‌آی‌دی موجود در بازار تمرکز خود را بر مدیریت سینی‌ها و اقلام تکی جواهرات نموده‌اند – خواه در ویترین مغازه باشند یا در اتاق پشتی مغازه در انبار.

بهره‌گیری از سیستم RFID در طلافروشی ها

این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند؟ با اینکه حتماً با هم تفاوت‌هایی دارند و در هر سیستمی که هر فروشنده ارائه می‌کند تفاوت‌های جزئی و مزایای متنوعی وجود دارد. روی هم رفته همه آنها با استفاده از برچسب‌های کوچک و مجموعه‌ای از دستگاه‌های ریدر عمل می‌کنند که می‌توانند بر روی ویترین‌های جواهرات و درهای ورودی قرار داده شوند. این سیستم‌ها اغلب از فرکانس 13.56 MHz و برچسب‌های غیرفعال سازگار با IOS 15693 استفاده می‌کنند. برخی فروشندگان حتی برچسب‌های EPC Gen2 UHF با فرکانس 900MHz را عرضه می‌کنند.

برچسب‌های RFID اغلب با استفاده از سیم‌ها یا رشته‌های نازک به تک تک اقلام چسبانده می‌شوند. یکی از فروشندگان در دوبی در فروشگاه جواهر آلات The Jewellery Store، از برچسبی استفاده می‌کند که به وسیله Sokymat، مخصوص ردگیری جواهرآلات ساخته شده است. این برچسب دارای پوشش سخت پلاستیکی 16 میلی‌متری است و هر دو طرف سیم پس از اینکه از درون حلقه جواهرآلات عبور داده شد به جعبه می‌چسبد. به این ترتیب یک مدار الکتریکی بسته ایجاد می‌شود.

در این سیستم منحصربه‌فرد، افزودن ویژگی ضد نفوذ، به حفاظت بیشتر کمک می‌کند. به این ترتیب که سارق نمی‌تواند برای به اشتباه انداختن سیستم برچسب را از یک محصول ارزان قیمت‌تر باز کرده و بر روی یک کالای گران قیمت بچسباند. چنین سیستم‌هایی در ترکیب با نرم‌افزار زنجیره‌ای و فروشگاهی، امکان نظارت بی‌نظیری را برای مدیریت فروش جواهرآلات فراهم می‌کنند.

مزایای استفاده از تگ RFID در طلافروشی ها

فروشندگان جواهرآلات 3 نیاز اساسی دارند که با استفاده از سیستم‌های سفارشی RFID به آن پاسخ می‌دهند. این نیازها عبارتند از:

  • مدیریت موجودی انبار
  • حفاظت از انبار
  • استانداردها و نظارت‌های فروش

با مدیریت جواهرآلات از طریق تکنولوژی آراف‌آی‌دی، فروشگاه‌های مستقل و مدیریت‌های زنجیره‌ای جواهرآلات نه تنها می‌توانند از سرمایه‌گذاری موثر خود به روش‌های جدید محافظت کنند، بلکه می‌توانند نظارت بی‌نظیری را بر لیست اموال ارزشمند خود داشته باشند.

به دلیل عدم وجود سیستم‌های ردیابی مبتنی بر رایانه، معرفی سیستم‌های آراف‌آی‌دی می‌تواند هم نظارت مستمر و هم در صورت نیاز اسکن موجودی انبار را نیز بر عهده بگیرند.

سیستم‌های RFID موجود، می‌توانند سینی‌های حاوی حلقه‌ها را تنها در یک گذر اسکن کرده و به این تریتب زمان و هزینه‌ای را که در تهیه دستی لیست صدها اقلام ویترین یک جواهرفروشی یا شاید هزاران قلم در ویترین فروشگاه کامل صرف می‌شود را به جای روزها کار سخت به چند دقیقه کاهش دهند. به علاوه، سابقاً با وجود اقلام بدون نام تجاری در ویترین، انبارگردانی کار بسیار مشکلی بود که اغلب در فروشگاه‌های جواهرآلات انجام نمی‌شد.

1. تامین امنیت طلافروشی با استفاده از تگ RFID

مدیران و کارکنان فروشگاه‌های جواهرآلات، با کمک تکنولوژی آراف‌آی‌دی، می‌توانند از اقلام ارزشمند خود بیش از پیش حفاظت کنند. تنها یک سینی ساده جواهر، حاوی هزاران دلار اقلام ارزشمند است و شاید یک ویترین به تنهایی صدها هزار دلار ارزش داشته باشد. به همین دلیل جواهرفروشی‌ها نه فقط برای سارقین اقلام تکی، بلکه برای سرقت‌های کلی نیز اهداف وسوسه‌انگیزی هستند.

تحلیل‌گران این صنعت سرقت از جواهرفروشی‌ها  و خسارات وارده را در سال، بیش از 125 میلیون دلار برآورد کرده‌اند. این خسارات هم شامل تاکتیک‌های خشن مثل سرقت‌های مسلحانه یا حتی آدم‌ربایی و هم تاکتیک‌های غیرمسلحانه می باشد. این روش‌ها شامل روش‌های “بزن در رو” هستند که در آن سارق با چکش یا وسایل مشابه شیشه ویترین را شکسته و به همراه سینی پر از جواهرآلات از فروشگاه فرار می‌کند.

به طور مشابه، کارکنان جواهرفروشی‌ها ممکن است قربانی فریب شوند. به گونه‌ای که گروهی با همکاری یکدیگر حواس یک فروشنده را پرت می‌کنند تا بتوانند اقلام تکی را برداشته و یا کل سینی را از فروشگاه به سرقت ببرند.

با استفاده از سیستم‎‌های جدید مدیریت موجودی مبتنی بر RFID، اگر یکی از اقلام برچسب‌دار، بیش از زمان مشخصی از ویترین خارج بماند به مدیریت فروشگاه اعلام می‌شود و او نیز با اعلام به فروشنده، احتمال یک سرقت را گوشزد می‌نماید. به عبارت دیگر، یک سیستم اخطار زود هنگام به وجود می‌آید.

تگ RFID در مقابل دوربین مداربسته در تامین امنیت طلافروشی ها

استفاده از تکنولوژی RFID نقطه مقابل استفاده از دوربین های مدار بسته در جواهرفروشی‌ها است. چرا که دوربین های مدار بسته تنها می‌توانند به عنوان مدرکی پس از وقوع جرم مورد استفاده قرار بگیرند. مگر اینکه پرسنلی را استخدام نمایند تا به طور مستمر تصاویر ویدئویی را به طور زنده کنترل کند و از سرقت جلوگیری نماید.

2. جلوگیری از سرقت داخلی

مسأله‌ی قابل توجه دیگر موضوع سرقت داخلی است که در مورد اکثر کسب‌وکارها صادق است. به دلیل سایز، طبیعت و ارزش زیورآلات و جواهرآلات که می‌توانند به راحتی به وسیله پرسنل برداشته شوند، این نوع سرقت نیز متداول است. افزون براینکه دیده شده پرسنل صنعت جواهر در سرقت خود خلاقانه‌تر عمل می‌نمایند. در مواردی، پرسنل توانسته‌اند زیر کونیوم تقلبی را با الماس واقعی در حلقه‌های ازدواج عوض کنند و حتی این اقلام ارزشمند را پنهان کرده و از مغازه خارج کرده‌اند.

استفاده از تگ RFID در طلافروشی

با مونیتورینگ ویترین و سینی‌ جواهرات، چنانچه در پایان روز یکی از اقلام فروخته نشده از داخل سینی مفقود شده باشد، مدیریت فروشگاه مطلع می‌شود. کمبود موجودی همواره مشکل واقعی و مهارنشدنی برای طلافروشی ها بوده و هست. بنابراین برچسب‌زنی RFID تک تک اقلام می‌تواند راه موثری را در حفاظت و نظارت بیشتر، در ترکیب با پیشگیری از سرقت، در نرخ بازگشت سرمایه برای پیاده‌سازی آراف‌آی‌دی در بخش فروش نقش مهمی ایفا می‌کند.

3. کنترل و بهینه‌سازی و افزایش فروش با استفاده از سیستم RFID در طلا فروشی ها

همانند سایر بازارها، در بازار طلافروشان نیز مساله استانداردها و نظارت فروش مطرح است. در فروش شخصی، حتی با اینکه نسبتاً اقلام ارزان قیمت‌تری هستند، باز هم مسائل مهمی مطرح است. مخصوصاً با طبیعت بدون مارک اقلام جواهرآلات، قیمت آنها، مشابه بودنشان، و تعداد بالای خریدها.

بنابراین، سیستم‌های RFID موجود می‌توانند ابزار مدیریت فروش قدرتمندی را دراختیار طلا فروشان قرار دهد. از منظر قائم مقام مدیر بازاریابی و فروش RSI ID، تانیا کلارک: “چنین سیستمی به مدیر فروش کمک می‌کند تا کار فروشنده را تحت نظر قرار دهد.”

با کمک نرم‌افزارهای مخصوص صنعت جواهرات، اغلب سیستم‌های رقیب می‌توانند به مدیران فروشگاه‌های مستقل و زنجیره‌ای کمک کنند تا به سوالاتی همانند سوالاتی که در ادامه ذکر می‌شوند، پاسخ دهند:

  • کدام اقلام به فروش می‌روند و کدامیک نه؟
  • کدام فروشنده در حال نمایش و فروش کدامیک از اقلام است؟
  • اقلام بخصوصی چندبار به مشتریان نشان داده می‌شوند؟
  • یک کلای خاص قبل از اینکه به فروش برسد برای چه مدت زمانی در معرض نمایش قرار گرفته است؟
  • قبل از اینکه یک کالای خاص به فروش برسد چندبار به مشتری نشان داده می‌شود؟
  • کدام اقلام به مشتری نشان داده نشده‌اند؟
  • کدام اقلام در لیست موجودی مدت زمان زیادی باقی مانده‌اند و احتمالاً باید برای کاهش قیمت بررسی شوند؟
شناسنامه برای جواهرآلات با استفاده از تگ RFID
گیت فروشگاهی ضد سرقت یا گیت دزدگیر فروشگاه

شاید تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده باشد پس از خرید در یک فروشگاه و تسویه حساب در صندوق، هنگام خروج آژیری به صدا آمده است. فروشگاه‌ها جهت جلوگیری از سرقت، به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های ضد سرقت RF (radio-frequency) و RFID (radio-frequency identification) رو آورده‌اند. لازم به ذکر است تکنولوژی RFID نسبت به RF پیشرفته‌تر بوده و در موارد بیشتری استفاده می‌شوند، از ردیابی حیوانات خانگی گرفته تا آمارگیری کتاب‌های موجود در یک کتابخانه عمومی و جمع‌آوری کرایه مسافران یک اتوبوس. در ادامه با نگاهی دقیق‌تر به این تکنولوژی، به قابلیت‌ها و موارد استفاده آن می‌پردازیم.

RF چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید به شما ماموریت داده شده با استفاده از چند دستگاه قدیمی رادیویی، سیستمی ضد سرقت طراحی کنید. شما می‌توانید سیستمی شامل فرستنده و گیرنده شبیه به یک رادار طراحی کرده و مقابل درب خروجی، رو به افرادی که از فروشگاه خارج می‌شوند، بگذارید. با توجه به اینکه فرستنده و گیرنده در دو طرف درب خروجی قرار دارند، موج رادیویی از فرستنده خارج شده، از عابرین رد شده و به گیرنده می‌رسد. مشکل اینجاست که این سیستم اطلاعات مفیدی ارائه نمی‌دهد، زیرا قادر به تشخیص مشتریان از سارقین نمی‌باشد. بطور کلی افرادی که از فروشگاه خارج می‌شوند، به سه دسته تقسیم می‌شوند، افرادی که خرید کرده‌اند، افرادی که خرید نکرده‌اند و افرادی که بدون پرداخت هزینه قصد خارج کردن محصولی را دارند. هدف این سیستم ضد سرقت تشخیص گروه سوم است. اما چطور؟

گیت دزدگیر فروشگاهی

سیستم‌های ضد سرقتی که در حال حاضر در فروشگاه‌ها نصب می‌شوند بر این مشکل فائق آمده‌اند. علاوه بر فرستنده و گیرنده، در فروشگاه‌ها روی هر محصول یک تگ RF نصب می‌شود. در کتابخانه‌ها تگ RF روی یکی از صفحات داخلی کتاب چسبانده می‌شود. تگ RF هنگام تسویه حساب در صندوق با استفاده از دستگاه مخصوصی از محصول جدا می‌شود. در لباس‌فروشی‌ها از تگ‌های سخت و توپی شکل استفاده می‌شود. بعضی از تگ‌ها بصورت هوشمندانه‌ای پنهان می‌شوند تا خریدار متوجه آن نشود، بعضی تگ‌ها هم بلعکس در دید افراد نصب می‌شود تا سارقین متوجه وجود سیستم ضد سرقت شوند. البته گیت موجود در ورودی نیز هشداری برای سارقین به حساب می‌آید.

اگر فردی بدون پرداخت هزینه محصولی قصد خروج داشته باشد، امواج رادیویی ارسال شده از فرستنده (که ممکن است در قسمتی از درب خروجی پنهان باشند یا بلعکس در دید افراد نصب شوند) توسط تگ یا لیبل دریافت می‌شوند. سپس تگ سیگنال رادیویی مخصوص خود را انتشار می‌دهد. گیرنده با دریافت این سیگنال، آژیر را بصدا درمی‌آورد.

گیت دزدگیر فروشگاهی gate

ممکن است برایتان این سوال ایجاد شود که چرا وقتی هزینه محصول پرداخت شده، آژیر بصدا درنمی‌آید. هنگام تسویه حساب در صندوق، صندوقدار محصولات خریداری شده را از دستگاه مخصوصی رد می‌کند، این دستگاه تگ یا لیبل RF را از کار می‌اندازد تا هنگام خروج منجر به بصدا در آمدن آژیر نشود. در بعضی موارد نیز این دستگاه در بارکدخوان تعبیه می‌شود.

تفاوت تگ RF و تگ RFID چیست؟

تگ RF و تگ RFID دو نوع کاملا متفاوت از تگ‌های RF هستند و عمکرد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. معمولا واژه RFID برای اشاره به هر دو نوع تگ بکار می‌رود، اما تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. تگ RF سیگنالی یکسان و ساده ارسال کرده و گیرنده را از وجود شیء مطلع می‌کند. تگ RFID سیگنال‌های پیچیده‌تری ارسال کرده و نوع کالایی که به آن متصل شده‌اند را نیز مشخص می‌کنند.

انواع تگ tag rfid و rf گیت فروشگاهی

تگ RF

تگ RF ساده‌ترین نوع تگ است و معمولا در نظارت الکترونیکی کالا (EAS) بکار می‌روند. تگ RF در سیستم ضد سرقتی که توضیح دادیم بکار می‌روند. همه تگ‌ها یکسان بوده و نوع کالایی که به آن متصل هستند را مشخص نمی‌کنند. در فروشگاه‌ها با استفاده از این تگ مشخص می‌شود فردی قصد خارج کردن محصولی بدون پرداخت هزینه را دارد، ولی نوع محصول مشخص نمی‌شود.

یکی از تکنولوژی‌های RF محبوب AM (مخفف acousto-magnetic) می‌باشد. عمکرد AM مشابه تگ RF می‌باشد، با این تفاوت که تگ AM در فواصل طولانی و در سرعت بالا نیز قابل تشخیص است. این تگ وقتی سارق در حال دویدن از درب خروجی عبور می‌کند نیز زنگ هشدار را بصدا در‌می‌آورد و با نام سیستم ضد سارق شناخته می‌شود.

تگ RF با نام‌های “transponder” و “تگ RFID بدون چیپ” نیز شناخته می‌شود.

تگ RFID

تگ RFID تگی پیشرفته‌تر نسبت به تگ RF است و از این بابت متفاوت است که قابلیت تشخیص کالایی که به آن متصل است را ایجاد می‌کند. سیگنالی که از تگ RFID به گیرنده ارسال می‌شود حاوی کد دیجیتالی است که نوع محصول را مشخص می‌کند. طریقه کار دستگاه بارکدخوان نیز به همین شکل است. بطور مثال در کتابخانه‌ها توسط دستگاه، سیگنالی به تگ RFID متصل شده به پشت کتاب ارسال می‌شود، موج برگشتی از تگ حاوی کدی است که با رمزگشایی این کد مشخص می‌شود چه کتابی در حال برگشت یا خروج از کتابخانه است. برخلاف تگ‌های RF، تگ‌های RFID در فواصل کوتاه‌تری کار می‌کنند. بعضی تگ‌های RFID باید دقیقا کنار دستگاه اسکنر قرار گیرند، بعضی نیز تا فاصله 10 سانتی‌متر یا کمتر.

rfid tag

تگ‌های RFID معمولی Passive هستند، به این معنا که بدون باتری کار کرده و به موجی که از فرستنده یا اسکنر دریافت می‌کنند پاسخ می‌دهند. در موج دریافتی انرژی لازم برای فعالسازی چیپ تگ RFID موجود می‌باشد. تگ‌های Passive معمولا تنها در دامنه چند سانتی‌متری کار می‌کنند.
نوع دیگر تکنولوژی RFID با عنوان تگ Active شناخته می‌شوند. این تگ‌ها چیپ‌های پیشرفته‌تری داشته و دارای باتری کوچکی هستند که امکان دریافت و ارسال امواج تا فواصل طولانی‌تری را ایجاد می‌کنند.

اجزای سازنده تگ RFID Passive

  • آنتن: دریافت و ارسال امواج
  • چیپ: تولید کد مخصوص
  • زیرلایه: اتصال چیپ و آنتن به کالا
اجزای تگ rfid

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، آنتن بیشترین فضای تگ RFID را اشغال می‌کند. از این بابت آنتن بزرگترین جزء تگ است که باید امواج را دریافت کرده، انرژی لازم برای فعالیت چیپ را از امواج دریافتی تهیه کرده و امواج تولیدشده را ارسال کند. چیپ تگ RFID بسیار کوچک است، در بعضی مواقع به اندازه نوک خودکار می‌باشد.
تگ‌های RF معمولا کوچکتر و ساده‌تر از تگ‌های RFID بوده، دارای چیپ نمی‌باشند و تنها کاری که انجام می‌دهند این است که امواج دریافتی را با طول موج متفاوتی ارسال می‌کنند.

از گوشه و کنار چه خبر؟

دانشمندان در آزمایشگاه تحقیقاتی هیتاچی ژاپن، کوچک‌ترین برچسب RFID را با ابعاد تنها 0.05 میلی‌متر در 0.05 میلی‌متر ساخته‌اند. این محصول که چیپ پودری نامیده می‌شود از مقطع یک تار مو نیز نازک‌تر است. با اینکه چنین برچسبی می‌تواند تنوع گسترده‌ای از کاربردها را در مواردی مثل پاسپورت‌ها، ارز و غیره داشته باشد، شاید جالب‌ترین کاربرد آن بتواند در صنعت جواهرآلات باشد. چنین برچسب کوچکی را می‌توان بدون اینکه دیده شود در اقلامی مثل حلقه‌، گردنبند، ساعت، جای‌داد که در نهایت باعث می‌شود فروشگاه‌ها و زنجیره تأمین، بهتر ردیابی شوند.

به علاوه، برچسب پودری به سازندگان جواهرآلات امکان می‌دهد تا برای اقلام طلا شناسنامه الکترونیکی ایجاد کنند و به این ترتیب امکان ” پیگیری و ردیابی” را فراهم کنند و همچنین همه بتوانند از اصلیت و قانونی بودن اقلام اطمینان حاصل کنند. می‌توان ثابت کرد که چنین ویژگی ابزاری بسیار موثر نه فقط برای مبارزه با متقلبین در صنعت جعل است، بلکه از انجا که قیمت اقلام غیرقابل شناسایی بسیار کمتر از آنهایی است که قابل شناسایی‌اند، بازار سیاه را به شدت ضعیف گرداند.

خبر آخر اینکه، اخیراً کارشناس و آینده‌نگر برجسته مدیریت دان تپ اسکات اظهار داشت که از چنین شناسنامه الکترونیکی می‌توان برای تعیین اینکه الماس از مناطقی در آفریقا که به نام “الماس خونین” شناخته می‌شوند تهیه نشده باشد استفاده کرد.

این نام از فیلمی گرفته شده است که به همین مساله می‌پردازد. در حقیقت یک سیستم داوطلبانه به نام Kimberley Process Certification Scheme، به وسیله ایالت تولید کننده الماس آفریقا در سال 2000 تاسیس شده است، تا این مساله را تائید نماید که الماس از ناحیه‌ای تهیه نشده باشد که فروش آن به اقتصاد گروه‌های شورشی کمک کند.

این طرح قصد دارد از ورود چنین الماس‌های خونین به بازار جلوگیری کند و در حقیقت شکل‌گیری آن با هدف ضمانت به مشتری ایجاد شده تا هزینه حلقه الماس یا گیره کرواتی که خریداری کرده‌اند در جهت کمک به اقتصاد جنگ‌های داخلی یا موارد حقوق بشر خارجی مورد استفاده واقع شود.

کلام آخر

به این ترتیب، ردیابی RFID، عصر کاملاً جدیدی را در مدیریت فروشگاهی طلافروشی‌ها فراهم کرده و چنین سیستم‌هایی نه تنها قابلیت نظارت بر موجودی را افزایش می‌دهند، بلکه تلاش و تأثیر فروشندگان را نیز بالا می برند. در سراسر جهان، بازار طلا حوزه‌ای کاربردی برای آراف‌آی‌دی محسوب می‌شود. فروشندگان این حوزه عقیده دارند که حتی برای نصب در فروشگاه‌های کوچک نیز نرخ بازگشت به جای سالیانه باید ماهیانه محاسبه شود.

بنابراین انتظار می‌رود در چند سال آینده بخش فروش جواهر حقیقتاً یکی از حوزه‌های با بیشترین رشد برای تامین کننده‌های سیستم‌های هوشمند امنیتی از قبیل دزدگیر،  RFID و دوربین مداربسته باشد. با وجود بازار جهانی جواهرات، این بازار احتمالاً برای برآورده ساختن نیازهای منحصربه‌فرد محیط طلافروشی ها، سیستم‌های هوشمند سفارشی و امنیتی بیشتری را ارائه خواهد کرد.

منابع: explainthatstuff

به این نوشته امتیاز بدهید!

تحریریه فرافن

تحریریه فرافن

هدف ما در تیم تحریریه فرافن، فراهم‌کردن جدیدترین و جامع‌ترین محتوای تخصصی و کاربردی در حوزهٔ سیستم‌های امنیتی و نظارتی (شامل آموزش، نقدوبررسی، اخبار و فناوری) است. با نقدها یا پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×